Jump to content

Oljekylarens Placering


Maestro7

Recommended Posts

En vänlig själ hade sett denna bild i min tråd, och påpekade vänligt att anslutningarna till oljekylaren (nedre på bilden) måste komma uppifrån, då man annars inte kunde evakuera luften.

Kylarena.jpg

Önskar en "second opinion" i frågan.

(Ett alternativ i så fall vore att vända kylaren upp-och-ner och montera den innanför vattenkylaren).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om oljan rinner bort från kylaren när motorn är av så det kan komma in luft, men gör det inte det så räcker det ju att lufta kylaren en gång och kanske när du byter olja. Fast olja är ju ganska tjockt så jag kan tänka mig att det drar med sig eventuell luft.

Solklara svar va? Två ideér med lika många gissningar...

Hade varit kul att göra ett test med genomskinliga slangar.

Link to comment
Share on other sites

Mycket riktigt att olja gärna drar med sig luft. Men luft har också en taskig förmåga att stanna kvar och bilda växande fickor när den fångas upp på ett sånt sätt som visas på bilden. Krävs ganska höga hastigheter för att den skall spolas bort i detta fallet, vilket du inte får i en kylare. Den är konstruerad för att hålla hastigheten så låg som möjligt för att ge bra kyleffekt.

En luftficka är i sig inte skadligt i detta fallet men effekten på kylaren minskar fort.

Så ett gott råd är att ha åtminstone utloppet placerat så högt som möjligt för att evakuera den luft som kommer in.

Mina oljekylare är placerade stående jämte kylet så att de alltid evakueras (kyls av vattnet och inget eget bygge ;) )

Jag påstår mig inte vara någon motorexpert men hydraulik är det som betalar min bilhobby, och jag har varit med om åtskilliga liknande fall där luftfickor spökat ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade vänt den om med anslutningarna uppåt, alternativt ställt den på högkant med utloppet överst...

Luftbubblor i oljesystemet vill man aldrig ha.

Sitter den så att en eventuell luftbubbla går in i motorns oljesystem så är det inte så lysande.

Tänkbart scenario....?

Tuff bankörning, i mellanåt riskerar pumpen suga luft vid höga G krafter, luften samlas i kylaren...

Fullast, högt varv och oljans flöde tar med sej bubblan ur kylaren och in i maskinen....

Fullast, högt varv och luftbubblan får oljefilmen att brista och lagren tar skada...

Link to comment
Share on other sites

Luft i smörjningen vill man ju inte ha - kan föreställa mig scenariot......!

Så här ser original oljekylare ut, med anslutningarna på vänster. Där sitter de i underkant på kylet, men å andra sidan kanske hela kylaren sitter lägre än oljeslangarnas anslutning i motorn?

Någon som har en 9-3:a och vet?

:notworthy:

Okyl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bror min, (som kör en Westfield med Zetec), har sin oljekylare som jag och på ungefär samma höjd i f.h.t. motorn och han har inte märkt några olägenheter på ett par tre tusen mil. (Men, det man inte känner till mår man inte illa av! :unsure: )

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Gluttade just i senaste Bilspurt, nr 6, och där fanns det en häftig bil (Nissan) med 2 (två!) oljekylare anslutna precis som jag gjort, och enligt artikeln gick det alldeles utmärkt, så nu lägger vi ner den här tråden, va? :surrender:

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...