Marcus a Posted March 31, 2004 Share Posted March 31, 2004 Har stöt på ett litet problem med mitt bygge. :) Min styrväxel får inte plats i ramen, Vet inte om det är jag som är ute och cyklar helt och hållet men det verkar inte bättre. Ävnvänder mej av en stryväxel som suttit i en sierra. Om man ska centrera styrväxeln så kommer sjävla styr leden mitt för staget där bärarmarnas bakre fästen sitter fast. Någon som förstår vad jag menar? Är det någon som har någon bild på hur det kan se ut? Det är väl ganska viktigt att det sitter på rätt ställe också va? Tack på förhand. Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 31, 2004 Share Posted March 31, 2004 Exakt samma problem som jag själv har fått, fast jag kör med styrväxel från volvo 240. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det, får se när jag har byggt klart bärarmarna i påsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 31, 2004 Author Share Posted March 31, 2004 Läste någon stans om såkalad BS (bumper sterring(?)) Visst har det med styrväxelns plasering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Läste någon stans om såkalad BS (bumper sterring(?)) Visst har det med styrväxelns plasering? Bumps steer kommr du få ( inte bra ) om du inte ser till att lederna från styrväxel sitter ungefär så här (se bild) . Det går sedan att flytta växeln lite upp ner för att justera till det bättre om du inte kan ha alla leder rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Finns föresten en bok som jag kan rekomendera, beskriver det mesta runt hjulupphäng och ger även lite tumregler (vilket man inte ofta får i andra böcker) för en seven. Kommer inte på namnet nu men den har en seven upphägning på framsidan. Säkert någon som kan fylla på med namnet .....vet att en del här redan har den. Om inte så kollar jag tills i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Väghållningsboken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Finns föresten en bok som jag kan rekomendera, beskriver det mesta runt hjulupphäng och ger även lite tumregler (vilket man inte ofta får i andra böcker) för en seven. Kommer inte på namnet nu men den har en seven upphägning på framsidan. Säkert någon som kan fylla på med namnet .....vet att en del här redan har den. Om inte så kollar jag tills i morgon. Den heter "how to build and modify sportscar and kitcar suspension and brakes" (smidigt namn....), skriven av Des Hammill. Beställde mitt ex. från England. Bra bok. Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Sierrans kuggstång måste kortas för att du inte ska få för mycket bumpsteer, jag kortade min 152mm för att jag skulle slippa bumpsteer (eller iallafall få så lite som möjligt). Vet inte hur mycket du behöver korta, men jag fick fram det genom att spänna ett par linor i ramen... En som sitter mellan styrspindlarna och en på varje sida mellan övre och nedre bärarmsinfästning. Där de korsar varandra mäter man och får fram avståndet mellan ledkulorna i kuggstången. Bifogar bild på min kortade kuggstång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 >>Marcus a Jag är inte helt klar över vad du menar med det bakre bärarmsfästet - vi fick göra undre bärarmen asymetrisk (vinklad bakåt) för att få styrstagen att ligga vid sidan om det främre bärarmsfästet. Bifogar en bild för att visa ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Läste någon stans om såkalad BS (bumper sterring(?)) Visst har det med styrväxelns plasering? Bumps steer kommr du få ( inte bra ) om du inte ser till att lederna från styrväxel sitter ungefär så här (se bild) . Det går sedan att flytta växeln lite upp ner för att justera till det bättre om du inte kan ha alla leder rätt. men om man svänger så åker ju leden ut ur linjen :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Läste någon stans om såkalad BS (bumper sterring(?)) Visst har det med styrväxelns plasering? Bumps steer kommr du få ( inte bra ) om du inte ser till att lederna från styrväxel sitter ungefär så här (se bild) . Det går sedan att flytta växeln lite upp ner för att justera till det bättre om du inte kan ha alla leder rätt. men om man svänger så åker ju leden ut ur linjen :blink: Visserligen gör den det, men bilen ska inte styra åt något håll när den fjädrar ner under färd rakt framåt... Det kan göra en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Ingen som vet om det går att korta ner en volvo styrväxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 det skall nog gå... det sitter en från 240 i min... ;) kolla hemsidan annars kan ja ta mer kort till dig å mäta lite om du vill..... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Vore jättehyggligt om du ville mäta hur långt själva huset är :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 skall jag göra.. de e måttet mellan "bälgarna" du vill ha ?? ca 50-60 cm någonting ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Är inte helt säker på vilket mått det är jag är ute efter, skall se hur det ser ut i kväll tänkte jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 1, 2004 Share Posted April 1, 2004 Den heter "how to build and modify sportscar and kitcar suspension and brakes" (smidigt namn....), skriven av Des Hammill. Beställde mitt ex. från England. Bra bok. Ha det! Jag vill bara inflika att jag har den boken och jag rekommenderar lätt Väghållningsboken + www.rx7.se istället. HTB&MS&KS&B innehåller en del små tips och en del tumregler, men ger inte så många svar på varför. Väghållningsboken ger mycket mera svar och aha-upplevelser (och en hel massa, det-var-det-jag-trodde-men-inte-visste-varför-upplevelser). Att den engelska boken är på säkert dubbelt så många sidor beror bara på att Hamill upprepar allting minst tre gånger. :-P Det tycker jag, men som man säger: your milage may vary. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 2, 2004 Share Posted April 2, 2004 Var med och mätte upp kompisens racersportvagn för ett par dar sen, vi har haft problem med fästet i framvagnen, och till vår förvåning :blink: så var det bump-steer ifrån 2mm toe-out till 11mm toe-in vid infjädring, 25-40mm fjädringsväg (detta på en bil som kostade 500 000 skr :icon_blink: ) Det visade sig att styrväxeln satt 1- 1.5 mm fel i höjdled, detta lilla fel orsakar så mycket bump-steer. Vi har använt oss av ett framvagnsverktyg som kommer ifrån SAAB och är ett ovärdeligt verktyg. Med det vill jag säga att man kan ALDRIG få styrväxeln i rätt position :( om man inte har riktiga verktyg till hands, vi pratar om halva mm i tolerans. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 2, 2004 Author Share Posted April 2, 2004 Mycket med det hära...:) Vad är det och vad händer vid såkalade BS? Vad kommer att hända om det inte är som det borde vara? Att få det 100% verkar vara omöjligt, halva milimeter:) Hur kortar man huset? Har sett att det har diskuterats förut men hittar inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 2, 2004 Author Share Posted April 2, 2004 Ni får gärana förklara på något mera bra sätt hur jag ska göra:) Förtår inte riktigt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 3, 2004 Share Posted April 3, 2004 Mycket med det hära...:)Vad är det och vad händer vid såkalade BS? Vad kommer att hända om det inte är som det borde vara? Att få det 100% verkar vara omöjligt, halva milimeter:) Hur kortar man huset? Har sett att det har diskuterats förut men hittar inget. När bilen ex fjädrar in så vill toe-in/out ändra sig och inte ligga konstant vilket kan ge konstiga vägegenskaper. Ex vid kurvtagning så styr tex inte innerhjulet så som man vill att det ska göra vilket ger bla ett ökat slitage på däck och även att man tappar fäste inne i en kurva. Jag ska väl inte skrämma er :D för mycket då det på en racing bil är mycket känsligare än på en gatbil. Men styväxelns position är mycket viktig för detta fenomen så har ni möjligheten så låt en bilverkstad ställa in eller hjälpa till med framvagnen. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 3, 2004 Share Posted April 3, 2004 Frågan är hur exakt det måste vara för att bilen skall fungera fint som just vanlig gatbil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 4, 2004 Author Share Posted April 4, 2004 Så problemet är inte att montera styrväxel rätt utan det är att ställa in den som kan påverkar BS. Ska lämna in min bil för fram/bak vanginställningar, Så då kan dom fixa till det så det blir rätt? eller? Om man ska korta styrväxels måste man då korta sjävla huset? räcker det inte med att korta stagen som leden sitter på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 Stagens längd måste du ju få till för att överhuvudtaget få båda hjulen att peka åt samma håll. :) Husets längd är viktigt för minimal bump steer. Läs på www.rx7.se om hur han gör när han kollar BS, då förstår du nog bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Hej Det är ganska noga på en gatbil också. Jag brukar tolerera att toe ändrar sig några millimeter, inte speciellt mycket mer. I absoluta ändlägena (där bilen knappast körs) kan man tillåta lite mer. Det är förhållandevis enkelt att åtgärda när man bygger ram och hjulupphängningar så man bör göra rätt från början. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 5, 2004 Author Share Posted April 5, 2004 Ska kolla på sidan och titta om jag förstår:) Annars så får ni förklara!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 5, 2004 Author Share Posted April 5, 2004 :) behöver mera hjälp. Hoppas det är ok!? 1.Fundera på om man kan sätta fast strväxeln bakom det staget som dom bakre fästerna till bärarma sitter? blir bättre med plats för fjädrar och allt då. 2. Hur räknar man ut hur styrväxeln ska sitta? 3.Bumper sterring. Har inte riktigt förståt vad som påverkar den. Är det placeringen av styrväxeln i höjdled? eller är det även placeringen i horisonläge? kommer nog flera frågor när jag fått svar på dom här:) edit: fick inte upp bilderna på sidan, var kanske något viktigt jag missade då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Hmmm... ok då ;) (Första frågan förstår jag tyvärr inte riktigt. ) 2: Räkna ut vet jag inte, men jag ska försöka förklara. Om du tänker att du ser bilen rakt framifrån eller bakifrån och drar en linje mellan bärarmarnas infästningspunkter. Någonstans på den linjen ska den inre leden på styrstaget befinna sig. Sen ska helst styrstaget gå ganska vågrätt ut mot den yttre leden, annars kommer den ju att behöva vara för lång i förhållande till bärarmarna eller hur man nu ska förklara det... det blir bump steer iaf. (bumper steering är något annat (när man har kameran i nosen på bilen i bilspel, tror jag :) ) ) Man skulle kunna säga att styrstaget skall vara parallellt med den undre bärarmen, det skulle antagligen stämma ganska bra, men inte helt eftersom cambern ändras under fjädringsvägen och styrarmen på spindeln sitter nånstans mellan övre och undre bärarmen. Antagligen går det för någon matematiskt lagd människa (=inte jag) att göra någon smart formel med diagram i Excel som man kunde pröva olika placering och längd på kuggstång... 3. Placeringen i höjdled påverkar bump steer och placeringen i längsled påverkar ackerman, det är jag säker på. Jag är ganska säker på att placeringen i längsled påverkar ackerman, men inte bump steer och tvärt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Jo bilderna hjälper definitivt... glöm det jag skrev om lutningen på styrstaget. :icon_oops: "Rätt längd på kuggstången (c/c inre styrled)= F x 2 Rätt höjd på Kuggstången = G" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Nu ska det nog lösa sej:) tack Är ledig i dag så ska ut nu fixa lite... Onödigt: Abropå bumper steering (bil spel) så var jag ute och körde en subaru impreza härommdagen, Livsfarligt!!! känndes precis som om man satt framför datorn och köre Collin McRAy(?) Fick för mej att kag kunde köra den bilen lika bra som det går när man kör på datan. Men det var den roligaste bilen jag någonsion har kör =) edit: Om man sätter styrväxeln bakom staget där dom bakra fästerna till den övre främre bärarmen sitter i. Går det? Skickar med en bild! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 >>Marcus Vad är det för spindlar du använder? Ser lite ut som Sierrans, men i så fall har du satt dem på fel sida - styrstaget skall peka frammåt på dessa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Kuggstången ser också ut som min dvs en från en sierra... Så här blev min.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 en till bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 en sista... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Jag har gjort en riktigt grej nu :icon_oops: Som sagt så har jag satt fel spindel på fel sida, Så nu har jag ändrat och då passar allt mycket bättre:) Så det kan bli :icon_oops: :D Jo grejorna är från en sierra! Åter till plaseringen. Om jag förståt allt rätt nu som jag säkert inte ha:) så spelar det ingen större roll vart man sätter växel i längsled (längre fram/bak på ramen) Plaseingen i höjdled är det som påverkar bump steer? Där ska väl centum på växel var något lägre är centrum på leden som sitter i spindeln? Hjälp mej snälla=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Jo, som sagt, placeringen i längsled påverkar ackerman-effekten (det om att innerhjulet ska styra mer än ytterhjulet du vet). Så placeringen i längsled spelar också roll. Höjden... tja, du får rita som bilderna och kolla hur det blir? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 På höjden måste väl det bästa vara att sätta det så att styrväxelns armar pekar lite svagt neråt?!?! Då borde man få minst bumpster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Detta är en vetenskap med flera proffessorer som anser olika... En del hävdar att styrstaget ska vara parallellt med undre bärarm, medan andra säger att den ska vara horisontell när dämparen är i sitt mittersta läge.. hmm vem ska man tro på? :( Det viktigaste är det som sagts längre upp i denna tråd att ledkulans centrum liggerEXAKT i linje mellan bärarmsinfästningarna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 7, 2004 Author Share Posted April 7, 2004 :) Det blir nog bra allt det här när jag kommer till att köra inställningarna... Är bumpster något som ett företag som ställer in framvangnar eller är det inget som dom ängnar sej åt? lättast att ringa och höra kanske:) Väntar lite med det hära tills jag fått ut och igång bilen, kommer starta den här tråden då igen antagligen:) Tack för alla bra svar!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Detta är en vetenskap med flera proffessorer som anser olika... En del hävdar att styrstaget ska vara parallellt med undre bärarm, medan andra säger att den ska vara horisontell när dämparen är i sitt mittersta läge.. hmm vem ska man tro på? :( I de flesta fall blir ju det samma sak, eller? Den undre bärarmen brukar man ju ofta ha horisontell i mittläget, iaf om mittläget är samma som ride height. :) Det enda rätta är nog att kolla enligt någon av de två metoderna på bilderna, för det kan nog bli lite hur som helst. Det beror på så många saker. Sedan när man räknat/ritat sig fram till där den borde vara så gör man fästet lite lägre så man kan shimsa kuggstången en bit upp och ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Hur bred är en Escort kuggstång? Jag börjar att tro att min kommer ifrån en Capri. Men den är ca 120cm mellan ändarna. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Hallå! Är det inte någon som vet hur bred styrväxeln är? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 någon som vet hur man kan korta ner en styrväxel från en 745a? inre leden är kanske en 60mm ifrån linjen mellan bärarms-infästningarna.. hade ingen aning om att det va så noga som runt 1mm max BS :blink: slängde bara dit styrväxeln så att båda lederna ligger i samma höjd vid ridehight o hoppa lite på ramen för o se om det var väldigt mycket BS som man kanske skulle göra nått åt men blir väldans knepigt o ställa in den till under 1mm :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 jag har för mig att nån tog upp kortning av styrvexel i en annan tråd kommer dok inte ihåg vad dom svarade men den som söker må finna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Hur bred är en Escort kuggstång? Jag börjar att tro att min kommer ifrån en Capri. Men den är ca 120cm mellan ändarna.Mvh Jag har för mig att jag läst att själva kuggstången är 55 cm, mellan ändarna vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Hallå! Är det inte någon som vet hur bred styrväxeln är?Mvh Jag skall förbi garaget innan jobbet så jag mäter och svarar senare! Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Jag höll på och ritade och räknade men till slut blev det ändå så att jag satte fast kuggstången (ford escort mkII, kortad 90 mm) med ett par tvingar, kortad 90 mm) och monterade en lång planka på utsidan av hjulet. Chassit hade jag upphissat. Därefter fjädrade jag hjulet upp och ner med kuggstången i olika positioner. Då plankan var a2,5 mm lång så så man direkt eventuell bump-steer. Ett annat sätt att se eventuell bumpsteer är att lägga en plan plåt på golvet under varje framhjul, på denna plåt spruta du ut lite smörjolja. Därpå lägger du ytterligare en plåt och sedan ställer du bilens framhjul på plåten. När bilen sedan fjädrar ser man direkt om plåten som ligger överst vrider sig. /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Escort-växeln är till en 77:a och är totalt 1020mm. Emellan lederna (kulorna) är det 600mm. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Escort-växeln är till en 77:a och är totalt 1020mm. Emellan lederna (kulorna) är det 600mm.Conco Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.