Jump to content

Istället För Svets...


Toffe

Recommended Posts

En kollega håller på med renovering av en gammal traktorgrävare och stod

inför problemet med kraftigt slitage på en medbringare med invändig splines.

Han hittade en kort förlängningsaxel med invändig splineshylsa i en änden

och yttre i andra. Det gamla splineset borrades ur med hålsåg uppsatt i svarven

(medbringaren i chucken) och förlängningsaxeln svarvades ner samt kapades

till lagom längd. Då återstod ju frågan -Hur sammanfoga dessa två bitar till en enhet ?

Medbringaren är troligen gjutgods av borrspånet att dömma, förlängaren okänt.

Att svetsa är ju första tanken men känns inte riktigt bra med tanke på material-

förändringar och möjlig sprickbildning, hårdlöda kanske, limma ?

Tog kontakt med NOMO / ROTERA i Täby som har ett gediget sortiment av

Loctite och, jovisst limma inga problem, då ska du använda det här...

Så en flaska Loctite 638 Cylindrisk Fastsättning inhandlades.

Det nya splinescentrumet limmades och efter härdning borrades även fyra

hål för rörsprintar som extra låsning.

Medbringaren skall driva hydraulpumpen så det blir väl knappast fråga om

några ryckåknyck belastningar, håller det ????

Provkörning och svar på detta är det ett tag kvar till men visar det sig

hålla så är jag benägen att prova att tillverka mina drivaxlar på liknande sätt

då jag har Ford diffhus med insticksaxlarna samt Volvo 850 nav i hubbarna.

Hade tänkt ta å kapa två drivaxlar på mitten, svarva till lämplig tjocklek

passande ett ämnesrör av lämplig dimension och så limma då....

På det viset borde jag ialllafall kunna få fram rätt längd på både höger

och vänster axel för att låta få tillverkat riktiga axlar framöver...

Rattstång ? Vad säger SFRO ???

Toffe

post-1853-1237881942_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft ett antal flexibla spännelement för drivaxlar i de industriella maskiner som vi utvecklar och säljer på mitt jobb. Dessa har ett tag varit limmade av den tyska tillverkaren med bl.a. Loctite. Min ända reflektion över detta är att vi nu endast har svetsade kopplingar efter att man inte kunnat säkerställa en jämn kvalitet på limförbandet..... Dvs om man uppfyller alla krav som krävs fungerar det, men det är svårt t.o.m. för de som sysslar med det proffisionellt.

Link to comment
Share on other sites

Nej Nej. det är bra när det är nytt. värme kyla. rost vatten. svikt m,m, gör att det till slut släpper.

jag skulle då hellre använt mig av presspassning. man gör hålet några tiondelar mindre och värmer medbribgaren och kyler axeln sedan pressa ihop det och ev. nån svetsloppa eller annan låsning. att pressa med loctite 638 är inte lätt då värme gör att det nyper tvärt och härdar.

Link to comment
Share on other sites

En parantes i sammanhanget är att en hydraulpump absolut kan tvärnita likt en käpp bland cykelekrarna...

Jag vet exempel på kardandrivna pumpar där knutarna rykt all världens väg av den anledningen.

Nya kardaner, inte gamla slitna....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...