stefan76 Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 Är det någon mer än jag som funderar på att ha hydralisk handbroms. Får man det godkännd på besiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 Jag tror inte det blir godkänt eftersom redundansen minskar. Handbromsen skall kunna användas som nödbroms om de vanliga hyrauliska bromsarna strejkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 Är det någon mer än jag som funderar på att ha hydralisk handbroms.Får man det godkännd på besiktningen? Nej... har hört att det inte är godkänt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 godkänns inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Hej Det finns faktiskt inget formellt som hindrar att man använder hydraulisk parkeringsbroms i ett amatörbyggt fordon. Det är inget som rekommenderas men jag har besiktat åtminstone 1 bil med den konstruktionen, bilen är reggad och klar (godkänd utan snack). Helst bör p-bromsen ha en helt egen krets med egna ok men det är inte heller något stenhårt krav. Redundans har man ändå eftersom fram- och bakbromsar är två separata kretsar. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 innebär det att det är tillåtet med en spärr till bromspedalen? Tänkte iofs ha spak, men det kan ju vara roligt att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Hej Nej, det ska vara separat manöverorgan till parkeringsbromsen. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Gustav! Detta var mkt intressant! Betyder det att jag kan skrota hela den jobbiga handbromshistorian med vire och invändiga backar och på min Volvo axel..... Sedan koppla en separat bromscylinder till handbromsen som får gå ihop med den bakre kretsen ? Det vore ju underbart.... :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Hmm.. tror inte den får gå ihop me bakre systemet utan du får borra nya hål i oket för handbromsen... det går iof oxså ganske enkelt... ja å polaren funderade om man inte kunde ansluta en hydralisk handbroms till luftnippen på bromsoken... det borde la gå eller ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Det med luftnipplen var smart, det kanske skulle gå. Annars kan man ansluta på det ingående röret till oken, och ha backventiler. Men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på passande backventiler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Det med luftnipplen var smart, det kanske skulle gå. Annars kan man ansluta på det ingående röret till oken, och ha backventiler. Men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på passande backventiler? Backventiler..... :huh: :blink: Hur hade du tänkt få dessa att funka ?..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Hej Det normala är ju att man har parkeringsbromsen i samma krets som bakhjulen, med samma ledningar bakåt. Det har godkänts på de bilar jag besiktat med hydraulisk p-broms. Har man en Volvoaxel med p-bromstrummor tycker jag att man ska använda dem. Det är ett beprövad system som faktiskt fungerar riktigt bra. Hydraulisk p-broms har i vissa fall blivit ett "skryttillbehör" och de egentliga fördelarna med det är rätt små som jag ser det - om man inte har behov av att kunna göra handbromsvändningar jämt. Men man ska ju bygga bilen som man själv vill ha den... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts