Jump to content

Hjälp! Vad Ska Jag Köpa Från Elfa?


Micael

Recommended Posts

Jag ska koppla in min varvräknare (VDO med Megasquirt). Och det enklaste verkar vara nedan beskrivning (se bild).

Vad ska jag köpa för grejor på elfa? Det verkar en hel massa olika.

1N4004

1N5355B

Dessa dioder verkar vara det man skall ha, men 1N4004 verkar finnas i en massa olika utföranden.

Kan nån förbarma sig över detta och förklara vad jag skall säja till elfa när jag åler dit.

post-60-1214394603_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Enligt många på Megasquirt forumet är det ingen bra metod att koppla med tre dioder dom ser det som abulut sista utväg.

Bygg ett drivsteg (En transistor och två motstånd) och ta ut signalen i från Megasquirt burken i stället.

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med MS1 med extra koden. Sne kör jag tändningen direkt till två spolar och waste fire.

Så lösningen med tre dioder verkar vara den enklaste och smidigaste.

Link to comment
Share on other sites

Då har du egentligen bara två val. Antingen som du tänkte från början med dioderna. Eller med ett relä som får signal från MS och sen skapar "högspänningspulsen" till varvräknaren. Jag hade nog föredragit diodvarianten, relävarianten lär käka upp relä ganska fort.

Se http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Ha...al.htm#tachoout

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte börja med diod varianten. Funkar inte den så går jag över till relä varianten.

Varför använder man bara två av stiften på relät? och är det ett vanligt relä som dom använder?

http://www.extraefi.co.uk/Drawings/tacho_Wiring.GIF

Link to comment
Share on other sites

Man använder ett "fel" som relä har. När reläet släpper blir det en strömspik, normalt vill man dämpa den så mycket som möjligt för att inte skada elektroniken som driver reläet. Men i detta fallet utnyttjar man den till att få fart på varvräknaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...