Jonas Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Jag lyckades helt oväntat ta hem en 1:a placering på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia :-) Roligt att man kan vinna pris med en bil används och inte bara körs på släp till utställningar! EUR New Classic Car 1 Austin Mini 1000 - 74, Jonas Åkersson Hyllinge 2 Morgan +8 Le Mans - 75, Leif Barryd Lerum 3 Morgan Aero 8 - 02, Christer Lindroth Sätila http://www.custommotorshow.se/2009/vinnare...2009.php?id=407 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Coolt, och grattis :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Stort grattis :icon_bach: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 (edited) Grattis !! :thumbsup: Lägg upp lite info - det ser överladdat ut på bilden..... Edited April 14, 2009 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Grattis! Vårat garage monter va precis snett bakom er, den röda Saaben och Nissan 200. Va inmponerad av att du lyckades klämmer ner Turbo i den bilen, den lär ju röra på sig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 14, 2009 Author Share Posted April 14, 2009 Tackar, tackar, även om man bygger för att det är skoj så är det alltid roligt att få lite uppskattning för det man gör. Det är trångt, hade gärna fått in en intercooler oxå men det blir nog svårt! Specifikation: 137Hk/180Nm vid 0,9Bar laddtryck Kompression: 8,5:1 Avgasgrenrör i rostfritt av egen konstruktion Garret T3 Turbo SU HIF44 Turbo förgasare 19mm Dumpventil Kolvar +0,040” överdimension med egen bearbetning Mini Spares Torquemaster insug Portad topp (enl David Vizard) Sodium fyllda avgasventiler 1.5:1 vippor Maganese Bronze ventilstyrningar Duplex lättade kamkedjedrev Förstärkt vevaxel överfall Flytande primärdrevs lager Högkapacitets oljepump 13 raders oljekylare Malpassi bränsletrycks regulator High performance 2 core kylare Extra vevhusventilation Extra motorfäste med polyuretan bussningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Nja, är du inte lite negativ nu? Tyckte jag såg en liten liten plats för en specialbyggd intercooler. Skitfränt bygge, grattis!!! Schysst oljesticka förresten, måste nog limma dit min modellCobra på min sticka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Din bil är lite av ett drömprojekt för mej. Berätta mer! Vikt, acc, fjädring mm. När jag blir klar med Cobran så är jag sugen på ett långtidsprojekt baserat på en "riktig" bil fast på lowcostnivå. Typ en Mini med lite egna lösningar som hemmaplarrade kolfiberdetaljer för att lätta den så mycket som möjligt och en "hitech-motor" (allt är relativt) byggd på en orginalmotor. Tänker mej en liknande lösning som din fast med megasquirt och intecooler. Hur är det med resten av drivlinan, håller den? Vad tror du man kan klämma ur en sådan konstruktion om man tar i så man gör på sig? Såg en artikel om en sleeper-bubbla med över 400 kusar och då gick skallen igång igen. Typiskt, jag som snart är klar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 15, 2009 Author Share Posted April 15, 2009 Håkan: Var hittade du den bilden, eller är det du som tagit den? Kan du isåf maila den i orginal upplösning till mig? Det är en hel del som blivit ändrat på bilen med åren, men jag har försökt hålla den hyfsat orginal på utsidan. Cooper S tätstegad växellåda, lättat svänghjul och tryckplatta, "rally" koppling, Cooper S bromsar, egentillverkad höj och sänkbar fjädring osv.. 0-100 7sek (mätt med g-kraftsmätare och spinnande hjul:-) Det är lite bekymmer att få ner kraften i backen, med framhjulsdrift och 10" så vill det gärna spinna. Vill man ha något vettigt grepp så får man gå upp till 13". Jag har byggt motorn för att den ska hålla och inte för max effekt, jag har varit i Österike, Italien, Finland osv.. på träffar och då vill man vara hyfsat säker på att det håller. En motor som är konstruerad på 50talet är inte direkt optimalt att utgå ifrån om man vill ha en massa effekt :-) men en rolig utmaning! Jag har sett ett par kojor i England som har satt på 16ventils topp från BMW Mc på orginal motorn. Har även sett en Finne som har tvärställd V8 på en Marina växellåda så nog finns det roliga alternativ som bygger på orginalidén/motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 (edited) Grattis! kul bil, mister bean....... B) Edited April 15, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 är ju inte direkt ovanligt med swift gti motor låda paket i kojorna.. då är man ju genast uppe i ca 100hk och 5 växlat.. + att motorpaketet är av något nyare datum..... men hur som detta är ett helrätt bygge i mina ögon.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 blir inte mer rätt än såhär.. ;) :Pps Jonas: snygg bil.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Vill ha!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Riktigt snygg koja! stog och dregglade över den på Elmia! Såg också att du håller hus i Hyllinge vilket också för med sig en del nostalgiska minnen när man höll på med bubblor, stående besök hos custom speed parts under sommar semestrarna. /John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Jo, jag har oxå hängt en del hos Custom & Speed Parts för många år sedan. Min första bil var en bubbla (köpte den för 500:- när jag var 17år)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Är det någon som ska åka till Jönköping denna påsk? Jag funderar så smått på att åka dit, troligen fredag i så fall. Eller så sparar jag pengarna och bokar en flygbiljett till Stoneleigh i stället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Funderat på det, men på fredag ska jag skruva på en Spyker 9-3. Kanske åker ner på söndag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berne Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Jag tänker åka dit på Söndag. Det är en speciell 7:a jag tänker kolla på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 intressant, antar att dem kommer stå i försäkringsmontern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berne Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 ja, det stämmer. De hämtade bilen igår och nu står den på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Den ska jag kika på :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 blir en sväng på lördag.. hänger väl på låset när dom öppnar så hemresan kan ske innan värsta raggar drägget kommer :huh: + att kompisen som hänger med..en icke locostare..ville en sväng till feltemaoch jula.. får offra mig..vem vet kanske köper några lysen.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hej Kul att ha varit där och sett 2 fina Locost på plats. Resten känns rätt uttjatat nu efter 6 året i rad man varit där. Får se om det får en fortsättning för mig, 80 mil på en dag känns inte värt det längre. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.