Jump to content

Bakbromsar


Gripenland

Recommended Posts

Jag har börjat fundera på bakbromsar. Tyvärr är ekonomin inte i topp eftersom att jag köpt ny lägenhet och just blev pappa :wub: så jag vill hitta något begagnat.

Till min fråga: Finns det någon lämplig bil på skroten att hämta bakbromsar ifrån? De ska vara i lätta (aluminium?), passa en solid skiva och ha inbyggd handbroms.

Någon som har några tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att de allra flesta är i järn tyvärr.

Jag kör m alfa skivor och ok. Centrumonterat.

Bygger en distans mellan klump och skiva,vilken klämsfast då man skruvar dit drivaxeln.

Den ofjädrade vikten blir avsevärt mindre på detta sättet och på din lätta bil så är det nog en stor fördel.

Det blir lite jobb men det är det värt.

I framtiden skall jag testa m MC-skivor och ok. Det blir riktigt lätt!!!

Om nån vet nåra bromsok i alu så skynda er att tipsa!!! Det vore kul om nån visste ...jag har ingen aning!

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att Sierra och Audi ok har inbyggd handbroms, men jag vet inte om dom passar på en Volvo-axel än.

Kanske, men Sierrans ok är tunga.

Hittils har jag fått tips om att det ska sitta alu ok bak på någon Cittra och på Golf 4

Link to comment
Share on other sites

sierran har inbyggda handbroms... dem är inte så stora så dom väger inte så mycket, Kan väga dom if någon vill veta:)?

Aluminium ok kan väl inte vara så mycket lättare? dom lär ju vara solida dom också och det är väl det man kan tjäna vikt på?

Link to comment
Share on other sites

Saab har ett väldigt bra ok mer inbyggd handbroms. Dock ej aluminium ok.

Bromsjustering sker med insexnyckel bakom en plugg på oket och det funkar kanon bra!!

Sitter på SAAB med handbroms bak. Tror de satt både 900 och 9000

Link to comment
Share on other sites

Problemet med SAAB-oken är att den där insexskruven är storlek 7, som kan vara riktigt svår att få tag på. Annars funkar det nog bra.

Vad gäller Audi, så stämmer det att handbromsen är inbyggd. På den ställer man genom att skruva på kolven, man måste alltså plocka lös oket. Dessutom är det allt annat än aluminium.

Link to comment
Share on other sites

neheeedå det är nr 5 (kanske 6) skruvade nämligen med en sån förra veckan men däremot har ford storlek 7 till sina glid pinnar :blink: eller vad dom heter...

mvh besserwisser :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror oxå att det är 7mm på den skruven.

Kan nån ha bytt på den bilen Olle? Då jag skulle byta vajer på en saab hade de till o med slarvat bort sin nyckel på saab-verkstan, annars hade ja fått låna. Blev till att slipa ner en större. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl någon mindre framhjulsdriven Alfa med inbyggd och alu.

Japp det stämmer ..tittade på ett par sådana i förra veckan..de var små och killen som ägde dom rekomenderade ok från saab!

Link to comment
Share on other sites

Saab har ett väldigt bra ok mer inbyggd handbroms. Dock ej aluminium ok.

Bromsjustering sker med insexnyckel bakom en plugg på oket och det funkar kanon bra!!

Sitter på SAAB med handbroms bak. Tror de satt både 900 och 9000

900 ifrån 88 och alla 9000,mycket bra ok :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

missade att nämna att inre delen av cx-oken är en del av spindeln (som således också är alu) Kanske kan vara ett intressant alternativ till lösning bak ihop med tex sierradiff.

Exakt vad jag hade planerat. Föll på två punkter:

- Fyrkolvsok är lite väl häftigt för bakbromsar om man som jag använder Taunus original frambromsar. Går iofs att fixa med en bra reduceringsventil. Sedan är CX bromssystem byggt för hydraulsystem, med hydraulolja! Har ingen erfarenhet av detta, men fick rådet att inte använda CX bromsar med vanlig bromsolja då packningar, o-ringar etc. inte skulle hålla tätt. Fan tro´t..... :icon_blink:

- Splinesen i CX-navet stämmer inte mot sierrans axel. Alltså måste man modifiera sierra-axeln, t ex med att svetsa på Citroen- splines eller fräsa om sierra-splinesen. Känns som ett stort jobb.

Men spindlarna ligger blästrade och fina på hyllan, med nästan nya belägg och skivor. Nå´n dag så..... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Btw: Gripenland

Gratulerar till Pappaskapet!

Snart kommer du bli varse om att det inte är du som bestämmer längre :D

Jag har själv två medhjälpare som mer än gärna är med ute i garaget och hjälper till. Fast det är mer som att ha hand om två fulla dvärgar :D

Link to comment
Share on other sites

Jag köper gärna dina CX-bromsar. Annars har jag en överbliven CX att sälja...

Tack för erbjudandet, men..... tyvärr!

Ha det!

PS/ Har du inte kommit igång än???/DS

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...
Problemet med SAAB-oken är att den där insexskruven är storlek 7, som kan vara riktigt svår att få tag på. Annars funkar det nog bra.

Vad gäller Audi, så stämmer det att handbromsen är inbyggd. På den ställer man genom att skruva på kolven, man måste alltså plocka lös oket. Dessutom är det allt annat än aluminium.

Jag offrade en 8 mm insexnyckel och tio minuter med slippapper, så nu har jag en 7 mm.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är CX bromssystem byggt för hydraulsystem, med hydraulolja! Har ingen erfarenhet av detta, men fick rådet att inte använda CX bromsar med vanlig bromsolja då packningar, o-ringar etc. inte skulle hålla tätt. Fan tro´t..... :icon_blink:

Men spindlarna ligger blästrade och fina på hyllan, med nästan nya belägg och skivor. Nå´n dag så..... :thumbup:

Citroen BX bakok (samma som i princip alla citroen bakok) är samma som peugot405.

I BX kör man LHM i bromsoken, i peugot såndär primitiv amerikansk bromsvätska som är baserad på glykol och äter upp packningar. (som alla utom citroen använder till sina bromsar)

Ingen skilnad på packningar.

Så frågan är varför hälla i glykolbaserad bromsvätska överhuvudtaget, finns inga bromssystem som gillar det.

skölj bara ur bromssystemet ordentligt och använd sedan LHM, är mycket trevligare än glykolbaserade bromsvätskor.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är CX bromssystem byggt för hydraulsystem, med hydraulolja! Har ingen erfarenhet av detta, men fick rådet att inte använda CX bromsar med vanlig bromsolja då packningar, o-ringar etc. inte skulle hålla tätt. Fan tro´t..... :icon_blink:

Men spindlarna ligger blästrade och fina på hyllan, med nästan nya belägg och skivor. Nå´n dag så..... :thumbup:

Citroen BX bakok (samma som i princip alla citroen bakok) är samma som peugot405.

I BX kör man LHM i bromsoken, i peugot såndär primitiv amerikansk bromsvätska som är baserad på glykol och äter upp packningar. (som alla utom citroen använder till sina bromsar)

Ingen skilnad på packningar.

Så frågan är varför hälla i glykolbaserad bromsvätska överhuvudtaget, finns inga bromssystem som gillar det.

skölj bara ur bromssystemet ordentligt och använd sedan LHM, är mycket trevligare än glykolbaserade bromsvätskor.

All vanlig bromsvätska är Spritbaserad (även Glykolbaserad), det är därför som den tar upp vatten under en längre tids användning.

I vanliga bromssystem så är packningar tillverkade av EPDM gummi som inte löses upp av bromsvätskan.

Ett system byggt för hydraulbaserad vätska är inte samma som för vanliga bilar.

Packningarna är inte av EPDM och löses upp efter en tids användning. :(

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

En bromsvätska (den vanliga) är INTE en olja och en Hydraulolja ÄR en olja. :thumbup:

därav olika sortes packningar.

Ett tips, om man vill fräscha upp gammalt gummi så lägg dom i bromsvätska ett tag, så blir dom som nya. :thumbup: mjukas upp och får tillbaka glansen.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Då behöver du ju inte bry dig om hurvida det finns mekanisk parkeringsbroms i oken eller inte.

Vilket annars är problemen med Citroens bakok, de saknar parkeringsbroms, eftersom den tar fram på citroen och saab.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Citroen CX/XM/BX Peugot 405. Lätta fina bakok, i aluminium, de är alla lika på utsidan, men har olika kolvdiameter.

Hydraulisk handbroms kopplar du till samma krets som färdbromsen, så det behövs inga särskilda ok till det.

Link to comment
Share on other sites

efter vad jag hört gillar inte besiktningen det... :(

ett alternativ sägs vara att köra hydralen in där luftnippeln sitter, men om det stämmer och fungerar är jag inte 100% på...

Link to comment
Share on other sites

Ta volvo 240 frammok då, en krets för färdbroms och en för nödbroms :)

De är inte så små och smidiga, och även lite tunga, men men.

De som har hydraulisk nödbroms har den oftast på samma krets som nakbromsen, bara en extra cylinder mellan huvudcylindern och bakoken.

Link to comment
Share on other sites

Citroen CX/XM/BX Peugot 405.  Lätta fina bakok, i aluminium, de är alla lika på utsidan, men har olika kolvdiameter.

Hydraulisk handbroms kopplar du till samma krets som färdbromsen, så det behövs inga särskilda ok till det.

Kopplar du handbromsen så som du beskriver så kommer man att trycka bromsvätskan bakåt och upp i vätskebehållaren, :( och det fungerar inte med en backventil heller :lol:

Behövs ett separat ledning till handbromsen :thumbup:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Citroen CX/XM/BX Peugot 405.  Lätta fina bakok, i aluminium, de är alla lika på utsidan, men har olika kolvdiameter.

Hydraulisk handbroms kopplar du till samma krets som färdbromsen, så det behövs inga särskilda ok till det.

Kopplar du handbromsen så som du beskriver så kommer man att trycka bromsvätskan bakåt och upp i vätskebehållaren, :( och det fungerar inte med en backventil heller :lol:

Behövs ett separat ledning till handbromsen :thumbup:

Caper ;)

Den vanliga vägen att koppla är från huvudcylindern, till ingången på handbromscylindern, vidare till oken, finns ingen risk att trycka oljan baklänges då. och när man inte drar i handbromsen så tricks oljan bara rätt igenom handbromscylindern av fotbromsen.

Altså man seriekopplar cylindrarna, inte paralellt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...