Bronto Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Hej! Är det någon här på forumet som vet vart jag kan få tag i brotsch för att brotscha min spindel för att kunna använda Transit kulled ? Jag har ingen transit kulled bredvid mej men jag hoppas att någon här vet stigningen på konan! Men jag tror detta är måtten. cone diameter = 15.5 cone proportion = 1/8 Thread = M18X1.5R length = 92 Mvh Rasmus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Jepp jag behöver ochså lite info om var jag kan vända mig för att få hjälp med brotsch till spindel antingen köpa en eller få hjälp med jobbet till en rimlig peng. Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Hej Kolla denna tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5401 Han gjorde mina i sin svarv och det vart perfekt för den undre leden som är samma som Caterham använder, i toppen har jag en mushroom som alla andra med Sierra spindlar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Tack fredrik men han gör ju inte sånt här mera. Men du menar att det går att svarva i stället ?? eller hur gick det till ?? Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 jag fick mina spindlar uppsvarvade av en kille.. han svarvade först en tapp som passa i den nedre spindelledens hål sedan satte han fast den tappen med spindeln på i svarven ,och svarvade upp den övre konan.. för att inte hela spindeln skulle vobbla punktade han fast några plattjärn i chucken med små svetspunkter i spindeln... :unsure: jag visste inte detta fick det bara så berättat efteråt... :o resultatet blev bra.. tyvärr har jag inte kontakt med honom längre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Hej Min undre gjordes på ungefär samma sätt som Michael beskriver ovan. De svarvades till rätt kona, men jag antar att har man rätt brotch så kan det väl vara en enklare väg. Kolla med en mek verkstad de brukar kunna hjälpa mot en fredagstårta eller två. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hej Jag har konat om en del konor i styrspindlar på ett enkelt sätt(tycker jag). Jag har svarvat till en kona med rätt vinkel och sedan använt slippapper för att slipa upp konan. Jag använde en Arboga borrmaskin. Resultatet blev utmärkt. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 problemet med detta är (i mina ögon) hur få till en exakt ``slipkona``dvs få till vinkeln.. kan kan ju iofs skaffa en pasande spindel till leden och sen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Hej Jag har konat om en del konor i styrspindlar på ett enkelt sätt(tycker jag). Jag har svarvat till en kona med rätt vinkel och sedan använt slippapper för att slipa upp konan. Jag använde en Arboga borrmaskin. Resultatet blev utmärkt. Per-Erik Vill du låna ut din kona eller kanske sälja? Jag ska brotcha mina snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Såg på Haynes roadster forumet: http://www.haynes.co.uk/forums/showthread....light=axminster En kille som har brotchat sina spindlar (hur sjukt låter inte det) själv locost style: I have just modified the taper on the Sierra uprights, to match the maxi ball joints, and I must say it was quite easy. I used the tapered reamer from Axminster and it worked a treat. The first one I just reamed until the ball joint fitted correctly, this took quite a while as there is a lot of metal to remove. The second I drilled with a 16mm drill first, as the minimum size of the ball joint taper is 16mm, this was obviously a lot easier and I had it done within 5 minutes. Tools from www.axminster.co.uk 19mm tapered reamer part number 810033 - £2.94 + vat 16mm drill part number 410029 - £5.18 + vat Kanske kan vara nåt, vore ju enklare om man kunde köpa från en svensk handlare dock. Henrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) Luna har en men tyvärr med fel konicitet (1:7) http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/ka...mp;katsektnr=34 och andra sidan, axminster's står det ju ingenting om.... /Toffe ps. Någon som vet om en sån här ställbar går att få konisk ? http://katalog.luna.se/katalogdata/v15/bil...SIZE/FB9160.JPG ds. Edited February 20, 2009 by Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Nej den ställbara kan bara får linjär, ej konisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Någon som vet vad "det riktiga" verktyget har för beteckning... det finns ju Morse dittan och dattan.. borde väl vara ngn form av standard-kona detta? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Brotschen som finns hos Axminster säljes i Sverige av Jula för 69:-. Jag har köpt båda och jämfört de är samma fabrikat, jag har däremot inte provat dom än då spindlarna sitter på donatorn ett litet tag till. Janne E. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Om man "mäter på skärmen" på julabrotschen så får jag det till 1:8 ganska exakt. Skitbra tips, 69:- är lagom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Lyfter frågan igen! Var kan man få konat om sina Sierraspindlar till Maxiled? Jag har varit i kontakt med "Spindelmannen" och han vill just nu inte göra det. Fungerande tips belönas med en påse kanelsnäckor! // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Ring mig i morgon på 070-2361923 helst dagtid, så ska vi lösa det...... Kan vara svår att nå, lämna meddelande till växeln så ringer jag upp dig isåfall. Janne E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Om man "mäter på skärmen" på julabrotschen så får jag det till 1:8 ganska exakt. Skitbra tips, 69:- är lagom! Någon som vet om Jula brotschen har rätt koning? Någon som använt den med lyckat resultat? Jag tyckte att det såg skumt ut på min med massa brickor under muttern på kulleden så jag plockade av spindeln för att se hur det såg ut och konan i spindel hade lååångt ifrån sammma koning som kulleden!! Hålet var minst 2-3mm för stort i den "stora" änden!! Han som har gjort koningen måste ha gjort det med ett slipstift och en Dremel eller liknande :banghead: :banghead: Jag har hittat mycket skumma/dåliga grejor på det påbörjade bygget jag köpte men detta tar nog priset! Har nu skaffat andra spindlar men måste som sagt brotscha dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Jag har en brotch och den funkar, hör av dig om du skall låna den, finns bilder på den i min byggtråd. Har du tillgång till en stabil pelarborrmaskin eller fräs underlättar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Såg i din byggtråd att det är Jula brotschen du använt, var inne på Jula (ligger på gångavstånd hemifrån) idag och köpte en. Tänkte jag skulle mäta lite på den ikväll för att vara på den säkra sidan, sen får trotjänaren (Arboga pelarborrmaskin) göra jobbet. (Tack för erbjudandet om lån av brotsch!!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Har suttit och mätt(med skjutmått, så det är inte super exakt) på brotsch/led och det verkar blir bra med Jula brotschen! Jag läste i någon annan tråd om ett tips på en engelsk sida som sa att man först kunde borra upp till 16mm. Tycker det verkar konstigt eftersom kulleden jag har är 15,5mm på det smalaste stället. Borrar man då 16 och konar hela hålet så kommer konan på leden att sticka ut på mutter sidan! Hur "djupt" har ni andra era kulleder? Har ni placerat den så att det röda strecket på bilden kommer vid kanten på spindeln, eller har ni satt den någon mm ner för att vara säker på att muttern inte bottnar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 den ska vara nån mm ner så inte muttern bottnar. om den bottnar så gör inte konan sitt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Sikta på att lämna runt 2-3 mm, går du för djupt får du besöka returbilen igen... Den ska kunna sätta sig utan att bottna precis som Tomas skriver. Jag tog av gummit på leden när jag provmätte djupet, gummit tog i och det var lätt att mäta fel med det på. Borra upp ska du inte göra, brotchen tar rejält och snabbt så ta det lugnt, jag gjorde en specialare av en gammal spindelled för att kunna slipa in sätet, lite overkill kanske, har du en rejäl pelarborr blir det nog bra. Varvtalet spelar nog roll också, kanske någon som kan rekommendera lämpligt varvtal? Kommer inte ihåg vad jag körde på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pege Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 :prop: Funkar bra med att slipa om en gammal gängtapp oxå.Kan va lite trixit att få till rätt kona men sen funkar det klockrent. Lågt varvtal är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 (edited) Lågt varvtal och högt tryck är det som gäller när man borrar rent allmänt. Att optimera varvtal har mer å göra med industri som vill borra så snabbt som möjligt för att tjäna mer pengar :) Lagomt tryck har man när man ser att borren precis börjar skära en kontinuerlig spåna. Ju högre varvtal man har ju varmare blir det, det är därför man kan ha högre RPM på små borrar då hastigheten mot metallen ökar ju längre från centrum man kommer. Alltså en större borr kommer att ha högre hastighet ute i kanterna än en liten borr vid samma RPM. När borren når en viss temp går härdningen ur och borren pajar. Kommer ihåg på skolan när vi skulle borra titanskruv, det gällde att mer eller mindre hänga på borrmaskingen och anpassa hastigheten just precis så att borren orkade snurra (tryckluftborrmaskin) det räckte att man tryckte till lite för mycket så borren snurrade till snabbt i en tiondels sekund så va borren paj :) På denna länken kan man läsa en hel del om borring i metall :) Läs sidan 7-8 så har du varvtalstabell http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_DRILLING_SE-sv.pdf Edited January 19, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Det blev riktigt bra med brotschen! Till skillnad mot dom felkonade spindlarna, tur att ingen har kört med dom!! Tydlig skillnad på hålen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 ja det var skillnad det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Snyggt, sedan kan du komplettera upp spindlarna med nya fettkapslar och och nytt lagerfett. Lite färg och de är som nya! Artikelnumret på fettkapslarna kan du söka på forumet, kostar 40 kr styck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Men snälla nån' va fan !! .......... :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Du läste nog mina tankar, min nästa fråga var ang "locken" på spindlarna :) Det blir avrostning, nya lager, packboxar och lock. (Känns lite dumsnålt att inte byta lager när man ändå har allt isär) Investerade i ett nytt ledhandtag för att få av muttarna till naven. (Så slipper man plåga spärrskaftet med förlängningsrör) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Undrar bara om spindel-leden är av den 'godkända' modellen. Lätt att glömma, jag vet detta.... PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marnoldsson Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Den där Jula brotschen det talas om här i tråden. Det är ingen som har koll på Julas artikelnummer, alternativt vill sälja sin beggade? Finns i gbg. 0737858977. Tack på förhand Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Julas brotsch har utgått ur sortimentet. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marnoldsson Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Attans. Någon som har en beggad liggande, eller kan brotscha mina spindlar? Please! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 (edited) Jag har en Jula-brotsch liggande som du kan få låna. Har inte använt den till några spindlar, så jag ska dubbelkolla att det är 1:8 EDIT: Det är 1:8 på den jag har. Går bra att låna för den som behöver Edited April 28, 2014 by Johan Lekås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marnoldsson Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Klockrent! Så här någea månader senare. Kan inre du skriva ditt nummer eller ringa mig. Orkar du skicka ner den till gbg? Jag betalar såklart. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Klockrent! Så här någea månader senare. Kan inre du skriva ditt nummer eller ringa mig. Orkar du skicka ner den till gbg? Jag betalar såklart. Tack på förhand Du har pm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Är det fler som har sådan liggande och som antingen sälja eller låna ut? Det verkar helt omöjligt att hitta en sådan! :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 8, 2014 Share Posted December 8, 2014 Ja, det är inte lätt längre. Velleman vtream2 är 1:8. 10-25 mm Finns här: http://www.ebay.com/itm/ALESOIR-CONIQUE-LIME-A-EBAVURAGE-10-25-MM-/120832946199?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item1c22347017 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 (edited) Här är en bra kalkylator om man vill mäta och räkna på okända konor. http://www.magafor.com/841/uk.htm EDIT: 1:8 är 12,5 % Edited December 9, 2014 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts