Jump to content

Fördelare Pinto


Lenny

Recommended Posts

På min fördelare som är en vanlig kolstift brytare, sitter det tre stift tillsammans som ska in i en kontakt. Skulle vilja veta vad dessa är till specifikt då jag har en EFI men har inhandlat dellorto 40 och inte kommer använda original kabelstam i någon större utsträckning...

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt med snabba svar och bilder, en fråga dyker upp nu när jag ser bilden dock: Längst till vänster fortsätter det med "P 04, P05", ehh. var fortsätter dem, eller bara att sluta vid batteri?!? :notworthy:

Ps: Äntligen::post-276-1233253241_thumb.jpg

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips:

Kolla så spjällaxeln är mitt emellan tändkablarna, för där blir lätt tjuvström... Det blev det på min vilket i värsta fall kan resultera i förgasarbrand, och det vill man inte..

Link to comment
Share on other sites

Svante: fick ett meddelande från therealpinto om att jag "skulle" köra med MS eller köpa ny fördelare från spec. "gammal" förgasar modd. typ 83-84 ex.vis. Hur har du fått dina grejer att funka med original box eller har du modifierat något? Hur ser din setup ut (om du nu körde med ungefär samma grejor..?)

Suveränt forum detta, gång på gång.... :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt med snabba svar och bilder, en fråga dyker upp nu när jag ser bilden dock: Längst till vänster fortsätter det med "P 04, P05", ehh. var fortsätter dem, eller bara att sluta vid batteri?!? :notworthy:

(P05) +15 är tändspänning och P04 borde tex gå till varvräknaren.

Link to comment
Share on other sites

varför skulle det då inte gå (enligt "pinto") att köra med dessa original "setup" från EFI när jag monterat förgasare? Verkar ju "bara" vara att strippa kablaget och använda sig av original kablage till och från fördelaren?!? Måste erkänna att jag inte är något geni när det gäller det här.... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Min förra Mk bestyckade jag med 2 x weber 40 och jag letade upp en gammal fördelare från en Capri vilket förenklade installationen betydligt. Håller ny på med en ny MK som jag bestyckar med förgasare på liknande sätt där jag också kör med en fördelare från en Capri.

Link to comment
Share on other sites

Ska man använda en stel fördelare med hallgivare (från EFI) behövs en tändbox som ger tändkurvan - och som triggar tändspolen.

Michaels tändmodul kan fungera så men i så fall kommer den från en förgasarbil och då är jag inte heller säker på att fördelaren är stel - den kan ha centrifugal- och vakumförställning inbyggt.

Det kluriga med Sierra är att det finns 3-4 olika tändsystem till förgasarbilarna, allt från vanliga hederliga brytarspetsar, via fördelare med centrifugalvikter och vakuumklocka med extern tändmodul ("transistortändning") till en stel fördelare med helt egen tänddatabox med map-sensor.

Det går inte att blanda delar hursomhelst. I vissa fall kan man säkert rigga så man får tändning men det gäller ju att man får en vettig tändkurva också om motorn ska gå bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har cetrifugalfördelare och tändmodul från en 83 med förgasare. Motorn är en 87 med förgasare men den sladhärvan med alla givare fann jag ingen vitts i att ha kvar min devis var ju enklare detu bättre. Om man däremot kollar in vulkans hemsida så använder de fördelare utan vakum till sina pintomotorer som är utrustade med förgasare.

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Det finns många trimmare som inte använder vakuumförställning men jag tycker att det är dumt på en bil som ska gå på gatan. Vakuumförställningen gör enormt mycket för låg/mellanlastegenskaperna om det är rätt justerat. På en duktigt trimmad motor kan man behöva begränsa mängden vakuumförställning dock.

En rejsbil som bara går på fullast har inte samma behov.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en jungel detta, går på rådet/n och använder mig av sierra -84 fördelare. Har hittat en sån på skroten, men då var jag tvungen att ha modulen till samma motor också, eller? Kanske bättre då med Caprins fördelare helt och hållet utan modul?!?

Link to comment
Share on other sites

Sierra 1984 bör ha "transistortändning" så då ska du ha med den tändmodulen också. Men det bör fortfarande vara en fördelare med centrifugalvikter så den går att modifiera om det behövs.

Du behöver inte krångla till det och leta just Capri för att hitta en gammalmodig fördelare helt utan elektronik. Taunus och Granada med 2.0 Pinto har samma prylar och är oftast lättare att hitta. Du kan även använda fördelare från Taunus 1.6 (lite annan tändkurva men beroende på vad du ska ha för motorspec kan den vara bättre).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...