Jump to content

Måla Kamlock


pacman

Recommended Posts

Tänkte lacka om mina kamlock till twincam-motorn. Har röd motorlack på nu men det har spruckit sönder på några ställen och underarbetet var väl inte helt hundra.

Vad skall man använda för lack? Locken är av aluminium, och jag tänkte blästra av dem och putsa bort ojämnheter och sånt.

För att få karosslackfinish så behöver man väl använda någon form av grundfärg först?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med biltemas motorlack. men den var ren skit. Den lossnade när det kom lite bensin på locket. Nu kör jag men nån annan typ av billig motorlack. Det finkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Biltema: Det finns både skräp och bra prylar. 10-årsverktygen är för det mesta riktigt bra. Sedan är det alltid så att man får vad man betalar för. En 500W borrmaskin för 149:- ÄR inte lika bra som DeWalt för 4000:-. Men faktum är att min borrmaskin har hållit i snart två år, och jag kan köpa mycket andra bra verktyg för de 3851 kronorna jämfört med DeWalt i exemplet. Men visst, ibland blir man besviken...

Nåja, nog om det! (Tråden spårar visst ur lite.. :icon_oops: )

Har kollat runt lite och en blank pulverlack blir nog bra. Några timmar på underarbetet bara så blir det nog fint som snus...

Link to comment
Share on other sites

Blästrar du själv?

Jag vill verkligen ha ett blästerskåp=)

Det är värt att få motordelarna målade. Det gör storskillnad.

Jag har tillgång till ett stort blästerskåp i exprimentverkstaden på jobbet. Där kan jag glasblästra aluminium och rostfritt. Allt svart blästrar jag hemma i ett litet blästerskåp med aluminiumsilikat.

Kanon att ha tillgång till och jag tycker att det är tråkigt att montera i/arbeta med gamla rostiga/oxiderade delar...

I princip all aluminium jag blästrar klarlackar jag för att få en smutsavvisande yta och än så länge har det fungerat över all förväntan även på motordelar.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Använd riktigt glas, gärna härdat. Borde finnas att tillgå på en bilskrot från en sidoruta. Plexiglas blir väldigt snabbt ogenomskinligt.

Om du gör ett eget skåp, gör botten trattformad. Då rinner blästermedlet tillbaka lätt, samt att luftströmmen från pistolen inte vispar upp så mycket damm i luften då du kan ha ett större avstånd mellan galler/det du blästrar och blästermedelsnivån.

Angående pistolen så kan du köpa en standard pistol med sugslang och slanggenomföring för tryckluften.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hagmans 1K klarlack fungerar klockrent på blästrad aluminium. Har lackat en hel del motordelar på min 9-5 Aero med den och har nu rullat ca 5000 mil utan oxid eller lacksläpp (bl.a. ventilkåpan).

2K fungerar också bra men det är mer jobb med att rengöra färgsprutan än vad det har gett mig i fördelar.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...