Jump to content

Modifiering Av Kanaler Med "plastic Padding"?


Ingenjören

Recommended Posts

Hej alla!

SItter med ett insugsrör som passar till min pinto/dellorto men som inte har helt optimal passning för kanalerna.

Jag har läst att man kan använda någon form av kemisk metall för att fylla ut insugskanaler och insugsrör.

Är det lämpligt? Vad fungerar?

Har aldrig provat själv. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Man brukar fylla ut insugningskanaler etc. i toppar om man modifierat toppen för bättre flöde. Har du en orörd topp funkar det sannolikt bäst med insuget som varit ämnat för motorn. Är insuget större och toppen orörd finns ju alltid möjlighet att porta toppen.. fast sådant kräver en hel del kunskap. Gör en sökning på Sävarturbo's forum så finner du sannolikt en hel drös trådar på ämnet portning. :) Rejsa.nu har en del liknande trådar oxå.

Sävar-forumet: http://forum.savarturbo.se/

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Problemet som jag ser det är att kanalerna i insuget är aningens större än hos förgasarna.

Enkelt förklarat så har förgasarna ett mindre "hål" än insuget. Det vore intressant om man kunde fylla upp skillnaden i diameter med något lämpligt material som också är lättbearbetat så att övergången mellan förgasare och insug inte blir ett "hack" utan en mjuk ökning av diameter.

Samma gäller övergången mellan insug och toppens kanaler. Det diffar på någon millimeter vilket kan skapa onödig turbulens och tryckfall.

Jag vill ha så mjuka och fina övergångar mellan förgasare, insug och topp som möjligt.

Klart man kan bearbeta toppen men jag tänker mig mer av en anpassning av kanalerna.

Vad kan man fylla ut med? Skulle det fungera med kemisk metall av något slag?

Hittade inget direkt på Rejsa eller Sävarforumet.

Vad jag är ute efter är egentligen vilket material man kan använda.

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut inget proffs på detta men jag vet att något som heter "JB Weld" (typ kemisk metall) använd friskt i Staterna till portningsjobb. Googla på detta så dyker säker något matnyttigt upp.

Link to comment
Share on other sites

Det här har jag erfarnehet av.

Jag använde JB-weld (finns att köpa på clas ohlsson) men den släppte och åkte in i kanalen. JB-Weld är min favo när det gäller epoxy

Varför den släppte vet jag inte, men några teorier är:

Insugningsröret var byggt och svetsat i stål. Detta medförde säkert att den hade slagit sig lite vid svetsingen. JB-weld är ju stenhårt och flexar noll. När jag sen drog insuget mot toppen kanske insuget rörde sig lite och JB släppte.

En annan är att underarbetet in var schysst. Det var stålrent och skrovligt.

Dock blev det inga skador på maskinen när det släppte. Det som kom igenom ventilen smälte och for ut (kör fortfarande med samma stift som då och inte ett spår i varken cylle eller topp)

och det andra fastnade bara i kanalen.

Så är det inte en F1-motor du har så är det bara att prova, men jag tar inget ansvar ;)

Link to comment
Share on other sites

Brukar själv köra en mix av 50/50 E85 och vanlig 95-oktanig bensin.

Ska bara modda själva insugsröret. Funderar på om man ska slitsa ytan så att det greppar bra.

Löser E85 upp JB-weld? Om inte borde man vara på den säkra sidan om man lägger JB-weld runt om så att det formar en ring.

Då borde det inte kunna lossna om det inte löses upp.

Ska prova i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Det där med kanaler är inte så självklart... om kanalerna ändrar diameter fram och tillbaks så är det inte alls säkert att släta övergångar ger mer effekt. Tom. erfarna topplocks-gubar har upptäckt saker de inte väntar sig. Testa att köra utan plast först och sedan med... och se vilket som funkar bäst. :)

Enligt Erland Cox bla. (läs på Sävarturbos forum och Topplocksverkstans hemsida) så ska ju en kanal smalna av med en viss procent per längdenhet in mot ventilen... och förändringar mitt på kanalen där den blir bredare för att sedan smalna av igen vet man litet om...

Jag försöker inte framstå som ngn expert här utan refererar bara vad jag kunnat utläsa. :)

Link to comment
Share on other sites

Det gör du rätt i.

Dessa gurusar kan säkert sina saker, men det ligger också i deras intresse att skapa en myt,buzz,etc om sig själva.

Det är ju så dom får jobb.

I och med att så få av dessa motorer som dom har byggt verkligen bänkas (och redovisas) så är det viktigare att vara speciell än att leverera.

Så man ska nog ta det som dom "delar" med sig av med en nypa salt. Och allt kanske inte är så konstigt och mystiskt med portning.

Link to comment
Share on other sites

"allt kanske inte är så konstigt och mystiskt med portning."

Du har rätt, det är det inte.

Allt är logiskt bara man kan teorierna och praktiken som erfordras inom alla de ämnen man behöver kunna för att förstå och

för att kunna göra portningsarbetet rätt...

Det är ett förhållandevis fåtal personer som sitter inne med allt som behövs inom matte fysik termodynamik mm.....

Personligen är jag inte en av dom tyvärr.......Men portat har jag gjort en del genom åren.

(och jag skulle nog vilja addera lite till Thomas procentsatser om vi menar högre effekter)

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Det är nog sant. För att få ut max av en topp så krävs det kunskap och då är det säkert inte bara att vara duktig med slipstenen utan också om teorin bakom.

Dock är jag tveksam om dessa personer som hänger på ovan nämda forum har den totala kunskapen (även om dom har coola namn och egen hemsida).

Framför allt när det som sagt väldigt sällan görs några tester/jämförelser på utfört arbete.

Men mycket är mytbildning och hype. Alla kommer väl ihåg "Grottis". Han behövde ju bara vidröra en topp så var den redan trimmad(lite som jesus, faktiskt). Detta med portning har samma mystik omkring sig som mapning av insprut.

Tråden startades med frågan om vad man skulle använda för utfyllnad för att jämna ut ojämnheter i en pinto-topp, detta på ett forum som riktar sig till personer som bygger egna bilar på en liten budget (dom flesta iallafall). Det var inte en fråga om hur man når dom sista hästarna i nästa års F1-motor

Jag vidhåller att man kan göra mindre underverk på många toppar med en bra slip, tryckluft, JB-weld, sunt förnuft och google. Den som säjer nåt annat har aldrig försökt.

Och om man skulle misslyckas så är Pinto-toppar i princip gratis.

Sen kan det ju vara så att man inte vill göra det själv. Men då är det ju en annan diskussion (Men det brukar vara mest westfieldåkare som resonerar så :))

Med detta vill jag på nåt sätt inte påskina att jag är någon guru eller ens en amatör på detta område. Men jag försöker se lite nyktert på det.

Link to comment
Share on other sites

Boken Practical Gas Flow av John Dalton

www.lafri.se artikel nr 13021 (Under trimning allmänt) innehåller en del intressant läsning för den som vill porta toppar själv med hjälp av dammsugarmotor, och diverse andra enkla medel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...