Jump to content

Blästra Chassie


pelle17B

Recommended Posts

Finns det risk att chassiet slår sig om man lämnar in det för blästring? Fästerna för hjulupphängningarna sitter ju med millimeter precision och jag vill gärna att de fortsätter att göra det.

Någon som har erfarenhet av blästring som kan ge råd?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

om blästerfirman är van vid tunnare gods är det inget bekymmer...men om dom bara blästrar stora stål fundament kan det bli deformeringar och dom kör samma teknik på ditt schassie..dvs kan dom jobbet så är det inte specielt stor fara..

Link to comment
Share on other sites

Skall prata med en blästerfirma i veckan. Får se vad de säger, men hur får man dem att köra med lågt tryck och vara försiktiga? man vet ju om de var det efteråt, men då är det ju redan försent.

Vad finns för andra metoder för att få en bra yta för lack? Att slipa för hand känns inte som ett alternativ med tanke på alla vinklar och vrår.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många erfarna bilrenoverare som aldrig lämnar tunnväggia detaljer för bläsrtring då det gärna vill slå sig. Påstås orsakas av friktionsvärmen som kan uppstå om man är oförsiktig.

En annan metod att göra detta på är på elektrolytisk väg. Ok, ett chassi kräver r

en rejäl tank men detta kanske kan vara av intresse för en del.

Jag har provat det själv och det fungerar kanonbra, testat både på stål och gjutjärn.

http://www.bbssystem.com/manuals/Derusting_oldtruck.pdf

(8 Mb pdf-fil, kan ta lite tid att ladda ner)

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Snackade med blästringsfirman igår. De kan inte garantera att chassiet inte slår sig.

Det har inte varit ett problem tidigare med bilchassin, eller flygplanskroppar, säger de, men man kan aldrig veta.

De hävdar dock att 2k epoxygrund fäster bra på rören även oblästrade om man gör rent ordentligt med avfettning/förtunning innan. Jag funderar på att gå på den linjen.

Någon som har testat att bara göra rent ordentligt och lägga på epoxygrund? Sitter färgen då, eller blir det extremt känsligt för repor??

Jag har använt elektrolys på mindre delar som spindlar mm. Funkar kanon, men hela chassiet känns lite svårt. Det måste då dessutom vara helt tätt så att inte minsta droppe vätska kan läcka in någonstans vilket också verkar svårt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...