r Anders Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Japp, fick ett bra mått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 (edited) Portarean du har invid topplocket motsvarar ett runt hål på 34.3mm Edited February 27, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Var ut och mätte igen och insåg att trattarna hamnar utanför bilen. Knackade in nya värdena på... Calculate the Overall Intake Runner Length in Centimetres (Metric). Advertised Cam Duration : 210 Degrees Number of Induction Waves : 4 Degrees Desired Optimum RPM : 8500 RPM Diameter of Intake Runners (cm) : 3,43 Diameter Svaret blev 24,5 långt insug som kanske får plats innanför huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Idag testade jag att göra insugningstrattar enligt locost konceptet. Hittade lämpliga aluminiumrör från do88 samt 2 svarvade konor på en gängstång. Sen var det bara att olja in konan som ska in i röret, spänna fast ena muttern i skruvstycket, på med röret mot den platta sidan, in med konan, fram med en stadig skiffnyckel, dra mjukt & försiktigt. Aluröret var mjukt så det blev inga sprickor. Sista bearbetningen gjorde jag med en nylonhammare mot en lagom grovt ämnesrör. Inser att röret inte är koniskt, men utan att göra några större analyser med vindtunnel m.m. så ska väll lite luft halka in på nått sätt. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Snyggt jobbat r Anders! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Elegant metod! Antas Snöskottare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Idag testade jag att göra insugningstrattar enligt locost konceptet. Hittade lämpliga aluminiumrör från do88 samt 2 svarvade konor på en gängstång. Sen var det bara att olja in konan som ska in i röret, spänna fast ena muttern i skruvstycket, på med röret mot den platta sidan, in med konan, fram med en stadig skiffnyckel, dra mjukt & försiktigt. Aluröret var mjukt så det blev inga sprickor. Sista bearbetningen gjorde jag med en nylonhammare mot en lagom grovt ämnesrör. Inser att röret inte är koniskt, men utan att göra några större analyser med vindtunnel m.m. så ska väll lite luft halka in på nått sätt. :hypocrite: Smart och enkel metod att göra egna trattar på. Hur funkar det i andra material som Rostfritt, eller Mässning ?? Eller Guld ?? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 (edited) Guld är nog för mjukt. Du får troligen skrynkling i rördelen och det kommer bli mycket "varg". Så får man ta en bit nytt guldrör och hålla på sådär tills skrotlådan är full.......Eller 6-meterspipan är slut. Edited February 29, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 (edited) Det blir bra men som du sagt inte koniskt och inte optimalt. På Ebay brukar finnas trattar. Air horn. Trumpets, velocity stack, Jenvey säljer fina också Edited February 29, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Smart och enkel metod att göra egna trattar på. Hur funkar det i andra material som Rostfritt, eller Mässning ?? Eller Guld ?? :racesmile: Funkar i sånt material också, enda problemet är att längsgående svetsen brukar spricka, men slipar man den blank i änden går det ganska bra faktiskt. Gjorde mycket trattar i avgasrörsmaterial i ungdomsåren till diverse, både förgasartrattar och när man byter dim i avgassystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 (edited) I höstas hade jag hela vintern på mej att fixa motorn inför sommaren, men den ligger fortfarande i delar :blink: Men nu börjar jag få hem alla delar för att starta bygget. Har tagit bort de extra spjällen & pluggat hålen i trottelboddyn, samt schimsat isär trottelhusen så de matchar portarna i toppen. Ska svetsa ett insug senare då motorn sitter i bilen. Ett nytt sett med ARP-bultar till toppen samt en mindre remskiva ligger och väntar. Idag fick jag hem toppen från portning & inslipning av ventiler. Toppen, packningar & flänsar är nu matchade för ett fint flöde. Nu är allt tvättat och ligger färdigt för montering :) Edited April 6, 2012 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Idag var det en bra dag i garaget. Monterade vev, kolvar & stakar. Sen åkte den bakre gaveln på plats och därefter svänghjul, lamell & tryckplatta. Oljepump, vattenpump, oljepickuppen & oljetråget kom på plats. Passade på att bättringsmåla blocket också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Hej Anders Var kylaren intressant? Jag fick köpa R1 Mickes kylare så jag har den som jag hade till bilmotorn över. Om du inte har brått kan vi ta det den 22/4 hos PeÅ om du kommer med då, annars skickar jag den med Peter. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 Hej AndersVar kylaren intressant? Jag fick köpa R1 Mickes kylare så jag har den som jag hade till bilmotorn över. Om du inte har brått kan vi ta det den 22/4 hos PeÅ om du kommer med då, annars skickar jag den med Peter./Fredrik Hej Fredrik, Ja din kylare är klart intressant. Den jag har nu är inte 100% tät utan den fuktar igenom lite. Ska försöka komma över till PeÅ dem 22/4. Vad ska du ha för kylaren? /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 Idag har jag lagt i motorn, det gick förvånansvärt smidigt så man har väll fått lite rutin på det. Nu är inte motorn så stor så det funka bra med 2 aluminiumstegar samt block & talja. Samtidigt monterade jag slavcylindern till kopplingen, startmotorn & generatorn. Nu är det dags att montera ihop toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Så fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baronen Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Ser bra ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Härligt jobbat Anders´, ser fram emot att få rejsa med dig i sommar. En tvåhundring hade jag tänkt mig för kylaren. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 17, 2012 Author Share Posted April 17, 2012 Monterade toppen och kamremmen på motorn idag. Därefter satte jag dit spridare och fuel rail för att konstatera att den ordinarie tryckregulatorn är i vägen för min throttle body. Det blir till att ta bort tryckregulatorn, svetsa igen hålet och montera en slangkoppling som inte är ivägen. Ska även leta efter en lös tryckregulator istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 (edited) Monterade toppen och kamremmen på motorn idag. Därefter satte jag dit spridare och fuel rail för att konstatera att den ordinarie tryckregulatorn är i vägen för min throttle body. Det blir till att ta bort tryckregulatorn, svetsa igen hålet och montera en slangkoppling som inte är ivägen. Ska även leta efter en lös tryckregulator istället. Jag blev väldigt nöjd med min Boschregulator, plockad från en Alfa 75 V6. Bosch är ju alltid Bosch. Eftermarknadsregulatorerna verkar vara av varierande kvalitet. Edited April 17, 2012 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Jag håller med. Bosch är Bosch. visserligen kör jag med eftermarknads men ser inga fördelar med det. Skulle man behöva byta för att den går sönder så stämmer Boschs så bra att det bara är att koppla in den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 Tackar för tipset. Vad ska leta efter för typ av Boschregulator? Är det vanliga slangkopplinga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Det finns olika. med slanganslutning, med gänga,med o-ringstätning. och för olika tryck. Men jag tror sierran har för slang och 3 bar. Här är nån SAAB http://www.saabperformanceparts.com/item149.htm Opel http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-PRESSURE-REGULATOR-Bosch-0-280-160-239-/360319477931?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53e4b6e8ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Har byggt ett lite smidigare grenrör. Köpte 6 färdiga krökar från Hansen Racing, och här är resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 (edited) Snyggt! Ser ju ut som "köpes" som vi säger i Norrbotten. Antas Fortsatt snöskottare. Edited April 23, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 En till som tycker det ser bra ut i maskinrummet. En fråga: Din rattstång = delar från Volvo 240 eller Rover eller något helt annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 En till som tycker det ser bra ut i maskinrummet.En fråga: Din rattstång = delar från Volvo 240 eller Rover eller något helt annat? Rattstången är från en Scorpio med tilt och justering i längsled. De 2 axlarna i motorrummet samt diverse leder kommer från Rally Deign som är till Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Bytte kylare idag så nu ska jag slippa den lilla pölen i garaget. Passade även in nya grenröret till ljuddämparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erhang Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Hej! Har du gjort grenrörets platta själv eller var kan man hitta en sådan? Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 Hej!Har du gjort grenrörets platta själv eller var kan man hitta en sådan?Erik Grabben ritade upp den i CAD. Sen fick jag den utskuren på en firma. Om du vill ha CAD-filen kan jag (om jag hittar den) skicka den till dej. /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erhang Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Det vore toppen om du kunde skicka filen till mig. Jag funderar på att bygga ett eget grenrör till min bil. Tänkte dra rören över ramen. Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Heja Anders Snart är du ute och kör, bild på Kylaren installerad? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 2, 2012 Author Share Posted May 2, 2012 Kylaren sitter riktigt bra, men har inte tagit nån bild än. Nu börjar jag bli riktigt stressad, vill ju ut och köra igen. Håller på att bygga insug mellan topp & trottelboddy, som ska iväg på svetsning. Har även gjort en plåt som ska hålla luftfiltret på plats. Har också fixat ett fäste till min nya bränsletrycksregulator. Sen är en cahtchtank till vevhusventilationen kostruerad. Har även bytt gasvajer till en med plasthylsa mellan vajer & hölje så jag ska få bort den tröga gasen. Ska ta med kameran ut i garaget nån dag. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 6, 2012 Author Share Posted May 6, 2012 Bygget rullar vidare. Har de senaste dagarna snickrat på en chatchtank till vevhusventilationen. Den består av en plastflaska (Biltema) till bromsluftning som jag hittade i garaget. Ett filter, lite rör samt kemisk metall så var anslutningarna i locket klara. Burken sitter i en hållare till vattenflaska för cykel. Har även flyttat givaren till hastighetsmätaren till en drivknut på diffen som snurrar lite långsammare än kardanen, så nu ska nog hastighetsmätaren hinna med. Trottelboddyn ligger löst på plats i väntan på att insugen kommer från svetsningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Vinterpysslet fortsätter. Har petat in en oljetrycksmätare och en vattentempsmätare i instrumentbrädan. Den har ett härligt hopkok av analog, digital och original -mätare men det får duga. Det är lite roligare att koppla in MegaSquirten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Tog ett nytt beslut för några dagar sedan att vänta med MC-spjällhuset samt Megasquirt, har istället plockat in original insug & motorstyrning. Jag vill inte riskera att fastna på mappning mm under sommaren. Har plocka på sladdar, slangar och sånt den senaste tiden och idag var det dags att vrida på nyckeln. Den funkar :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Skönt, då kanske vi ses snart på en träff nära dig(och mig) /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 25, 2012 Author Share Posted May 25, 2012 (edited) Vedde Ja vist :thumbsup: I fredags den 18/5 beställde jag 4 Toyo P888 från Demon tweeks i England. Har kollat och nu är dom i Sverige, så det kan bli lite färskt gummi till Kinnekulle :racesmile: Edited May 26, 2012 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Nu är nya däcken monterade på de nya fälgarna. Provmonterade på bilen och noterade att fälgarna är tjockare så hjulbultarna bak endast gick att dra 4 varv :thumbsdown: Idag kom 8 nya pinnbultar hem från Dalhems artnr: RD4303. De var bara att sticka in bakifrån och dra på plats med en hjulmutter. Saken var biff, så nu lär hjulen sitta kvar några varv :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 Har tillverkat en "tätafrånattluftenåkerförbikylarenplåt", alltså en plåt för att styra luften igenom kylaren. Nu vill jag ha nån form av tätning mellan plåten & noskonen samt plåten & kylaren. Jag funderar på att köpa självhäftande skumplast på Biltema som klarar 120 grader. Har nån erfarenhet från den på heta detaljer, eller finns det bättre alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Har gjort en liknande "tätningsplåt" på rörhögen. Jag klippte till tätningar av liggunderlag som fästes med dubbelhäftande tape på aluminiumen. Fördelen med liggunderlag är att det går att enkelt forma mot noskonen och det har slutna celler dvs suger inte upp vatten. Antas Här slipper inte en djä...förbi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Hej Anders Det var trevliga priser på TOYO däck där, vad fick du ge i frakt? Lönar det sig att ta dem från England? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 12, 2012 Author Share Posted June 12, 2012 (edited) Antas: Jag kommer att göra en värmetest på en liten del av kylaren, så hela inte blir full av smält plast. Fredrik: Har hittat priset på däcken. Det är 4 st 185/60-13 för 4559:- inkl frakt från Demon Tweeks. Frakten var på 50,90£. Fick hem dom på ca 1 vecka. Edited June 12, 2012 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Prova att koka "tätningen" i vatten, högre än +100c lär det knappast bli sannolikt betydligt lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Swedol har diverse gummilister som man kan fästa på kanten på en plåt. De kanske går att använda till tätning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted November 18, 2012 Author Share Posted November 18, 2012 Det börjar bli dax att ta tag i vinterns uppdateringar. Har gjort klart tätningen mellan kylaren och scutteln, med självhäftande skumplast från Biltema. Testade att klistra dit en liten bit på kylaren då jag var till Kinnekulle, och den klarade värmen utan problem. Passade även på att röja lite inför garageträffen den 2/12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 15, 2012 Author Share Posted December 15, 2012 Den nya ljuddämparen har hittat sin plats. Det är en rostfri rakt igenom dämpare från ett MNR-kitt. Har polerat upp ett böjt slutrör samt monterat ett fäste, båda i rostfritt som är svetsat på plats. Naturligtvis så var jag tvunget att testa ljudet, det är mycket bättre nu istället för den vansinnigt tysta besiktningsdämparen som har suttit på. Nu ska grenröret fixas och poleras innan krombadet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 15, 2012 Share Posted December 15, 2012 Stiligt r Anders! Roligt också att du är ute och kör i snön med bilen. Jag har skottat fram min så det är teoretiskt möjligt att köra om jag sedan gör det = ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted December 15, 2012 Share Posted December 15, 2012 Ja det var stiligt. Rostfritt mtrl. är bra. Då slipper man bry sig om rost under överskådlig tid. Och upphängning mot sidoplåten ?? Det är väl någon form av upphängnings-gummi antar jag ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.