Toffe Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 En kollega håller på med renovering av en gammal traktorgrävare och stod inför problemet med kraftigt slitage på en medbringare med invändig splines. Han hittade en kort förlängningsaxel med invändig splineshylsa i en änden och yttre i andra. Det gamla splineset borrades ur med hålsåg uppsatt i svarven (medbringaren i chucken) och förlängningsaxeln svarvades ner samt kapades till lagom längd. Då återstod ju frågan -Hur sammanfoga dessa två bitar till en enhet ? Medbringaren är troligen gjutgods av borrspånet att dömma, förlängaren okänt. Att svetsa är ju första tanken men känns inte riktigt bra med tanke på material- förändringar och möjlig sprickbildning, hårdlöda kanske, limma ? Tog kontakt med NOMO / ROTERA i Täby som har ett gediget sortiment av Loctite och, jovisst limma inga problem, då ska du använda det här... Så en flaska Loctite 638 Cylindrisk Fastsättning inhandlades. Det nya splinescentrumet limmades och efter härdning borrades även fyra hål för rörsprintar som extra låsning. Medbringaren skall driva hydraulpumpen så det blir väl knappast fråga om några ryckåknyck belastningar, håller det ???? Provkörning och svar på detta är det ett tag kvar till men visar det sig hålla så är jag benägen att prova att tillverka mina drivaxlar på liknande sätt då jag har Ford diffhus med insticksaxlarna samt Volvo 850 nav i hubbarna. Hade tänkt ta å kapa två drivaxlar på mitten, svarva till lämplig tjocklek passande ett ämnesrör av lämplig dimension och så limma då.... På det viset borde jag ialllafall kunna få fram rätt längd på både höger och vänster axel för att låta få tillverkat riktiga axlar framöver... Rattstång ? Vad säger SFRO ??? Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Man limmar ju ihop flygplan, så varför inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Vi har haft ett antal flexibla spännelement för drivaxlar i de industriella maskiner som vi utvecklar och säljer på mitt jobb. Dessa har ett tag varit limmade av den tyska tillverkaren med bl.a. Loctite. Min ända reflektion över detta är att vi nu endast har svetsade kopplingar efter att man inte kunnat säkerställa en jämn kvalitet på limförbandet..... Dvs om man uppfyller alla krav som krävs fungerar det, men det är svårt t.o.m. för de som sysslar med det proffisionellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Nej Nej. det är bra när det är nytt. värme kyla. rost vatten. svikt m,m, gör att det till slut släpper. jag skulle då hellre använt mig av presspassning. man gör hålet några tiondelar mindre och värmer medbribgaren och kyler axeln sedan pressa ihop det och ev. nån svetsloppa eller annan låsning. att pressa med loctite 638 är inte lätt då värme gör att det nyper tvärt och härdar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 En parantes i sammanhanget är att en hydraulpump absolut kan tvärnita likt en käpp bland cykelekrarna... Jag vet exempel på kardandrivna pumpar där knutarna rykt all världens väg av den anledningen. Nya kardaner, inte gamla slitna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.