Triggerhappy Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 (edited) Någon som vet var det finns torrsumpkit? Edited September 16, 2008 by Triggerhappy Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Fel ställe att fråga på.......... Här snackar vi fåård från skroten. Quote
Arrowsmith Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 (edited) Eftersom det är ditt första inlägg här "triggerhappy" så känner jag mej som moderator tvungen att påpeka att "rg500" förmodligen försöker vara ironisk..... Det är mycket möjligt att någon har svar på din fråga. :thumbsup: Edited August 15, 2008 by Arrowsmith Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 (edited) Näe ingen ironi ! Finns väl ingen här som har någon erfarenhet av 08 ans busa motor. Edited August 15, 2008 by rg500 Quote
stigge Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Om det inte var ironi så var det knappast ett välkomnande svar, den saken är säker. Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Tror nog att "triggerhappy" tar det som en man ! Quote
kimmen Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Hrmmm... Lite tidig med rosevinet i dag Micke?(rg500) :wacko: Tror ingen i Svedala kör med så ny busamotor än. Kolla engelska forum typ mnr,westfield, locost m.m. :racesmile: Quote
Micael Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 RG500: Jag trodde du hade slutat posta på detta forum. Har för mig att du nämde det efter incidenten i påskas. Men dina insiktsfulla och genomtänkta inlägg är alltid välkomna. Du är ju liksom en mentor för oss alla här Välkommen tillbaka :) Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Hrmmm... Lite tidig med rosevinet i dag Micke?(rg500) :wacko: Tror ingen i Svedala kör med så ny busamotor än. Kolla engelska forum typ mnr,westfield, locost m.m. :racesmile: näe amarone :D Tur att man inte är :516: moderator Quote
Triggerhappy Posted August 16, 2008 Author Posted August 16, 2008 OKi, så ingen kan hjälpa mig....*gråta* då lägger jag ned...jäkla RG500 Jag forskar vidare i England, har dragit frågan till Nova engineering, de borde ju vet om några. Lovar att rapportera om de har till skrot fordar åsså.... :P /Micke Quote
Gerhard Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 (edited) Det är samma tråg, sump-packning och vattenpump på 07 och 08, om man kollar i reservdelslistor. Och då borde ju dom vanligaste satserna som finns passa. Edited August 16, 2008 by Gerhard Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Har för mig att du nämde det efter incidenten i påskas. Uppenbarligen något jag helt har missat trots daglig närvaro på forumet.... Quote
DaD Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Trodde de bra va flickor som körde BEC... :lol: Quote
Michael Th Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 (edited) Trodde de bra va flickor som körde BEC... iofs kommer jag inte att ha hoj motorer i mina byggen... men vad grundar du ovanstående på?? tycker själv att Bec är en trevlig företelse...!! Edited August 16, 2008 by Michael Th Quote
DaD Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 (edited) Sorry Michael TH..ja försökte bara va rolig.Jag trodde faktiskt det skulle uppfattas som det :lol: men ok...jag grundar det på absolut ingenting :doh:... :) Edited August 16, 2008 by DaD Quote
Micael Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Det finns en gammal sanning som säjer: "Bec is a girly thing" Sen kan var och en välja om man vill ta det på allvar eller inte. Jag tar det på fullaste allvar, i allafall :) Quote
Triggerhappy Posted August 17, 2008 Author Posted August 17, 2008 Det är samma tråg, sump-packning och vattenpump på 07 och 08,om man kollar i reservdelslistor. Och då borde ju dom vanligaste satserna som finns passa. Låter lovande, även tjejmotorer behöver ju olja ;) Quote
Micael Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Så sant så sant. Olja är viktigt (jag vet det nu) Quote
razorfish Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Så sant så sant.Olja är viktigt (jag vet det nu) får väl ge dig en lapdance på strippen vid väl valt tillfälle ;) Quote
Triggerhappy Posted August 18, 2008 Author Posted August 18, 2008 (edited) Gerhard: Såg att du utökat ditt svar. Jag kollade lite nogrannare på motorspecarna och de jäklarna har samma borrning och givetvis ökat volymen genom att öka slaglängden med 3mm....så om resten är lika så borde kanske inte ens veven är ändrad(utvändigt). Nåja, väntar på bekräftelse från England. Resten: Vad ni häller i er och vem ni dansar med är erat problem, bara ni flyttar på er när rookien ligger på er ytter å tutar för omkörning B) Edited August 18, 2008 by Triggerhappy Quote
Gerhard Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Nä, jag rättade bara en del stavfel. Det är väl svår att inte ändra veven om du ökar slaget :o Quote
2fast4u Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Det kanske bara är dom vevslängarna som är uppåt som är längre ... Quote
Triggerhappy Posted August 18, 2008 Author Posted August 18, 2008 Vad jag menade är att vevens extra slag kanske inte påverkar befintliga torrsumps system... Men å andra sidan de har ju ökat kompet också så det kanske bara är uppåt den går längre ;) Quote
Olofson Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Intressant konstruktion på vevaxeln det måste vara i de där...! :D Quote
Gerhard Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Ja nu börjar det bli konstigt :unsure: Ökar man slaget 3mm utan att byta kolvar och stakar så går kolven 1,5mm högre upp och 1,5mm längre ner än innan. Men det har ingen betydelse för torrsumpssystemet. Quote
atorp Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 (edited) Sorry men vad hände i påskas ang RG500 inläggen - för oss som inte upplevt det själva. Ser ut som trigger happy fått lite hjäp på traven trotts allt.......... /Atorp Edited August 19, 2008 by atorp Quote
DaD Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Just de...ja vill också veta vad som hände med rg500 inläggen i påskas de e väl ingen censur va?? :mad: ....kan inte hitta något nämligen...varför?? Quote
Jonte Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Han tog bort alla sina egna inlägg, inte bara i den aktuella tråden. varför? det får ni fråga honom. Men det ska man inte kunna göra längre (hoppas jag) ;) Quote
Triggerhappy Posted August 19, 2008 Author Posted August 19, 2008 Dåligt med besked ang Hayabusa sump...Nova svarar svävande och TTS frågade om JAG visste vad det var för skillnad på nya och de äldre maskinerna.... SÅ....? - Gerhard levererar raka besked ang outlinen på sumpen. - Slaglängd, vevar och kompression har jag sullat till offentligt *rodna* För er som har problem med vevaxlar så kan jag fixa specialmoddning....lita på mig *nickar å tittar på vinkelslipen* :)) Quote
2fast4u Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Har du hittat nåt bra ställe att handla 08' busamotorer till vettigt pris? Quote
Triggerhappy Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 (edited) Både Nova och TTS har kommit igen med lite info...de har också upptäckt att packningarna är desamma och utgår ifrån att deras system skall funka...gissningar....man vet ju hur det brukar gå :blink: Betr anskaffning av nya busamotorn så finns det att köpa i USA via Ebay och yorkshire Engines i England. mellan 4700- 5400USD för motorpaketet + allt annat....frakt, MOMS å plocket... Värt att notera är att nya busan har inbyggd imobilizer så min plan är att skaffa en komplett kabelstam, nyckel och panel...tror det kan bli jäkligt meckigt att få ECU´n att vilja vara med utan ett fungerande orginal imobilizersystem. Nya busan har även lambdamätare vilket är bra...då den i viss mån blir självjusterande vad det gäller sprutet. :thumbsup: Även temp, barometer och insugstryck mäts. Hittade verkstadshandboken där typ 25% av boken handlade om elsystemet....hua! Edited August 20, 2008 by Triggerhappy Quote
atorp Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Lite tipps Kolla på http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=90 De har J bra priser och verkar gå låss helt på busa prylar. Även den gamla turbo räven Marklund borde väl har lite koll. /Atorp Quote
Guest rg500 Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Han tog bort alla sina egna inlägg, inte bara i den aktuella tråden. varför? det får ni fråga honom. Men det ska man inte kunna göra längre (hoppas jag) ;) Näe så var det inte ! Det som hände var att det råkade bli en diskusion i en moderators sälj tråd om R1 motorer, o så en lördag kväll istället för att be oss sluta att skriva i säjltråden/flyttad den Så bara försvann alla inlägg ! Då tyckte jag att det var lika bra att ta bort alla mina inlägg själv innan nån annan gjorde det. Tack o hej /micke Quote
Acke Posted August 23, 2008 Posted August 23, 2008 Näe så var det inte !Det som hände var att det råkade bli en diskusion i en moderators sälj tråd om R1 motorer, o så en lördag kväll istället för att be oss sluta att skriva i säjltråden/flyttad den Så bara försvann alla inlägg ! Då tyckte jag att det var lika bra att ta bort alla mina inlägg själv innan nån annan gjorde det. Tack o hej /micke Det är en ganska vanlig forumregel att diskutioner inte förs i en säljtråd. Vi har i dagsläget inga skrivna forumregler eftersom majoriteten av våra forumdeltagare har en bra "netikett". Skulle det behövas så kan vi givetvis införa det. :) Quote
kimmen Posted August 23, 2008 Posted August 23, 2008 Man ska inte "smutsa ner" andras säljtrådar med diskutioner, men man kan nog tycka att netiketten även bör gälla moderatorn som borde ha bogserat bort diskutionen till en ny tråd istället för att radera den. Quote
Acke Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Kimmen: det beror ju lite på.. Om inläggen var av typen -"min pappa är starkare än din" eller liknande så tillför den inte forumet något... Om så var fallet så var det i mina ögon helt rätt att bara radera och be parterna lösa sin interna diskussionen via mail, PM, telefon, djungeltrumma eller vad som nu passar.. sedan är även vi som modererar mänskliga och begår misstag vilket är svårt att komma ifrån.. :icon_oops: Men som Jonte sa... Back to topic.. :) Quote
2fast4u Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Fast i det här fallet var Mickes inlägg ett svar på min fråga huruvida den utannonserade R1motorn av senare årsmodell hade samma motorfästen som 98an. Känns som om ett förtydligande av den arten inte är av typen "Min pappa är starkare än din ..." Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Efter vad förstått av en del upplysande PM så verkar rg500 blivit orättvist behandlad. Dock blir jag lite förundrad över vad han egentligen vill nu. Han sitter ju bara på forumet och surar. Vänta han på en ursäkt eller vad är nästa steg? Vart vill han komma? Hade rg500 inte stängt av sin PM funktion så hade jag frågat den vägen.... Quote
Triggerhappy Posted August 31, 2008 Author Posted August 31, 2008 (edited) Om man kör torrsump på busan verkar det som om det rekommenderas att man pluggar vevhusventilationen, skall tydligen frigöra 5-7hästar. Var fasen tar vevhus trycket/vaccumet vägen då??? Eller skall oljetanken agera "tryckkärl"? Edited August 31, 2008 by Triggerhappy Quote
2fast4u Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Evakueringspumpen(arna) tömmer vevhuset på vevhusgaser (och olja förhoppningsvis) sen är oljetanken ventilerad och det är där man släpper ut vevhusgaserna i det fria alternativt in i insuget om man är miljömedveten och vill hålla ner emissionerna av kolväten. Quote
Triggerhappy Posted August 31, 2008 Author Posted August 31, 2008 (edited) Aha, tackar ! Edited August 31, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
razorfish Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 tja...som bekant så är det bättre...juh starkare pump man har o smeta runt oljan med, så råkar du suga ett vaakum till o med, så var nöjd med några extra kusar:) Quote
MarcuZ Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 (edited) Nu har hela tråden handlat om torrsump (och amarones effekter på forumet) vilket jag också valt, torrsump - inte amarone. Har du inte köpt en motor ännu kan du kolla med Radical (I Svergie), de kör med moddad oljesmörjning istället för Radical Englands egen torrsump (se där, där har du ju ytterligare ett inköpsalternativ på sump eller ny komplett "oljemoddad" motor, vet inte om de kör med 08'orna ännu eller om de har nya 07'or). Edited October 4, 2008 by MarcuZ Quote
Megablade Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Javisst, men motorn sitter åt "rätt" håll i en radical jämfört med hur den sitter i en seven. Quote
Thomas Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Jag såg att SBD ev också har Hayabusa grejor. trimkit. torrsump m.m. http://www.sbdev.co.uk/Main.htm Quote
Triggerhappy Posted October 5, 2008 Author Posted October 5, 2008 SBD´s sumpsystem är byggt av Nova också...se har dock avskaffat en del slangar från evakueringspumpen (smart) men å andra sidan sitter trycksidan på pumpen lite dumt för v-styrda bilar... blir jäkligt trångt att få ut den kopplingen bland bromscylindrar mm.. Quote
Gerhard Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Får man fråga vad ett kit från Nova landade på här i Sverige. Quote
Triggerhappy Posted October 6, 2008 Author Posted October 6, 2008 Får man fråga vad ett kit från Nova landade på här i Sverige. 934£ inkl frakt...jag han precis innan Pundet korsade 12:- strecket Då är det torrsump, pump, skvalpplåtar, distanser till slavcylindern (koppling) och täcklock till vevhusventilationen. Dock kan du inte köpa SBD varianten från Nova. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.