Jump to content

Recommended Posts

Det hoppas jag inte...? På en Lotus Europa gäller iaf små skyltar både fram och bak, och det ska tydligen gälla "Seven" och diverse andra bilar också. (Verkar vara klart för diverse modeller redan, så man ska inte behöva söka egen dispens, om man kan klara sig på det.)

På en Westfield får man iaf inte plats med någon 48x11 bak på något snyggt sätt; den får sitta på distanser några cm ut i så fall. (Den mindre skylten passar alltså bra längst ner i försänkningen för reservhjulet, om man inte har sådant.)

Link to comment
Share on other sites

Nej, precis! :D ;)

Men lite så är det faktiskt, om man ska vara sådan. Gott om amerikanska bilar som har en "balja" bak som är för kort för svenska standardskyltar, och de brukar få dispens...

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: ---är det alltid standard 48x11 cm--- Det är bättre än så. Du har alla möjligheter att själv bestämma skyltformat. Det är Svensk Bilprovning som beställer dina skyltar i samband med resistreringsbesiktningen. För min del på CealmSeven behövde jag inte ens säga till om små skyltar utan det var en självklarhet hos regbeskontrollanten att beställa två små till mig. Det kan finnas lokala avikelser beroende på vem som regbesiktar. Gör en extra koll när det är dags för att säkra småskyltar. Skulle det ändå bli problem dvs och du får en stor och en liten skylt och det inte hjälper att prata med SBP om misstaget. Bli lite slarvig och tappa bort skyltarna och beställ nya dvs en stor och en liten. Var lite idog och leta hemma och du kanske hittar skyltarna igen men då är ju tillverkningsprocessen igång och på tre arbetsdagar har du ersättningen för de borttappade skyltarna . Då kan du kombinera som du vill, bara stora eller bara små skyltar.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte säkert att det blir godkänt med liten skylt bara för att en stor inte får plats.

Jag provade den teorin med min hundkoja för många år sedan.

Jag gjorde en fuling och skickade in en ansökan om dispens tillsammans med "photoshopade" bilder där man såg att en stor skylt inte fick plats.

Det blev inte godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #6 och #7: SBP och VV har blivit mer medgörliga nu mot hur det var "förr i tiden".

Citat från VV hemsida: Registreringsskylt

Du kan inte välja storlek på registreringsskyltarna utan du får den som är avsedd för ditt fordon. För MC/moped och personbil med ordinär skyltstorlek kan du välja skylt med eller utan EU-symbol. Registreringsskyltarna kostar 60 kronor styck. Vi skickar en faktura separat. Skyltarna skickas till den adress som den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret. Du får din registreringsskylt levererad inom tre arbetsdagar efter att din beställning har kommit till Vägverket. Läs mer om vårt löfte via länken till höger under "Vägverket lovar att". Uppdaterad 2008-06-16 Slut citat.

--- avsedd för ditt fordon -- Det är just detta som är nyckeln. När du bygger ett eget fordon är du själv per definition bilfabrikör, Du namnger fordonet och du ger även fordonet ett chassinummer. Där är finessen det är Du och endast Du som kan tala om vad fordonet är avsedd för.

Sedan kan det finnas lokala avvikelser i landet hos enskilda stationer eller personer som forfarande inte förstått att det är bilfabrikören som inställer sig med fordonet. Då finns alltid reservvägen dvs kontakta VV i efterhand och resonera alternativt "nödutgången" -- kort tappa minnet men så skall det inte behöva vara nuförtiden........utan det är fabrikören som avgör.

Du alltid pröva ärendet också, del av VV skyltinformation på nätet men som tidigare sagts, så långt skall man inte behöva gå 2008.........

Regskylt%20info%20VV%20(Medium).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var just det där med "Vägverket kan bevilja den efter en prövning avskyltutrymmet" som jag försökte utnyttja.

Problemet med min bil var nog att dom hade angivet i sina register att en Austin Mini skulle ha en stor skylt, så det ser ljusare ut om man byggt bilen själv.

Link to comment
Share on other sites

min besiktningsman hade inga planer på att dela ut en liten skylt till mej vid reg. bes.

Han lät extremt otrevligt meddela att skulle jag ha en liten skylt fram så fick jag minsann

söka dispens för det för det var inget han delade ut bara sådär........

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Vad fick du för storlek på skyltar?

Arrowsmith: Jag har sett i annan tråd om din regbes. Bygger du fler bilar så misstänker jag att en viss station inte är på tal för eventuellt kommande regbes.

Som sagt lokala avvikelser finns även inom SBP.

En annan iakttagelse vad gäller regskyltar var en extremt liten regskylt på en MC som jag såg vid bil och MC träff i Arboga. Den skylten finns inte med i VV PDF-fil om svenska regskyltar. Det såg väldigt äkta ut. Synd att jag inte hann med och prata med killen för han var på väg ut från träffen när jag upptäckte skylten.

Han kanske kommer fler gånger. Det kan ha varit ett äkta "hembygge". Som ett vykort i storlek och snygg.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en sån där självhäftande skylt till min bil, tänkte kanske sätta den där fram på ordinarie plats. Det är inget fel med den lilla plåtskylten som sitter där nu men den blir alltid deformerad när jag kör ut från garaget hemma i kåken. En stålgrej sticker upp ur golvet för dörrlåsningen.

Om jag är korrekt underrättad är det samma bötesbelopp om jag kör med en icke VV-utfärdad skylt som att köra utan.

Link to comment
Share on other sites

om inte jag har fel så är det dyrare att köra med "fel" skylt än att köra helt utan..

detta då "fel" skylt räknas som urkundsförfalskning och kan i praktiken ge fängelse ! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...