Jump to content

Kostnader för delar


Angelven
 Share

Recommended Posts

Har suttit och tittat i mina Mazda Miata verkstadsböcker och funderat

lite över kostnader - en krockad Miata går att köpa på kontinenten för

typ 25-30 tusen - Vad tror ni en sån kan gå på här i landet ? (Om det

nu finns en...) - Rent generellt, är det billigare att köpa delarna man

vill ha tag i eller att köpa hela objektet och demontera själv ?

Vad jag kan se och läsa i boken så kan jag demontera hela framvagnen,

inklusive motorfästen i ett paket - likadant med hela bakvagnen.

M.a.o, från en Miata får jag

  • Framvagn - komplett
  • Bakvagn - komplett
  • Differential
  • Drivaxel
  • Växellåda
  • Motor - inklusive datorbox
  • Kabelstam
  • Säten
  • Säkerhetsbälten (om den inte var krockad förstås...)
  • Batteri
  • Vindrutetork och spolare
  • (Värme?)
  • Ratt? (airbag nej tack) + styrstång
  • Pedalställ
  • Bromsar inklusive hela handbromsen
  • Fälg, Däck
  • ABS ?
  • Instrumentkluster

http://www.championmotorcars.com har ju ett kit för det - men de väljer att

inte använda framvagnen komplett - undrar varför - kanske blir för bred -

Vill man ha den smalare än bakvagnen av någon anledning ?

Så vad jag verkar behöva då är

  • space frame av nått slag (och jag kan inte svetsa - :) )
  • karossplåt
  • tank
  • Dåligt väder utrustning :( cab ?
  • Vindruta

Så bygget skulle bli ungefär en Miata som ser ut som en seven och framförallt

väger som en ... (130 Hk motor blir 97 kw och 647 kilo som gräns - att jämföra

med originalets 1100 kg ...)

Men - finns det någon bra anledning att inte ta hela framvagnen och hela bakvagnen i två paket bara ? Det blir ju väldigt mycket enklare om man tar

dem rakt av ... även om wishbone strukteren inte är så slät och prydlig som

man kanske skulle önska i framvagnen...

Är det värt att försöka ta cabställningen också - eller gör man en ny om man

vill ha sådant ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det där kan bli en mycket bra bil med bra och lätta komponenter från start, har själv funderat på en miata baserad seven som nästa projekt.

Om du tycker effekten är för liten finns det kanonfina kompressorkit till MX5, och då har du ca 180hk.

Link to comment
Share on other sites

Jupp - gillar sebringkompressor - har funderat på en sån till Miatan.

En av "grabbarna" i kvarteret har en installerad i sin... Ser väldigt

proffsigt ut. Möjligen kan det bli lite väl brett för en seven ?

Effekten borde vara helt okej med tanke på målvikten om jag räknat

rätt - Miatan är rätt snabb som den är, framförallt på kurvig väg :-) Med

halva vikten och lägre tyngdpunkt borde det göra en hel del - man får

bara vara försiktig så man inte rubbar den fina balansen som finns i

den bilen från början, vore ju trevligt att kunna behålla den (51/49)

Link to comment
Share on other sites

Miatan är nog en bra donator, om än lite dyr. Jag hade själv funderingar på att skaffa en RX7 FC från Tyskland och ta så mycket som möjligt av, men jag ändrade mig så nu ska jag bara ha tag i motor och låda och resten blir Forrd. Men om du har pengarna och inte är rädd att importera ett krockskadat objekt så är det nog kanon! Men här i sverige lär du nog få svårt att hitta en krockad Miata, är jag rädd. Oftast ser ju försäkringsbolaget till att antingen laga bilen, eller så går den direkt till skroten...

Hur menar du med "framvagn komplett"? Hade du tänkt använda Miatans bärarmar fram rakt av? Vore ju smidigt om det går!.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har rätt stor erfarenhet av Miata (jag har haft två och numera har en), så kan säga vad jag skulle ta från Miatan:

  • - motor, växellåda och differential med el-"härva"
    - spindlar fram och bak
    - hubbar fram och bak
    - bromssystem inkl. handbroms
    - pedaler
    - rattstång och styrsnäcka inkl. tändningslås
    - instrument
    - sätena och bälten
    - bränslesystem (dock ej tank)
    - Option: värmepaketet

Resten är nog inte användbart. Iofs är detta en hel del.

Problemet du kommer få är nog kylning. Miatan är tyvärr lite handikappad på den fronten för man har gjort ett designfel (medvetet) i kylsystemet. Ska du köra gata räcker det, men troligtvis inte för banåkning på varma sommardagar.

Därtill är reservdelar från Mazda oerhört dyra till Miatan men det kanske du redan vet.

Link to comment
Share on other sites

Här blev det rörigt att svara :-)

gka:

Jupp - tanken var att använda hela framvagnspaketet rakt av - dvs

dubbla wishbones och balkpaket som bär motorn och wishbones ...

Principiellt är miatan byggd så att du kan plocka loss bakvagn med

stöddämpare, wishbones, diff , drivaxel med PPF (aluminiumstege som

styvar up bilen), transmission, motor och hela framvagnen i ett paket....

men jag har funderat lite mera - får nog skippa delar av framvagnen och

bara ta wishbones och det utanför + styrning - annars hamnar motorn

mellan framhjulen och det är ju lite för lång fram på en seven ?

Kallerman:

... åså var det det lilla tricket med att lära sig svetsa - finns det inte

kvällskurser eller liknande ?

Varför tar du inte bakvagnsbalken (eller vad den nu kallas - mojängen som

diff och wishbones är fäst i ) - och varför tar du inte wishbones+dämpare ?

Jag inser varför jag inte skall ta framvagnsbalken - motorplacering och att

det inte blir lika snyggt på en seven med framvagnsupphängningen synlig.

Har det med bredden på bilen att göra - hur bred är en seven egentligen ?

Miatan är ju runt 1.4 m spårvidd

Link to comment
Share on other sites

----

men jag har funderat lite mera - får nog skippa delar av framvagnen och

bara ta wishbones och det utanför + styrning - annars hamnar motorn

mellan framhjulen och det är ju lite för lång fram på en seven  ?

Varför tar du inte bakvagnsbalken (eller vad den nu kallas - mojängen som

diff och wishbones är fäst i ) - och varför tar du inte wishbones+dämpare ?

Jag inser varför jag inte skall ta framvagnsbalken - motorplacering och att

det inte blir lika snyggt på en seven med framvagnsupphängningen synlig.

Har det med bredden på bilen att göra - hur bred är en seven egentligen ?

Miatan är ju runt 1.4 m spårvidd

Ok, du kom på problemet med framvagnsbalken... ;)

Jag vet inte exekt hur bakvagnen ser ut på miatan, men jag antar att den har en del gemensamt med RX7 FC. I så fall tar den relativt stor plats. Det är inte säkert att du har utrymme så det räcker fram till sittbrunnen. Kolla på ritningen till ramen så ser du hur litet utrymme det finns egentligen.

Spårvidden tror jag är ganska lagom för en Seven. Den blir kanske något bredare än bokens, men det blir den nog för de flesta som inte bygger med Escort-delar.

Det verkar iaf som du kan ta så mycket delar från Miatan att det knappast skulle löna sig att köpa del för del från skroten jämfört med att köpa en hel bil... Men om du tänkt undvika att svetsa undrar jag om det inte är bättre du köper ett kit från MK eller någon annan som har individuell bakvagn (från Sierra) och bara köper en motor och låda från en Miata på skroten. Alternativt kan du ju köpa en ram och anpassa till miatadelarna - själv punkta fast nya fästen och liknande och anlita någon för att göra de slutgiltiga svetsarna.

Allting hänger på vad som är viktigt för dig. Ser du byggandet som en lärorik utmaning, ett experiment, eller ett nödvändigt ont? Vad får det kosta? Hur viktigt är "single donor"-tänket? Osv...

Link to comment
Share on other sites

Dämparna och fjädrar på miatan funkar inte i en Seven för du har inget att fästa dem i.

Bärarmarna är inte så snygga, det blir ingen Seven. Det blir en korsning och lär inte bli "snyggt". Viss stolthet har iafl jag i att bilen ser någorlunda riktig ut.

Däremot, när jag stod i valet och kvalet att bygga bil, så hade jag ju en miata jag köpt för 1500kr i princip fungerande skick. Var väldigt nära att kapa av vindrutan, ta bort allt onödigt och göra det till en ren räser. Väldigt nära och är kanske något jag gör med den bilen senare. Just nu är det ju en bruksbil.

Jag skulle aldrig ta hela paketet med subframes och allt. Du lär behöva modifiera mycket för att få allt att passa mot det, och då kan man lika gärna göra nya bärarmar. Det är inte så jobbigt faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Single donor är inte så viktigt - det var mera att den redan hade double

wishbone struktur runtom, att jag gillar växellådan - den är totalt överlägsen

allt annat i känsla och att motorn är trevlig.:wub:

Svetsningen är ju det stora problemet - och jag har provat att leta kurser

typ kvällskurs - men det verkar ju helt omöjligt ? :icon_angry:

Annars skulle man ju kunna ta ett kit från CMC - de har ett som passar till

Miatan...

Men så har jag börjat fundera över det här med mittmotor placerad bakom

föraren/passageraren... mycket funderingar ;-)

Motorn är 610 mm lång, växellådan 1020 mm. Drivaxeln är 1001 mm - om man

placerar motorn bakofram med växellådan mellan sätena och så ett kuggdrev

ner till en förlängd drivaxel ,lagom för att placera motorn framför bakaxeln, dvs

600 mm ungefär - undrar hur det blir då *funderar mest*

Kuggdrev istället för kedja för att få rotationen korrekt efter att man vänt

motorn bakofram förstås då. Men hur vänder man växlingarna så att de

hamnar rätt (1:an upp till vänster) ? Dvs en mekanisk mojäng som inverterar

och speglar (inte bara speglar)

Link to comment
Share on other sites

Då är det nog lättare att ta en motor gjord för FWD. Varför göra det svårt för sig?

Ett annat "problem" med Miata-motorn är att den är ganska hög, så, som vanligt behövs nog tråget kapas och jobbas om och det är gjort i aluminium vilket innebär lite extra komplikationer.

Link to comment
Share on other sites

Ang. det här med att lära sig svetsa så har jag också letat lite efter typ kvällskurser men allt som verkar finnas är i det närmaste yrkesutbildningar och det är inte riktigt den nivån jag tänkt mig.

Men jag har lagat en del rost på gamla bilar och byggt lite avgasystem och så, jag hade tänkt mig att punkta ihop ramen och låta nån som kan svetsa sy ihop den åt mig sen. Jag hoppas att det ska gå.

Poängen med det här inlägget är väll för att komma till den nivån jag ligger på så behöver du lite spillbitar och svets och kanske en bok (sånna finns det säkert en hel drös av) och sen träna lite, det är ju inte så svårt att smälta ihop det så det sitter där tills nån som kan svetsa kan ta över.

"Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt med på fördelen med motorn och lådan, störtsköna båda två. :)

Mittmotor tror jag bara är att krångla till det. Det är i så fall om du vill göra nåt annat bygge som liknar mer en Acid eller något sådant. En seven har motorn fram och drivning bak och viktfördelningen blir inte så illa för det. Iofs är det nog ingen nackdel om man kunde få lite mer än 50% bak, men då är du ju på gång att konstruera en helt egen bil. Men allt går och man ska utforska alla möjligheter innan man bestämmer sig, tycker jag. :)

Du får skaffa en svets och börja lära dig. Hitta på lite saker du kan göra i 2mm gods och lär dig svetsa på det. Jag ska försöka lära mig tillräckligt för att kunna svetsa ihop ramen själv. Kanske lämnar jag bort svetsningen av bärarmarna. Om jag märker att jag inte kan hålla tillräckligt hög och jämn kvalitet så blir det att punkta allting och ta hjälp från någon mer erfaren svetsare till ramen också. Det är kul att göra så mycket som möjligt själv, men samtidigt måste det ju bli bra också! Inget fusk. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är långt ifrån någon expert på att svetsa, men jag har lärt mig mycket genom att punkta ihop och låta någon annan sömma och jag tittar på och ställer frågor.

Sen har jag tagit mängder av "rest-bitar" vi har haft över på jobbet och ställt mig och lärt mig punkta bättre, vilken strömstyrka och matning och bara "lekt" och testat. Man lär sig otroligt fort faktiskt. Testbitar kan man ju sedan hållfasthetstesta med godtyckligt skruvstäd och hammare. :)

Jag tycker dock att tjockare gods var lättare när jag var "ny". Tunn plåt är fortfarande ett mysterie för mig. Brukar bli att man pulsar (alltså, punktar, fast innan den "stelnat" lägger man nästa punkt så de flyter ihop).

Det är kul att svetsa men man ska inte vara rädd att prova sig fram och ha vinkelkap redo att slipa bort och göra om.

Jag tycker alla nybörjare ska testa själv och lära sig. Nån i närheten som känner nån som kan svetsa har väl alla? Lite hjälp i utbyte mot en flaska whisky eller en back öl eller byte vinter-sommardäck? Var kreativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lärt mig svetsa under tiden jag har byggt på bilen. De första svetsarna jag gjorde på ramen får jag nog slipa bort och göra om innan jag besiktar, men de svetsar jag lägger nu ser riktigt snygga ut. Det är inte så svårt att lära sig svetsa, i alla fall om det inte är pinnsvets, den förstår jag mig inte på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...