Jump to content

Silikonslanga Bensinbeständighet


Recommended Posts

eftersom jag ska köra med spjällhus från MC och spridarna sitter i spjällhusen så måste jag ha en slangbit diam. 48mm

hur är det med silikonslangs bensinbeständighet. någon sade mig att man kan få utfällningar som förstör lambdasonden..

har någon kunskaper i detta.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag söker bensin påfyllningsrör i dimetionerna 34 och 16mm.

Vad jag har läst är att silikon och kylslangar inte är lämpliga då de löser upp och smular/fjällar sönder efter ett tag.

Inte så mkt hjälp men det är iallfall en no no. Kanske någon som vet lämpliga slangar och inköps ställe? Biltema och mekonomen går tyvärr bort.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt i England, tror Car Builder Solutions har i sin katalog. Väldigt böjbar, 90 grader inga problem.

Finns på sidan 26 i deras katalog.

hämta katalogen här

Förresten har dom ju webshop nu också.

http://www.cbsonline.co.uk/fuel-filler-hose-79-c.asp

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Thomas!

Jag har mätt mina insugsgummi till Alfan nu, de är 40mm långa och har en innerdiameter på 46mm. Försedda med en 3mm fals i längs mitten (avsett att vara stopp när man trär på dem på rören) samt på utsidan försedda med "styrningar" för slangklämmor.

Gummit verkar ganska mjukt i dem så min bedömning är att de bör gå att kränga över 48mm.

Vill du låna dem och prova, och sen beställa nya till mig så är det bara att komma och hämta!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag kört med siliconslang till hela bränsle systemet på mina senaste bilar och det har fungerat bra, enligt Realcar där jag köpt mina slangar så kan de inte garantera eftersom tillverkaren inte gör det men de har inte haft några som haft problem.

Har själv utfört ett litet experiment med en slangbit, den har legat i bensin i över tre år, den ser lite nöt ut i ändarna men helt intakt på insidan och utsidan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...