Jump to content

Westfield Vs. Bokbilen


Landy

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad på Westfield och bok bilen? Jag tycker Westfield är i särklass de snyggaste seven bilarna. Men vad är det för skilland på chassiet? Eller är det bara plasten som är annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte kollat så noga på Boken, men främre halvan verkar vara praktiskt taget identisk. Bakre delen skiljer sig eventuellt beroende på bakvagn (Westfield SEiW har dubbla triangellänkar), och så saknas de runda rören som man viker plåten runt, då Westfield har plast hela vägen runt. Detaljlösningar som fästen för länkarmar, diff mm på bokramen har jag ingen aning om, men om någon kan lägga upp lite bilder så kan jag kontra med motsvarande på min ram. :)

Link to comment
Share on other sites

jo jag vet att man köper Westfield och bygger bok chassiet. Fast nu undra jag ju vad det var för skillnad på chassiet.

Jag tycker nämligen en Westfield ser gansak annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

den frågan är nog svår att svara på om man nu inte gjort en uppmätning på ett westfield schassie...

alla seven schassien är i princip lika... lite mått skilnad här och där... enklast om man kan bestämma sig för ett stuk/model som man gillar... bestämma sig om man har råd att köpa färdigt eller har all den tid utrymme utrustning och kunande som det behövs för att bygga själv.. eller om en byggsats kanske är bäst... vi har ju så olika förutsätningar..

därmed inte sagt att du inte skulle klara det.

du skriver om bok schassiet.. många som byggt efter dom ritningarna.. annars finns ju oxå

Cris Gibbs build your own Sports Car ..on a budget..

ISBN 978 1 84425 391 3

kan rekomendera den då den är mycket utförlig.

bla 4 ledad bakvagn..för sierra diff..

som sagt finns många olika mod av 7 an.. mycket av stuket beror på bredd höjd noskon skärmar fälgar/hjul..

stor liten retro eller high-teck..

hur du nu gör.. det blir säkert bra, bara du är nöjd.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte komer ihåg aldeles galet var de tidiga Westfield bilarna mycket lika originalet så lika att de blev stämnda av caterham och caterham vann varvid westfield fick andra sin design. Du undrar vad som skiljer troligen det mästa men det skiljer inte så mycket. Utsendemäsigt är det väll mest knäcken på karosen som skiljer. Tyvärr är frågan lite för omfatande att svara på så det blir mycket svårt. Frågan blir ofta ekonomisk en MK Hood luego tiger osv bygger du relativt enkelt för 100 papp en westfield får du anstränga dig för att komma under 150.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Att jag ska bygga själv har jag bestämt mig för. Inga kit utan bygga chassiet själv. Det är lite därför jag undrar de små skillnaderna.

Vad menar du med "Utsendemäsigt är det väll mest knäcken på karosen som skiljer"?

Jag har många ideér nu nrä jag ritar chassit men det hjälper ju att veta vad det är för skillander.

Jag har Chis Gibbs bok. Men jag tycker inte man får till det med utseéndet. Men jag kan itne sätta fingret på vad det är som skiljer.

Jag tror en seven kan vinna på att bli lite bredare. Det gör nog att den ser modernare och lite brutalare. Dock tror jag inte den ska bli högre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror en seven kan vinna på att bli lite bredare. Det gör nog att den ser modernare och lite brutalare. Dock tror jag inte den ska bli högre.

Precis min åsikt med... och som grädde på moset får man dit riktiga säten med i bilen med ett bredare chassie.

ska man däremot trängas med andra på bana eller köra trånga konbanor så är en bred bil (som min) oduglig....

Link to comment
Share on other sites

banbil=lätt smal dvs som colin upptäckte tidigt...

har du nu sett ljuset och satsar på en lätt motor/låda....då skall (inte skall) bör du hålla resten lätt oxå...dvs hålla massan så centrerad som möjligt..och liten

jag säger inte att det är rätt... men

jag har ett bok schassie...troligen får det en i förhållande tung alfa rad fyra.. till min fru.. med stel bakaxel och opel spindlar..15 tummare stoppade stolar värme osv...

min bil blir en Caterham klon med så lätta grejer jag kan bygga och swift gti samurailåda fjord klump de dion axel..små lätta hjul tunna lotus glasfiberstolar.. 13 tums hjul... tunn glasfiber ingen värme...

ser du mönstret...

frågan är ..till vad.. eller varför du vill bygga..och vad får det kosta..

Link to comment
Share on other sites

Du slår huvud på spiken. Jag vet inte om jag ska ha den som banbil eller om jag ska ha den som söndags bil.

Jag får för mig att om jag har den som en enbart banbil blir den enklare och billigare att bygga. Fast det är inget jag vet utan mest en känsla=)

Men och andra sidan så tycker jag att det är vettigare att bygga en bil somm an kan ha till båda sakerna.

Link to comment
Share on other sites

Du slår huvud på spiken. Jag vet inte om jag ska ha den som banbil eller om jag ska ha den som söndags bil.

Det är nog en bra idé att försöka komma fram till det först - eller iaf prova lite andra Se7en och sådant och få lite grepp om vad det egentligen innebär med söndagsbil respektive banbil i dessa sammanhangen. Det är ju väldigt olika hur man upplever bilar, och vad man kan tolerera och inte. Det som en upplever som en stötig, känslig och obekväm bil kan för en annan vara en förtroendeingivande bil som kommunicerar bra. Ultralätt svänghjul och koppling som biter så det smäller om det är så klart hopplöst om man fastnar i en kö, men är väl närmast grundkrav för en sann racingfantast av den äldre skolan.

Sedan beror det ju så klart lite på vad man har för inställning till det hela. Själv är jag lite åt "ska det vara så ska det vara"-hållet, och är egentligen bara intresserad av rena tävlingsbilar, nätt och jämnt anpassade för gatbruk. Det här är inte frågan om lite annorlunda bilar, utan en annan sorts fordon! :) Man löptränar väl inte i kostymen...!? :D

Jag får för mig att om jag har den som en enbart banbil blir den enklare och billigare att bygga. Fast det är inget jag vet utan mest en känsla=)

Mja, kanske...? Det beror väl iofs på vad skillnaden är som du ser det, men ska det vara samma prestanda oavsett, så blir det ju dyrare om det ska in lite komfort och annat, eftersom man får kompensera för den extra vikten med dyrare material och delar. I praktiken tror jag dock inte det gör någon större skillnad, om man inte planerar att hänga med rena tävlingsbilar på bana...

Men och andra sidan så tycker jag att det är vettigare att bygga en bil somm an kan ha till båda sakerna.

Jag vet inte om man ska blanda in begreppet "vettigt" i detta sammanhanget över huvud taget iofs... ;)

Jag menar, "vettigt" är ju för de flesta en bruksbil som går att åka lite bana med, t ex en BMW med en av de lite seriösare motorerna - men för mig är det helt ointressant. För den budgeten hade jag valt någon ekonomisk bruksbil, en trailer och en begagnad F3:a eller något istället.

Link to comment
Share on other sites

Mycket att fundera på!

Är ju lite skeptisk till deet här med banbil eftersom jag dessutom resor en del i jobbet så ser jag inte hur jag skulel få nån vettig tid till deta. Det ligger ju närmare att använda den som söndagsbil.

Link to comment
Share on other sites

Min kommer trolgitvis vara 10cm bredare. Men du menar att det är meningslöst at ta den till banan? Gör det så mycket?

Nejdå, det är inte meningslöst det är inte så jag menar.

Det är däremot ett handikapp att ha en 10+ cm bredare bil än alla andra i klungan när

du närmar dej första kurvan efter startrakan och alla ska igenom samtidigt om man tänker så....

Själv har jag ett 116cm chassie och det märks när man kör konbana att den är bred över baken....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har byggt en 7a som är 50 mm bredare än bokramen, mest för att Tanusaxeln och mina fälgar och skärmar passade bäst då. Jag upplever inte att det är ett stort problem att den är lite bredare, men jämfört med en Dala7 är den förstås fortfarande smal.

Min väger 670 kg och används mest på slingriga småvägar, men också på Gelleråsen då och då. Det optimala är att köra den dit, lyfta ur verktÿgslådan och sedan köra skiten ur den. Därefter lastar man lådan och puttrar hem igen medan alla andra trailar sina. (Det blir värre den dag något rasar... ;-)

Om du vill hämta inspiration så ligger mina ritningar under Bibliotek/Ritningar/BeLo´s Locost Rev 3.6 - CAD ritningar.

Byggbilder finns på http://groups.msn.com/super7karlstad/belo.msnw?albumlist=2 (varning för mycket skräpbilder!).

Bilen har nu rullat ca 530 mil sedan juni och, peppar peppar, allt fungerar bra hittills. En säkring och en kopplingsvajer är allt som spökat hittills.

På önskelistan för vintern står lättare bromsok fram, diffbroms och montage av inskaffat topplock med större ventilen och Hedlund-kam.

Lycka till med bygget!

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...