Jump to content

Recommended Posts

Hej

En tanke slog mig när det gäller chassi nummer, att stansa när man inte har mothåll kan ju vara svårt har jag förstått men kan van inte gravera sitt nummer med en Gravyrpenna och mallar?

Detta torde ju bli tämligen permanent och om man är lite ihärdig med gravyrpennan kan man väl få det ganska djupt.

En tanke från en som har svetsat klart och glömt att stansa med mothåll. :banghead:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen plåt eller något du kan sätta numret på? Westfield har t ex en plåt på var sida, som man sätter motorfästen och eventuellt stödlager för styrstången i, och där har jag stansat ett nummer på min. (Westfields chassinummer går inte att använda i Sverige för närvarande...)

Link to comment
Share on other sites

Här finns lite att läsa kring ditt problem. Länk

Min lösning blev "körnarförslaget" dvs jag skrev ut rejäla bokstäver med skrivaren, säkert 15 eller 20 mm höga. Klippte ut och klistrade fast på två ställen i bilen. Tog en nyköpt och vass körnare och stansade körnslag efter mallen. Det blev MVG i chassinummer både hos SFRO och SBP.

PS välj bra bokstäver alla bokstäver och siffror passar inte för körnare i alla fall inte om du väljer för liten textstorlek. 15 till 20 mm är skapligt hanterlig. Dvs välj chassinummer provstansa / träningsstansa först.

Link to comment
Share on other sites

Körde också med körnmetoden. Skrev ut i Arial (enkelt typsnitt) med 9 mm höjd, klippte ut och tejpade remsan med genomskinlig tejp runt ramröret. Tog mindre än 5 minuter och jag fick beröm av SFRO. Kan tillägga att jag först experimenterade med stansar men det så för jävligt ut, provade också med gravyrpenna efter tips från SFRO, men det blev inte heller så bra.

Link to comment
Share on other sites

Varsågod en bild. Möjligen kan de som är mer konstnärligt sinnade än jag ha önskemål på mitt "körnslående" men SFRO och SBP gav ett MVG och det lever jag gott på.

Rikard Larsson: Jag är imponerad att du klarade av att körnslå i 9 mm jag hade nog svårt med 15 - 20 mm.

Kravet är ju minst 8mm (något max finns inte nämnt)

post-787-1219660963_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #6 bild. Jag ser tydligt att jag hade haft nytta av ett utskrivet punkt(körnslag)skriftpapper istället för det jag hade. Körnslå på halvfrihand var inte lätt.

Drake: Försök kom ihåg var du hittade typsnittet eller vad det hette, jag har ju en ny bil på väg.......

Link to comment
Share on other sites

Dot-Matrix finns ju om man vill lyxa. Fixar inte Å Ä Ö, men det gör körnaren.... Kanske inte så bra att ha det i chassinummret i alla fall.

Ladda ner: http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/dotmat.zip

För er som inte vet hur man installerar teckensnitt om det inte räcker att dubbelklicka på teckensnittet: Packa upp zip-filen där du hittar den. Öppna Kontrollpanelen/teckensnitt. Välj Arkiv/installera nytt teckensnitt. Leta reda på var det ligger på hårddisken. Klicka OK, klart!

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Nej Fredrik, det kan inte misslyckas. Eller visst, larma med allt vad du har med storsläggan så bucklar sig röret. Det fick jag göra för att få det läsbart med stansar, men det blev ändå fult. Med en vass körnare blir det bara nätta slag med en lagom stor hammare. Mitt rör bucklade sig inte alls.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla initierade svar som vanligt på detta forum. Jag slutar aldrig att förvånas hur duktiga människor är på detta forum på sådant som jag är fullständigt hopplös på. Jag hade sldrig tänkt ut detta och, ursäkta språket, fan va snyggt ni har gjort!

Hoppas min blir hälften så fin då blir jag nöjd.

Körnare verkar vara vägen att gå.

Tack än en gång

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan man ha va fasen som helst eller? Typ IAMTHEGREATEST....om man nu känner för det och det finns ledigt.

Låter ju rätt ballt, kan man ju hitta på dem mest banala sakerna tänkbara :blink:

Link to comment
Share on other sites

He he he, det vore ett bra chassinummer

Men en fundering bara. Blir inte i en 1 i chassinumret eller gjorde dom fel på min bil på VV. Jag skrev xxxxindyxxx på ursprungskontrollen och det blev xxxxx1ndyxxxx när väl papperena dök upp från VV

Link to comment
Share on other sites

oj...ja det gäller nog att vara försiktig när jag hittar på ett namn....lämligtvis ett utan 10 st i:n.

Spelar väll iofs inte så mkt roll, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...