pelle17B Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Finns det risk att chassiet slår sig om man lämnar in det för blästring? Fästerna för hjulupphängningarna sitter ju med millimeter precision och jag vill gärna att de fortsätter att göra det. Någon som har erfarenhet av blästring som kan ge råd? /Peter Quote
Thomas Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 man får blästra med lägsta möjliga tryck. så är du garderad Quote
Micael Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Berätta mer om detta Är det sånt tryck i blästern så att ramen kan slå sig? Quote
Michael Th Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 om blästerfirman är van vid tunnare gods är det inget bekymmer...men om dom bara blästrar stora stål fundament kan det bli deformeringar och dom kör samma teknik på ditt schassie..dvs kan dom jobbet så är det inte specielt stor fara.. Quote
heralue Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Jag tror inte min ram tog någon skada och jag blästrade på en lastbilslackering. Quote
pelle17B Posted December 14, 2008 Author Posted December 14, 2008 Skall prata med en blästerfirma i veckan. Får se vad de säger, men hur får man dem att köra med lågt tryck och vara försiktiga? man vet ju om de var det efteråt, men då är det ju redan försent. Vad finns för andra metoder för att få en bra yta för lack? Att slipa för hand känns inte som ett alternativ med tanke på alla vinklar och vrår. Quote
Michael Th Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 som sagt innan, om dom är proffs så fixar dom det... du kan ju påminna att rörern är förhållandevis tunnväggiga begriper dom inte det får dom väl betala ev skador.. Quote
AndersK Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 Det finns många erfarna bilrenoverare som aldrig lämnar tunnväggia detaljer för bläsrtring då det gärna vill slå sig. Påstås orsakas av friktionsvärmen som kan uppstå om man är oförsiktig. En annan metod att göra detta på är på elektrolytisk väg. Ok, ett chassi kräver r en rejäl tank men detta kanske kan vara av intresse för en del. Jag har provat det själv och det fungerar kanonbra, testat både på stål och gjutjärn. http://www.bbssystem.com/manuals/Derusting_oldtruck.pdf (8 Mb pdf-fil, kan ta lite tid att ladda ner) /Anders Quote
pelle17B Posted December 17, 2008 Author Posted December 17, 2008 (edited) Snackade med blästringsfirman igår. De kan inte garantera att chassiet inte slår sig. Det har inte varit ett problem tidigare med bilchassin, eller flygplanskroppar, säger de, men man kan aldrig veta. De hävdar dock att 2k epoxygrund fäster bra på rören även oblästrade om man gör rent ordentligt med avfettning/förtunning innan. Jag funderar på att gå på den linjen. Någon som har testat att bara göra rent ordentligt och lägga på epoxygrund? Sitter färgen då, eller blir det extremt känsligt för repor?? Jag har använt elektrolys på mindre delar som spindlar mm. Funkar kanon, men hela chassiet känns lite svårt. Det måste då dessutom vara helt tätt så att inte minsta droppe vätska kan läcka in någonstans vilket också verkar svårt. /Peter Edited December 17, 2008 by pelle17B Quote
Thomas Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 avfetta ramen och slipa lätt med slippapper både med och utan maskin. så stor är inte en ram utan att det går. Quote
Michael Th Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 om inte rören är gravrostiga...(vilket ju inte är troligt) går det bra att slipa rent.. rent och torrt sen ett redigt skikt epoxi in ialla skrymslen så blir det säkert jättebra!! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.