kler Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Hej! Jag har en styrväxel från en SAAB 9-3 liggandes. Den har ju infästningen till styrstagen i "mitten" av styrväxeln vilket gör att man får långa styrstag. Borde inte detta vara bra för att minska bumpsteer? Quote
Gerhard Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Hej Det hjälper inte, för det måste annpassas till bärarmar och spindeln. Dvs rör sig styrarmen ut-in så blir det inte bra om styrstaget (p-änden) rör sig mindre. Quote
kler Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 hej igen.. efter att ha läst vidare i trådar ang. bumpsteer så har jag fattat att inre styrlederna ska vara i linje med inre länkarmsinfästningarna.. Är det riktigt uppfattat? Quote
therealpinto Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Ja, det stämmer. Men en styrväxel med stagen i mitten kan vara riktigt bra. Genom att göra ett nytt fäste kan man flytta ut inre styrlederna så de kommer exakt där man vill ha dem, man kan till och med göra fästet så att det går att testa olika placering av leden. De flesta sådana styrväxlar är dock gjorda för att sitta bakom hjulcentrum, på en Locost vill man ofta ha styrväxeln framför. Man kan använda styrväxel från en högerstyrd bil som vänds upp-och-ned i vissa fall, då blir det rätt. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Om du väljer att bygga med denna så gör bättre upphängning än Saabs original - har en 9-3:a som bruksbil och känslan av vad hjulen håller på med är i det närmaste obefintlig... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.