Jump to content

Hydralisk handbroms


stefan76

Recommended Posts

Jag tror inte det blir godkänt eftersom redundansen minskar. Handbromsen skall kunna användas som nödbroms om de vanliga hyrauliska bromsarna strejkar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns faktiskt inget formellt som hindrar att man använder hydraulisk parkeringsbroms i ett amatörbyggt fordon. Det är inget som rekommenderas men jag har besiktat åtminstone 1 bil med den konstruktionen, bilen är reggad och klar (godkänd utan snack).

Helst bör p-bromsen ha en helt egen krets med egna ok men det är inte heller något stenhårt krav.

Redundans har man ändå eftersom fram- och bakbromsar är två separata kretsar.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Gustav!

Detta var mkt intressant!

Betyder det att jag kan skrota hela den jobbiga handbromshistorian med vire och invändiga backar och på min Volvo axel.....

Sedan koppla en separat bromscylinder till handbromsen som får gå ihop med den bakre kretsen ?

Det vore ju underbart.... :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. tror inte den får gå ihop me bakre systemet utan du får borra nya hål i oket för handbromsen...

det går iof oxså ganske enkelt...

ja å polaren funderade om man inte kunde ansluta en hydralisk handbroms till luftnippen på bromsoken... det borde la gå eller ??

Link to comment
Share on other sites

Det med luftnipplen var smart, det kanske skulle gå. Annars kan man ansluta på det ingående röret till oken, och ha backventiler. Men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på passande backventiler?

Link to comment
Share on other sites

Det med luftnipplen var smart, det kanske skulle gå. Annars kan man ansluta på det ingående röret till oken, och ha backventiler. Men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på passande backventiler?

Backventiler..... :huh: :blink:

Hur hade du tänkt få dessa att funka ?.....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det normala är ju att man har parkeringsbromsen i samma krets som bakhjulen, med samma ledningar bakåt. Det har godkänts på de bilar jag besiktat med hydraulisk p-broms.

Har man en Volvoaxel med p-bromstrummor tycker jag att man ska använda dem. Det är ett beprövad system som faktiskt fungerar riktigt bra.

Hydraulisk p-broms har i vissa fall blivit ett "skryttillbehör" och de egentliga fördelarna med det är rätt små som jag ser det - om man inte har behov av att kunna göra handbromsvändningar jämt. Men man ska ju bygga bilen som man själv vill ha den...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...