Martin A Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Skulle montera toppen på min C20XE Då jag upptäckte att det inte står exakt lika på bultarna som på packningen. Enligt bägge beskrivningarna så skall motorn varmköras och sen ska bultarna efterdras, men i den ena beskrivningen ska motorn kallna först och enligt den andra ska bultarna dras direkt vid varm motor. Vilken ska jag lita på? Tacksam för svar. MVH Martin A Quote
ezroller Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Det där att det råder delade meningar om hur man bästa drar cylinderbultarna. Från SAAB har jag fått höra 3 olika varianter på hur långmotorns bultar ska dras. Har kört med dra moment, 90°, varmköra, lossa, moment och till sist 90°. OCh det brukar hålla. Kan gissa att det är ngt sådant i ditt fall oxå... flera olika sanningar. ;) Är det originaldelar? Quote
Megablade Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Jag har alltid låtit motorerna svalna innan jag efterdragit. När motorn blir varm trycks packningen ihop, och när motorn sedan svalnar minskar trycket på packningen, och det är då det är läge att efterdra. Quote
Morty Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Hej! Har ingen aning om Opelmotorn. Gamla Saabar lät jag svalna innan jag efterdrog dem. Bifogad bild kommer från Autodata gällande C20XE Mvh Magnus Quote
Thomas Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 det är fel åt h-vete. jag gjorde så en gång o gängan gick. det ska vara så här. 25nm sedan 65grader sedan 65 grader varmkör sedan plus 30-45 grader Quote
pacman Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Glöm inte att smörja både gänga och tryckytan under huvudet. Viktigast om du drar moment... Quote
ezroller Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Kan ju förtydliga att mitt exempel gäller Snaabel långmotor 16V. Ville bara påvisa att det ofta finns flera olika "sanningar" om hur man ska dra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.