Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en styrväxel från en SAAB 9-3 liggandes. Den har ju infästningen till styrstagen i "mitten" av styrväxeln vilket gör att man får långa styrstag. Borde inte detta vara bra för att minska bumpsteer?

Posted

Hej

Det hjälper inte, för det måste annpassas till bärarmar och spindeln.

Dvs rör sig styrarmen ut-in så blir det inte bra om styrstaget (p-änden) rör sig mindre.

Posted

hej igen..

efter att ha läst vidare i trådar ang. bumpsteer så har jag fattat att inre styrlederna ska vara i linje med inre länkarmsinfästningarna.. Är det riktigt uppfattat?

Posted

Ja, det stämmer.

Men en styrväxel med stagen i mitten kan vara riktigt bra. Genom att göra ett nytt fäste kan man flytta ut inre styrlederna så de kommer exakt där man vill ha dem, man kan till och med göra fästet så att det går att testa olika placering av leden.

De flesta sådana styrväxlar är dock gjorda för att sitta bakom hjulcentrum, på en Locost vill man ofta ha styrväxeln framför. Man kan använda styrväxel från en högerstyrd bil som vänds upp-och-ned i vissa fall, då blir det rätt.

/Gustaf

Posted

Om du väljer att bygga med denna så gör bättre upphängning än Saabs original - har en 9-3:a som bruksbil och känslan av vad hjulen håller på med är i det närmaste obefintlig...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...