Arrowsmith Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 DET var orange.... Helt annorlunda än förra bilden. Vältajmad semester förresten, SBP om 3veckor?? :thumbsup: Quote
Thomas Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Mycket snyggt. Får man fråga vad en sådan lackering kostar? Quote
Per Wackt Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 Japp DET är Orange, Håkan ! Nej någon reg besiktning blir det inte om tre veckor utan SFRO om ca 4. Nog tufft det. Mycket att göra innan dess... :unsure: Quote
Per Wackt Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 :) :prop: :D Ungefär så känner jag mig idag !!!! Efter mycket felsökande på megasquirtet så har jag idag satt på motstånd på spridarna och kör dom som högomhiga. Verkar som om peak and hold funktionen på MS skapat massa störningar. Nu går den som en klocka. Helt annat ryt i motorn nu. Kört en runda ikväll.... :) :prop: :D Quote
Per Wackt Posted August 4, 2009 Author Posted August 4, 2009 Jag har en tid onsdag nästa vecka men det ser kärvt ut. Mycket kvar att göra. Vi får se hur det går..... Quote
LUPUS Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Jag har en tid onsdag nästa vecka men det ser kärvt ut. Mycket kvar att göra. Vi får se hur det går..... Jag hade det oxå kärvt och din prio lista bör vara. sådant de tittar på vid bilprovningen ändå = blinkers , lampor etc är ok att få någon liten anmärkning på men EJ strukturella grejor Quote
Per Wackt Posted August 4, 2009 Author Posted August 4, 2009 (edited) Ja prioritera får man göra... Hjälp mig, Vad kan jag skjuta på i listan nedan... Det som är kvar att göra är: Fram blinkers/strålkastare Sidoblinkers Städa elsystemet. Mycket provisorer som man skulle fixa sen.... :unsure: Huvlås Strömbrytare för Helljus. Framskärmsfästen. En nästan klar. En kvar att tillverka. Fästa stolarna. Plasta fast plåtar inne i framskärmarna. Hjulinställning Slita in bromsarna + lufta. Tar lite dåligt. Mappa mer på MS:et. Motorn läcker fortfarande olja. Rätt regält. Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ? Skulle vilja provköra lite mer för att se att allt fungerar som det ska. Lite mycket för en vecka... kanske skulle gått om det inte vore skördetider. De närmaste dagarna går åt till att sitta i traktorn och köra ensilage. Så jag har i stort set bara helgen på mig. På måndag är semestern slut. Edited August 4, 2009 by Per Wackt Quote
cealm Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 (edited) Per Wackt: Välkommen i träsket med åtgärdslistor. Din ser tuff ut. --- Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ? --- Det är nog rätt olika men går man på tex Volvo 850 och bakre packningen som läckte på alla tidiga så var det påpekande när det "fuktade" nästintill i alla fall. Har du en pöl under så oddsen goda att SBP uppmärksammar problemet. Men man kan aldrig veta, det man tror är backning på en kontroll kan gå igenom och det man är helt säker på skall vara ok blir nedslag på. Du fyller olja och kollar bensin just nu?? Min hjälp att prioritera är: Men jag är ledsen att jag inte kunde stryka mer på listan. Om punkterna nedan inte är klara så kommer du få problem. Varför oroa sig. Besikta då får du en arbetsorder. Kolla vad en omregistreringsbesiktning kostar. Det är väl egentligen det som det hela handlar om för tiden du har är så knapp. Städa el är en chansning, du vet ju vad som står i VVFS 2003:22 och bedöm mot det hur du tycker det ser ut. Eventuellt skippa punkten men det är en chansning. Samma med hjulinställning är den uppenbart "tokfel" fixa den halvbra då men är den "rätt ok" så skulle det kunna skippas. Min besiktningsman körde bilen 250 meter ut från stationen till stället jag ställde släpet på. Maxhastighet 35 eller möjligen om vi kom upp i 40km/h. Fram blinkers/strålkastare Sidoblinkers Städa elsystemet. Mycket provisorer som man skulle fixa sen.... Strömbrytare för Helljus. Framskärmsfästen. En nästan klar. En kvar att tillverka. Fästa stolarna. Hjulinställning + lufta. Tar lite dåligt. Motorn läcker fortfarande olja. Rätt regält. Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ? Så lycka till och hoppas du fick lite hjälp i alla fall. Edited August 4, 2009 by cealm Quote
ezroller Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Inför SFRO 2 bör du nog prioritera: 1 - Bromsarna - de ska ju ta minst lika bra som på en standardbil 2 - Mappa 3 - Belysning 4 - Elsystemet SFRO kommer väl inte ge nedslag på att motorn läcker olja? Är väl SBP's jobb?? :P Ska du köra på Kinnekulle måste dock motorn vara droppfri, annars släpps du inte ut. Quote
cealm Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 ezroller: Nja om SFRO 2 och droppande motorer eller rejäl pöl olja. Om man tänker så här som det står i våra kära SFRO regler. Citat från SFRO.com ----- "Fordonet skall vara i samma skick som vid kommande besiktning hos ASB" ---- Att SBP skulle godkänna en "rejäl pöl" är kanske en möjlighet men en stor chansning och när skickat skall vara samma vid båda tillfällena så är det nog bra att bilen är skapligt tät. Prova går ju. Quote
ezroller Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 cealm: Att man får nedslag på SBP för oljeläckage är ju givet. Allt mer än en aning fuktigt ger ombesiktning, så är det bara. Och jag hade inte velat ha en läckande motor av många skäl. Per: Var läcker det? Är det främre packbox på veven är det ju en hyfsat enkel åtgärd, samma sak med tråget. Quote
Per Wackt Posted August 5, 2009 Author Posted August 5, 2009 Nu är det ju SFRO besiktning och inte reg besiktning nästa vecka. Så oljeläckan kanske jag kan ta efter SFRO 2. Det är inte så stor volym som försvinner men det syns tydligt. Jag har fixat tråget så jag tror att det är tätningen bakom svänghjulet som läcker. Det kommer i bakkant på tråget. Känns som jag vill ha mer koll på grejorna innan jag åker till Bosse och SFRO. Så det lutar åt att jag skjuter lite på besiktningen. Surt !!! Känns som ett nerderlag. Men vad gör några veckor när man har hållt på i 9 år ??? Men körsuget är stort nu !!!! :banghead: Quote
Jay-c Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 oljetryck/oljetemp givarna, kollat så dom är hela, väldigt lätt att missa om det är nån av dom som läcker Quote
Per Wackt Posted August 6, 2009 Author Posted August 6, 2009 Där är det tätt. Det kommer i bak kant av oljetråget. Så jag tror att det är Packboxen bakom svänghjulet. Eller så fick jag inte tråget tätt i alla fall. Men flytande packning brukar göra susen men man vet ju aldrig. Quote
Jay-c Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 biltema har annars gummikork man kan skära till som packning, tillsammans med packningsklister och grundlig rengöring blir det tätt Quote
Per Wackt Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Nu har jag bokat om SFRO 2 till den 25:e i stället. Två veckor kvar... Nu är det bara att jobba hårt. :racesmile: Quote
Per Wackt Posted August 18, 2009 Author Posted August 18, 2009 Nu har motorn varit ur bilen och vänt... ny packbox är monterad och motorn verkar vara tät. Har bara kört den på tomgång några minuter. Skärmfästena är klara samt massa små pill som ändå kunde göras när motorn var ute... Ser lite mer hoppfullt ut inför SFRO om en vecka... men det är mycket kvar. :( Jag har lite kvar på elsystemet till belysningen. Lite frågor: Vilka funktioner måste den ha ? Idag är all belysning kopplat på reglagen på rattstången. Hel och halvljus och blinkers. Måste man ha en strömbrytare för att aktivera helljuset som finns på vanliga bilar. Måste man kunna tända bakljus och positionsljus utan att nyckeln är i ? Måste men ha varningsblinkers ? Quote
cealm Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 (edited) Per Wackt: Generalsvaret är VVFS 2003:22 21 kap. Det som står är kraven som skall uppfyllas. Det som inte står är antingen tillåtet eller så har de inte tänkt på det än. --- Måste man kunna tända bakljus och positionsljus utan att nyckeln är i ? ---- Parkeringsljus skall finnas på bilen. Tänk istället på hur det blir om du måste lämna bilen på en öde väg eller i stan och du måste ha parkeringsljuset på samt nyckel i. Lämnar du bilen så är den ju kanske startbar och lätt att stjäla. Visst är det ett problem du tar upp. Hur låser man en öppen bil? Tändningsnyckel är en sak, huvudbrytare en annan. Jag registrerade min första Seven med parkeringen efter huvudbrytaren, egentligen borde den ligga före huvudbrytaren. 15 kap Stöldskydd bör läsaas också för där finns vägledning hur man skall göra. Våra bilar lär komma inom gruppen "förenklat stöldskydd". --- Måste man ha en strömbrytare för att aktivera helljuset som finns på vanliga bilar. ---Förstår inte den frågan. Hur du väljer att placera brytare är nog upp till dig rätt mycket men i VVFS 2003:22 står det vilka lampor som får och inte får lysa tillsammans. För att få rätt kombinationer där är det rätt lämpligt med en brytare som ger noll --- parkering --- halvljus och när halljuset är på så öppnas möjligheten till helljus. Måste men ha varningsblinkers ?. Nej Jag hoppas att då fått lite svar men gå på länken överst i inlägget och läs, det är bara några delar av de stycken jag räknar upp. Belysningsstycket är visserligen långt men det är bara en bråkdel av texten som berör dina frågor. Stöldskyddsdelen däremot är kort. Undrar hur många av oss som verkligen klarar stöldskyddskraven, de förenklade möjligen men hur många utöver Saab-motor gänget har s.k. imobilizer? Lycka till med lyset. Edited August 18, 2009 by cealm Quote
Per Wackt Posted August 19, 2009 Author Posted August 19, 2009 (edited) Tack Cealm ska läsa lite där.... Vet ni vad som har hänt ? När jag skulle ut och provköra i går så.... funkar inte kopplingen. Måste fått ihop den fel när jag bytte packbox. Så nu får jag lyfta ur motorn igen. Jag blir galen... Sen så gick det ett litet hål i expantionskärlet också. PWR Seven har bestämt sig, den ska kämpa emot in i det sista... :banghead: :515: Edited August 19, 2009 by Per Wackt Quote
Per Wackt Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 (edited) Så nu har jag haft ur motor två gånger denna vecka... Ca 4 timmar tog det sista gången från det att vi började till att motorn var i igen. Kopplingsproblemet är löst... det var någon idiot som vänt lamellen på fel håll.... undra vem det kan ha varit ? :unsure: Sen har jag gjort hjulinställning idag på morgonen. Det ena efter det andra på listan börjar att betas av... det finns hopp. Det stora som är kvar är att få bromasarna och ta ordentligt och mappa motorn mer. Ett bromsok ligger på lite och jag måste nog byta ut mina biltema belägg... Motorn går hyfsat men jag känner mig inte riktigt tillfreds på säkerheten på högre varv... så där finns det lite jobb kvar att göra. Det är igen nära Jönköping som har en bredbandslambda som är villig att låna ut ?? Edited August 21, 2009 by Per Wackt Quote
cealm Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Per Wackt: Bevisligen kan man vända lameller. Men är alla lameller vändbara. Jag vet att jag funderade på vilket som var fram och bak på V8an när lamellen skulle monteras men på den verkade det bara finnas en variant för vände jag så hamnade allt metallskrot som fjädrar mm in i tryckplattan. Det är inte utan att jag funderar om jag gjorde rätt ändå nu när minst en lamell verkar vara vändbar. I vilket fall kul att du har flyt på bygget och du verkar pressa tiderna på motor i och ur. 4 timmar är bra jobbat. Quote
Morty Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Oftast står det på lamellens centrumdel vilket håll den ska monteras på. Gäller kanske bara modernare bilar och inte stötstångs 8:or... Quote
Thomas Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 vänder man de fel tar de oftast i svänghjulet Quote
Thomas Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 vänder man de fel tar de oftast i svänghjulet Quote
Per Wackt Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 Just precis då ligger den mot bultarna på svägnhjulet och det kvittar hur mycket man trycker på urtrampninglagret så kopplar den inte ur. Det är ju bara att hålla dit lamellen och känna efter att den inte tar i.... vilket jag inte gjorde.... Quote
Per Wackt Posted August 23, 2009 Author Posted August 23, 2009 (edited) Jag jobbar på frenetiskt därför blir det lite dåligt med bilder tyvärr. Nu har jag fixat bromsarna. Byte till en mindre huvudbromssylinder samt byte av belägg från biltema till EBC Gula gjorde susen. Nu bettar det bra, får jag i EBC bak också samt en lite mindre cylinder där också så blir det jätte bra. Imorgon ska jag har semester och göra klart det sista, En kompis kommer och vi ska mappa motorn lite till. Tänkte kolla med expertisen här. Min tändmapp är den "safe" för en B230fk. Jag laddar ca 0,3 nu. Funkar den att besikta med tror ni ? Eller ska jag backa mer ? Edited August 23, 2009 by Per Wackt Quote
Per Wackt Posted August 25, 2009 Author Posted August 25, 2009 Efter ett regält nattmek så står bilen nu klar i garaget. Ikväll bär det av till SFRO 2. Quote
Arrowsmith Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 Följ upp i tråden när du är tillbaka så vi får veta...... Lycka till !! :) Quote
Per Wackt Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Nu ska ni äntligen få lite bilder.... Så här såg det ut kvällarna/nätterna tidigare i veckan. Stressmek varför blir det alltid så ? :banghead: Sen så kom den stora dagen. Bilen lastas på kärran. Givetvis stressmek även i går eftermiddag. Byte av bakre bromsbelägg. Dom är inte körda många meter men var helt uppvittrade. Inte underlligt att dom inte tog... Sen bar det av mot SFRO 2. Lite bilder från besöket hos Bosse. Sist en bild på Bosse i full färd med att granska bilen. Men hur gick det då tänker ni säkert.... blev det skoten nästa.... men kläck ur dej då.... :prop: PWR Seven godkänd vid SFRO 2 2009-08-25. Utan anmärkning... :D :wub: :racesmile: Quote
cealm Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 GRATTIS! Fort iväg med papper till ursprungskontrollen. Quote
Morty Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Grattis!! Ser riktigt snyggt ut! :thumbsup: "By the way" bakreflexer är de integrerade i bakljusen? Quote
Thomas Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 (edited) jäkligt fin smäcker båge. ja bilen är fin också. Edited August 26, 2009 by Thomas Quote
Per Wackt Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Tack så mycket! Morty: Reflexer är inte integrerade i bakljusen dom ligger på hyllan för närvarande. Det prioterades bort i stressen. Sätter på dom till regbesiktningen. En hel del smågrejer att fixa innan SBP. Caelm: Ansökan inskickad till Transportstyrelsen. En fråga nöjer dom sig med den gröna kopian från SFRO eller måste man vänta på orginalet ? Quote
Arrowsmith Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Grattis Per !! Nu är du snart lagligt ute på vägen ju !! Quote
Krolleg Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 nice. helt klart en av de snyggaste sjuorna jag sett :) riktigt fet är den. Quote
cealm Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Per Wackt: --- En fråga nöjer dom sig med den gröna kopian från SFRO eller måste man vänta på orginalet ? --- Reglerna är klockrena: En kopia (helst vidimerad) på det papper som SFRO har sin rätta "stämpel på". Men: Vore jag som dig skulle jag göra en vidimerad kopia på det dokument du redan har från SFRO 2, betala in avgiften via Internet och sedan skicka in. Mn kan vinna någon dag på det. Quote
LUPUS Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Gött !!! Då är det rejs nu då ... jag slänger min ursprungs kontroll på lådan i morgon Quote
vedde Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Stort Grattis Önskar man hade kommit så långt vid det här laget. Trevligt bygge och många fina åkdagar kvar på säsongen. /Fredrik Quote
Per Wackt Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Håkan: Snart så.... sätt på kaffet !!! ;) Cealm: Så här står det på min ansökan som är utskiven genom transportstyrelsens webtjänst. Intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om du själv tillverkat ditt motordrivna fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillverkare. Sänd in den gröna kundkopian av slutbesiktningsprotokollet. Lämna originalet till AB Svensk Bilprovning (ASB). Så jag skickar in den gröna kopian som jag fick vid sfro besiktnignen i orginal. LUPUS: Japp nu är det fajt ! :515: Min ursprungskontroll skickas också idag. Har du gjort bullerprov ? :huh: Quote
LUPUS Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 LUPUS: Japp nu är det fajt ! :515: Min ursprungskontroll skickas också idag. Har du gjort bullerprov ? :huh: Jo men jag ombeddes komma igen..... måste låtit väldigt skönt. allvarligt talat så fick jag soppa pump problem och bilen dog vid andra förbi åkandet :banghead: Quote
Per Wackt Posted August 28, 2009 Author Posted August 28, 2009 Ajdå det var inte roligt... lite för mycket strul med soppan för din del. Hoppas att du får ordning på det. Jag ska göra bullerprov antingen onsdag eller torsdag nästa vecka om allt går som planerat.... Quote
Bengt Norell Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Grattis till framgången, den blev verkligen läcker i den oranga färgen. Ang. ursprungskontrollen gjorde jag som Du, jag skickade in den gröna kopian, eftersom det står så i instruktionerna, men fick ett brev tillbaka att jag skulle skicka en kopia på den vita + kopia på bullerprovet. När jag ringde till TS så fattade hon inte att den gröna var samma papper som den vita, och nåt bullerintyg var hon inte alls intresserad av. Jag vet inte vilken rök de suger i sig där på myndligheten möjligen blir de höga av röken från de gröna kopiorna. Grattis i alla fall och hoppas att de inte krånglar mer än vanligt på TS Hälsningar Bengt Quote
cealm Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Per Wackt: ---- om du själv tillverkat ditt motordrivna fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillv erkare. --- = Tillverkarintyget. Sänd in den gröna kundkopian av slutbesiktningsprotokollet. Lämna originalet till AB Svensk Bilprovning (ASB). Så jag skickar in den gröna kopian som jag fick vid sfro besiktnignen i orginal. = Ja det eller en vidimerad kopia går också bra att skicka Transportstyrelsen Quote
Per Wackt Posted August 29, 2009 Author Posted August 29, 2009 Jag har varit ute och mätt lite buller idag. Jag får värden mellan 79-89 beroende på växel och sida. Är det toppnotering eller är det ett medel av alla värden som gäller ? Jag körde utan huv och med öppet konfilter. Quote
LUPUS Posted August 29, 2009 Posted August 29, 2009 som jag fatta det ett medel värde av 4 repor förbi micken = 2 från varje håll på den växel som är rimlig och låter mest , i mitt fall 2:an Men det kanske bara var hur min ljud gubbe tolkade reglerna Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.