Jump to content

Recommended Posts

Jag har försökt luska lite i det där med skyltar men utan framgång. i en äldre lagtext står det:

18 § Registreringsskylt har rektangulär form och utformas antingen

   a. som enradig skylt med yttermåtten 480x110 mm,

   b. som enradig skylt med yttermåtten 300x110 mm,

   c. som tvåradig skylt med yttermåtten 195x155 mm, eller

   d. som enradig, självhäftande skylt med yttermåtten 260x70 mm.

Vilket glädjande nog skulle innebära att klisterskyltar är ok. Nu hittar jag ingen text som i den nyare SFS 2001:558 som om jag fattat det rätt upphäver 1972:599 men antar att det numera ändå är olagligt eftersom det vore praktiskt och bra för oss medborgare med klisterskyltar.

Är det någon som är bättre än jag på lagar och vet hur det egentligen ligger till?

Det är en ren tillfällighet och synvilla att det på min Avatar ser ut som om min skylt skulle vara något annat än en fullt laglig registreringsskylt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är SFS 2001:650, Förordning om Vägtrafikregister som styr skyltar, den hänvisar i sin tur till Vägverket som föreskriver närmare om hur de ska se ut. Detta gör VV i VVFS 2001:118 (http://www.vv.se/lagrum/htm/2001nr118.htm) där bland annat följande står att läsa:

Allmänt om registreringsskyltar

1 § En registreringsskylt har rektangulär form och utformas antingen

1. som enradig skylt med yttermåtten 480 x 110 mm,

2. som enradig skylt med yttermåtten 300 x 110 mm,

3. som tvåradig skylt med yttermåtten 195 x 155 mm, eller

4. som enradig, självhäftande skylt med yttermåtten 260 x 70 mm.

2 § På bil, traktor, motorredskap, terrängvagn och släpfordon används skylt som avses i 1 § 1 eller, om originalutrymmet för montering av skylten inte medger det, skylt som avses i 1 § 2. Om det är motiverat av fordonets konstruktion får på släpfordon även användas skylt som avses i 1 § 3.

På motorcykel och moped klass I används skylt som avses i 1 § 3.

På moped klass I som är godkänd enligt rådets direktiv 92/61/EEG av den 30 juni 1992 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon, ändrat genom Europa-parlamentets och rådets direktiv 2000/7/EG, och som är försett med typgodkännande samt åtföljt av ett intyg om överensstämmelse, får användas skylt som avses i 1 § 1 eller 2 under förutsättning att originalutrymmet för montering av skylten inte möjliggör montering av skylt som avses i 1 § 3.

På terrängskoter används skylt som avses i 1 § 4.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

dom hadde väll svårt att se klisterlaps skylten med plåtburkarna lengst vägarna. och då blir det genast olagligt.

spreyen man kan spruta på blev ju olaglig så fort dom visat den på trafikmagasinet :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

Ang det här med skyltar:

Jag ringde till vägverket för att få lite information om beställning av skyltar. Fick prata med en trevlig kvinna där. Skyltar får man i samband med registreringen, sa hon. Så de skickade en blankett som jag skulle fylla i. Jag gjorde så och skickade in.

Efter en vecka kommer blanketten tillbaka, med ett fullskrivet A4 med beskrivning av hur man besiktar ett amatörbyggt fordon (SFRO, byggbesiktning, SBP etc.) Men ingen info om skyltar!

Så jag ringer tillbaka till vägverket, men jag får inte prata med handläggaren utan blir kopplad till samma kvinna som tidigare. Jag förklarar vad jag vill och hon säger "Jaha, på det viset. Men skicka in blanketten igen, så skall jag prata med handläggaren."

Efter ytterligare en vecka kommer blanketten tillbaka igen, med ett liknande brev som första gången men den här gången skriven av en annan handläggare! Men vad f....!

Jag ringer upp vägverket, förklarar mitt ärende och blir kopplad till...... en ny handläggare! Den här personen visade sig vara väl insatt i det här, och äntligen får jag rätt info.

Skyltar får man 2-3 dagar efter besiktning hos SBP. För-registreringen (underlag för skyltar mm) görs i det här fallet i samband med regbesiktningen. Så inga skyltar för besiktningen!

Får man köra till besiktningen då? Ja. När man har bokat tid för besiktning får man en bekräftelse från SBP i brevlådan. Den bekräftelsen gäller som "biljett" för att få köra bilen, på angiven dag och tid, till SBP.

Så var det med det!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det står ju i föreskrifterna att det är skylt enligt 1. eller 2. som används på bil. Klisterlappsskylten är nr 4. och därmed får den inte användas på bil.

Det är först när du bygger en Seven reggad som terrängskoter som det blir tal om klisterlapp ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Självklart. :icon_oops:

Läser man innantill och det som verkligen står och inte bara det man hoppas på ska stå så ser man ju tydligt att man nu måste regga om sin Seven som terrängskoter.

Typiskt, då kommer markfrigången bli nästa problem.

Då är det väl bara att ge upp och skylta med svårplacerad plåt fram eller köra olagligt...

Link to comment
Share on other sites

Det finns regler, de ska synas på ett visst avstånd på en viss höjd - vilket gör att en del rod-ägare lyckas med bedriften att placera skyltarna under bilen och de uppfyller fortfarande kraven. Nu vill man iofs inte sätta något så lågt på en Seven.

Känner rodåkare som inte alls har skylt fram, de får böter vart tredje eller fjärde år och tycker det är värt besväret att få slippa skylt fram. Men man kan åka på körförbud på plats.

Min skylt satt fast i noskonens framkant och täckte en del av grillen när jag köpte bilen. Skylten var dessutom böjd efter att ha fastnat mot något. Inte alls snyggt. Detta problem är nog störst med Catherhams nosar. En Dala7a tex har en större underläpp där man kan fästa regskylten lättare. Så det beror på vilken nos man har.

Link to comment
Share on other sites

På tal om skyltar......

Det finns ju en lite mindre variant på skylt som brukar förekomma på MC

enradig men betydligt kortare.

Är det 300x110 ?

för katten jag minns den som kortare än så...... eller finns det en till skylt stl.

som dock ej är godkänd på bil?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är underligt att dom ska envisas med skylt fram, MC behöver ju inte ha det, jag tror att i USA eller nån stans så behöver man inte heller ha skylt fram.

Den är ju så ful..! :icon_angry:

Och så finns det ändå massvis som frivilligt kör omkring med en extra ful variant med en EU-flagga på. Det är ju snyggt! Ehh... not!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju bara notera (eftersom jag är en del på miataforumet också) att liknande typ av diskussion

varit uppe där - med rätt val av bult/plåt bockad och fixad går det att skapa en skylt som sitter

i "munnen" på Miatan - borde gå att göra likadant med en seven ? ....

Tricket var att man valde material som gjorde att den kanske inte satt så bra - utan vek sig i farter

över 50 km/h ....

"Herr konstapel - jag har skylt fram - ni måste ha sett fel, titta!" :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gångjärn... jojo. :) Du tror inte man för nedslag i flygande besiktning på "bristfällig infästning av registreringsskylt" eller något liknande? ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det går väl att ansöka om dispens till en klisterskylt.

Det vet jag att dom med E-type gör. Dom hänvisar till att det estetiska eller nåt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...