Jump to content

Suzuki Gti Motor + Samuraj Vxllåda


erhang

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som använt en Suzuki GTI motor och Samurajlåda?

Jag har kommit halvvägs med mitt bygge och har en GTImotor och låda, men jag tycker växelspaken kommer lite väl långt fram.

Växellådan har inte något uttag för hastighetsmätare. Känner någon till en mätare som kan fungera med tex signaler från kardan eller liknande?

Vore tacksam för alla tips och råd, bilder mm.

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Cykeldator är en variant med fast inre belysning går bra att ha som hastighetsmätare. Det som kan krångla är just kravet på inre belysning för många cykeldatorer har "timer"på belysningen. Ta ett lagom stort rör som passar cykeldatorn och kapa till lägg ett plexiglas limmat eller skruvat som skydd framför och sedan borra in en liten lysdiod i lämplig storlek, färg och vinkel ovanifrån. Biltema har små lysdiodlampor för några kronor.

Det finns fler saker att kontrollera på cykeldatorn. ett är att den klarar hastigheter över 99,9 km/h och det andra är vilken omkrets som du kan programmera den för. Vissa cykeldatorer klarar bara omkrets från 1000mm och uppåt. Det betyder i praktiken att du kan glömma kardan. Du måste mäta på hjulet. För hjulmätning kan du ta Clas Ohlsons minsta neodymmagnet och limma fast om du har Al-fälg. Har du plåtfälg är det bara att sätt den på lämpligt ställe som passar givaren.

Det finns fler lösning, Acewell är en, det finns andra också.

Hoppas du får till någon bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ett dyrare men bra alternativ är en elektronisk hastighetsmätare från VDO (437 015 001-008 ).

Finns t.ex. på http://www.khmotorsport.se/index.htm.

Lätt att ställa in efter önskat antal pulser och har km- och trippmätare. Jag köpte en enkel induktiv givare på Elfa till min. Fungerar klockrent (hittills... ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag gjorde såhär: http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5311

Har köpt en hastighetsmätare härifrån http://www.startuning.se/?pages=product&id=3643 tänkte montera magneter på diffens fläns mot kardanen.

Hastighet, tankmätare och kontrollampor för helljus blinkers och oljetryck.

Man måste motera instrumentet med rätt mycket vinkel (liggande)för att se. Lagom verkar vara om man sitter på en stol och lägger instrumentet på bordet framför sig.

Håller man upp det och tittar med 90 graders vinkel är synbarhetetn dålig på diplayen så den passar dåligt att montera på instrumentbrädan bakom ratten, men funkar bra i mittkonsolen.

/peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...