kler Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Hej! Jag har en styrväxel från en SAAB 9-3 liggandes. Den har ju infästningen till styrstagen i "mitten" av styrväxeln vilket gör att man får långa styrstag. Borde inte detta vara bra för att minska bumpsteer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Hej Det hjälper inte, för det måste annpassas till bärarmar och spindeln. Dvs rör sig styrarmen ut-in så blir det inte bra om styrstaget (p-änden) rör sig mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted February 7, 2009 Author Share Posted February 7, 2009 hej igen.. efter att ha läst vidare i trådar ang. bumpsteer så har jag fattat att inre styrlederna ska vara i linje med inre länkarmsinfästningarna.. Är det riktigt uppfattat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Ja, det stämmer. Men en styrväxel med stagen i mitten kan vara riktigt bra. Genom att göra ett nytt fäste kan man flytta ut inre styrlederna så de kommer exakt där man vill ha dem, man kan till och med göra fästet så att det går att testa olika placering av leden. De flesta sådana styrväxlar är dock gjorda för att sitta bakom hjulcentrum, på en Locost vill man ofta ha styrväxeln framför. Man kan använda styrväxel från en högerstyrd bil som vänds upp-och-ned i vissa fall, då blir det rätt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Om du väljer att bygga med denna så gör bättre upphängning än Saabs original - har en 9-3:a som bruksbil och känslan av vad hjulen håller på med är i det närmaste obefintlig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.