Jump to content

Cykeldator?


Recommended Posts

Skall snart SFRO 2-besikta (och SBP förhoppningsvis) mitt bygge med växellåda från Alfa 75 men finner att givaren till den elektroniska hastighetsmätaren är kass. Har hört att cykeldator har godkänts.

Något speciellt märke som ni rekommenderar (biltemas går bara till 99 km/t) ?

Något annat matnyttigt inför besiktning med cykeldator?

Svara orazios@telia.com eller här i tråden!

Link to comment
Share on other sites

Sigma BC1106 har jag som skall monteras den klarar hastighet till 199 km/h men måste sitta på ett hjul då minsta programmerbara hjulomktres är 1000mm. En nackdel utöver omkretese som gör att man inte kan placera givaren på kardan är BC1106 har ingen inbyggdbelysning vilket är ett krav. Det finns en annan modell av Sigma för runt 250 kr som har inbyggdbelysning. Eventuellt kan en enklare elektronikbygge lösa givar/omkretsproblemet så den kan monteras på kardan direkt. Föreslår också att använda neodymmagneter från tex Clas Ohlson kostar i 10 pack runt 55 kr.l

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan kollat med Marco. Han har mycket men inte den grejen jag behöver

Det är ingen Locost jag bygger som sagt, det är en replica på en Ferrari 750 Monza 1954, ganska lik

Ockelbokarrossen men den är avgjuten av en Ferrari Mondial.

Link to comment
Share on other sites

Sigma BC1106 har jag som skall monteras den klarar hastighet till 199 km/h men måste sitta på ett hjul då minsta programmerbara hjulomktres är 1000mm. En nackdel utöver omkretese som gör att man inte kan placera givaren på kardan är BC1106 har ingen inbyggdbelysning vilket är ett krav. Det finns en annan modell av Sigma för runt 250 kr som har inbyggdbelysning. Eventuellt kan en enklare elektronikbygge lösa givar/omkretsproblemet så den kan monteras på kardan direkt. Föreslår också att använda neodymmagneter från tex Clas Ohlson kostar i 10 pack runt 55 kr.l

Tack cealm!

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan kollat med Marco. Han har mycket men inte den grejen jag behöver

Det är ingen Locost jag bygger som sagt, det är en replica på en Ferrari 750 Monza 1954, ganska lik

Ockelbokarrossen men den är avgjuten av en Ferrari Mondial.

Jag har försökt ladda upp en bild men uppenbarligen har jag schabblat till det. Tydligen är bilden för stor. Får återkomma en annan dag nät jag har tid att reducera pixlar på fotot!

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt ladda upp en bild men uppenbarligen har jag schabblat till det. Tydligen är bilden för stor. Får återkomma en annan dag nät jag har tid att reducera pixlar på fotot!

Här kommer nytt försök. Nu har jag reducerat upplösningen, får se om det är tillräckligt.

post-2725-1219101312_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit Bo. Visste egentligen innan du fick din bild att fungera att den står i samma garage som min Super Seven. Såg ditt efternamn och lade ihop ett och ett. Och på bilden ser man ju Ulfs Opel ;)

/Rikard med Super Seven rakt innanför portarna.

Link to comment
Share on other sites

Gud förbjude att jag måste ha cykeldator i denna bil en timme längre än över besiktningen!

Tack för välkomnandet Rikard! Ulf har fått dra tungt lass en längre tid för att få bilen till besiktningsbart skick. Nu har jag flyttat till Skåne även jag så blir Ulf och Atlas inte helt själva vid mekandet. Har beundrat ditt bygge och om jag inte var djupt rotad i det italienska så skulle jag nog fundera på en Saabmotor i bygget!

Här ett par bilder på chassiet:

post-2725-1219158099_thumb.jpg

post-2725-1219158118_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Janne Wargs Pagano uppstod senare än denna bil började byggas men chassit är i princip samma. Jannes karross är Ockelbo (agjutning av Mondial) med vissa modifikationer medan min karross enligt utsago skall vara avgjutning av en Monza. Båda handknackades av Carrozzeria Scaglietti och är mycket lika varandra.

Jag vet inte om jag är till mycket bättre hjälp än Atlas men det är förhoppningsvis lite omväxling för Uffe!

Aut insanit homo, aut automobilae facit!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...