Jump to content

Pinto


chriss

Recommended Posts

Nu är det full rulle med installation av MS :)

Ändrar om tråden lite till min MS recept, kanske lite hjälp i djungeln :)

Ingredienser

Ett styck super seven Robin Hood

93811-867764.jpg

Ett MSI V2.2 kort som är gjord till att styra båda bränsle och Edis tändning med extra koden 024s13.

Denna tål inte motorrummet så den har man inne i kupen om det nu hjälper i en Super seven ;)

93811-1147882.jpg

Detta är ett relä kort som jag tycker verkar otroligt smidigt. Vanligtvis kopplar man rätt från MS lådan till motorn.

Denna monterar man i motor rummet på bilen och har relä till bensin pump och säkringar till sprutet m.m.

Denna kopplar man via en stor kontakt som man skymtar på vänster sida, en likadan finns på MS lådan. (Väldigt svårt att kortsluta och förstöra lådan)

93811-1147880.jpg

Svårare än så här skall det inte vara, jag är mer rädd för när en dator skall kopplas mot bilen :)

extwir.gif

Översättning från MS boxen till relä kortet.

http://www.bgsoflex.com/mspower/mspower_ShemV1.2.pdf

Air temp sensor köpte jag en ny på mekonomen för 350kr.(kommer med art.nr) Passade ok med lite gängtejp, sitter fast iallafall.

93811-1198107.jpg

Coolant temp sensor sitter som sagt orginal på insuget mot blocket. Man kan behöva måtta in värme sensorer, dvs tre olika temperaturer och mäta motståndet som man knappar in i datan så ska den visa rätt temp.

TPS sensor sitter org på sierran så jag använder den. Det ska va ett motstånd i den som ändras gradvis inte bara stängt eller öppen.

Heated oxygen sensor Lambda / Brebandslamda. Bredband är att föredra men vad jag sett så kostar de runt 2000.

http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx Denna tror jag ligger på inköpslistan.

Relay for FIdle Solenoid Tomgångsmotorn.

93811-1198108.jpg

INJ 1-4 Kör på org sålänge, ska bara kolla om de är låg eller hög ohm. Någon av dem skulle va mer att föredra, återkommer om det.

Installationen så länge, jag vet att sockerbitar är förbjuden, men så fort det fungerar och är klart skall en riktig installation genomföras med kontakter m.m

93811-1198110.jpg

Återkommer med bilder på grejerna och EDIS 4 som jag skall styra tändningen med.

Liten ändring gällande EDIS funderar på lägga detta på is tills bränslet fungerar. Ska nog plocka fördelaren från min förgasa motor som har en vakum klocka för att ändra tändning alt. köra med fast tändning.

Hoppas att detta va lätt förståligt för jag är själv i lärande fasen :D

Edited by chriss
Link to comment
Share on other sites

Kan du inte lägga ut lite bilder på installationen? Kanske kan du lägga ut receptet på hela din installation?

Tänkte att under installationen ska jag göra en liten installation i bilder.

Just nu smalar jag alla delar och information så jag vet att jag är på rätt väg ;)

Lägger upp bilder i dennna tråd, även lista på saker jag använt.

Link to comment
Share on other sites

Ska du använda Pintons tomgångsmotor krävs en kraftigare drivtransistor än den som sitter original i MS, och du ska inte använda reläet till F-idle i reläkortet (bygla kontakterna där).

Jag kör själv med den tomgångsmotorn i "alla" byggen nu, det funkar riktigt bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kopplat in det mesta nu men det va just tomgångsmotorn jag fastnade på.

I denna schema http://www.bgsoflex.com/mspower/mspower_ShemV1.2.pdf

Så är 6an på relä kortet FASTIDLE

och 30 på kontakten är IDLE. Är detta samma sak som byter namn? Och vad innebär det med två pilar som avslutar kretsen?

Hur skall jag koppla in den? Tomgångsmotorn har två sladdar så ska jag koppla en med en egen 12v matning och dra minus till F-idle. Du skriver att jag inte skall använda F-idle men vad är det jag skall bygla?

Hört att många hoppar över tomgångsmotorn helt, men jag kan tänka mig det är gott att ha även om den bara körs på sommaren.

Medans vi är inne på detta schema, vad är CB1 RXE1.10 som går mellan 26 på kontakten och 12 på relä kortet. Vref på TPS? För jag listade snabbt ut de olika sladdarna men har hoppat över denna CB1 RXE1.10.

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Standard MS är gjort för att styra en tomgångsventil, av/på, och då styrs den av ett relä. Men det ger bara två tomgångsvarvtal, hög och låg. Det funkar (om man har en enkel magnetventil) men blir lite "yxigt".

En tomgångsmotor består oftast av en magnetventil som pulsstyrs, ungefär som en bränslespridare. Då kan man inte köra den över ett relä, det är för långsamt, utan det behövs en kraftigare drivtransistor - normalt sett byter man den som sitter till F-idle inne i MS-boxen. Har man då ett reläkort får man bygla förbi reläet i hållaren.

Först bör du kolla vad du har för transistor i boxen, och fundera på om du vill byta den.

Personligen tycker jag det är underbart med tomgångsmotor - jag har provat båda varianterna. Med tomgångsmotor är det bara att vrida på nyckeln och så har jag hyfsat lagom tomgång direkt, hela tiden, även med kall motor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Standard MS är gjort för att styra en tomgångsventil, av/på, och då styrs den av ett relä. Men det ger bara två tomgångsvarvtal, hög och låg. Det funkar (om man har en enkel magnetventil) men blir lite "yxigt".

En tomgångsmotor består oftast av en magnetventil som pulsstyrs, ungefär som en bränslespridare. Då kan man inte köra den över ett relä, det är för långsamt, utan det behövs en kraftigare drivtransistor - normalt sett byter man den som sitter till F-idle inne i MS-boxen. Har man då ett reläkort får man bygla förbi reläet i hållaren.

Först bör du kolla vad du har för transistor i boxen, och fundera på om du vill byta den.

Personligen tycker jag det är underbart med tomgångsmotor - jag har provat båda varianterna. Med tomgångsmotor är det bara att vrida på nyckeln och så har jag hyfsat lagom tomgång direkt, hela tiden, även med kall motor.

/Gustaf

Tackar, det är mkt nu att lära sig :) Lägger det på att göra listan. Funderar på att se hur mycket eventuellt kommer behöva göra med boxen och sedan kontakta m på megasquirt forumet så får han harva inne i boxen. Har tre elektriker i garaget och alla ser ut som frågetecken när man visar elscheman m.m :thumbsup:

93811-1147879.jpg

Hittade en bild, kanske svårt att peka ut vilken den är, om jag nu kanske byter den själv, ska väl inte vara svårare än en repa till elfa och löda lite?

Edited by chriss
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...