Micael Posted June 25, 2008 Posted June 25, 2008 Jag ska koppla in min varvräknare (VDO med Megasquirt). Och det enklaste verkar vara nedan beskrivning (se bild). Vad ska jag köpa för grejor på elfa? Det verkar en hel massa olika. 1N4004 1N5355B Dessa dioder verkar vara det man skall ha, men 1N4004 verkar finnas i en massa olika utföranden. Kan nån förbarma sig över detta och förklara vad jag skall säja till elfa när jag åler dit. Quote
Rikard Larsson Posted June 25, 2008 Posted June 25, 2008 1N4004 är nog världens vanligaste likriktardiod. 70-003-91 på Elfa är passande. 1N5355B är en 18 V zenerdiod, 70-067-11 på Elfa. Blir en dryg tia för allt, billiga grejor :) Quote
Kenneth Lundblad Posted June 25, 2008 Posted June 25, 2008 (edited) Hej Enligt många på Megasquirt forumet är det ingen bra metod att koppla med tre dioder dom ser det som abulut sista utväg. Bygg ett drivsteg (En transistor och två motstånd) och ta ut signalen i från Megasquirt burken i stället. //Kenneth Edited June 25, 2008 by Kenneth Lundblad Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Vilket Megasquirt har du? MS1, MS1 med extrakoden eller MS2? Quote
Micael Posted June 26, 2008 Author Posted June 26, 2008 Jag kör med MS1 med extra koden. Sne kör jag tändningen direkt till två spolar och waste fire. Så lösningen med tre dioder verkar vara den enklaste och smidigaste. Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Din VDO-mätare, är den tänkt att kopplas direkt till tändspolen? Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Då har du egentligen bara två val. Antingen som du tänkte från början med dioderna. Eller med ett relä som får signal från MS och sen skapar "högspänningspulsen" till varvräknaren. Jag hade nog föredragit diodvarianten, relävarianten lär käka upp relä ganska fort. Se http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Ha...al.htm#tachoout Quote
Micael Posted June 26, 2008 Author Posted June 26, 2008 Jag tänkte börja med diod varianten. Funkar inte den så går jag över till relä varianten. Varför använder man bara två av stiften på relät? och är det ett vanligt relä som dom använder? http://www.extraefi.co.uk/Drawings/tacho_Wiring.GIF Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Man använder ett "fel" som relä har. När reläet släpper blir det en strömspik, normalt vill man dämpa den så mycket som möjligt för att inte skada elektroniken som driver reläet. Men i detta fallet utnyttjar man den till att få fart på varvräknaren. Quote
Micael Posted June 26, 2008 Author Posted June 26, 2008 Smart. men som sagt..... Man undrar ju hur länge ett relä håller. Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Ett vanlig relä brukar hålla runt tio miljoner till/frånslag enligt datablad. Men i detta fallet räcker det med att spolen håller. Så förhoppningsvis mer än 10 miljoner gånger, annars håller det runt 50 timmar vid 3000 rpm... Quote
Kenneth Lundblad Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Hej Jag kopplade enligt följande schema schema varvräknare Byggde ett litet kort i boxen bild på varvräknar inkoppling har fungerat utan problem //Kenneth Quote
Rikard Larsson Posted June 27, 2008 Posted June 27, 2008 Det schemat fungerar inte till varvräknare som ska ha signal från tändspolen. Quote
Micael Posted June 27, 2008 Author Posted June 27, 2008 jag har köpt grejor så att jag kan testa båda lösningarna (dioder och relä). Quote
Micael Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 I går fick jag igång varvräknaren med diod-lösningen. Tackar för hjälpen :) Quote
super7 Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Åman :thumbsup: Kan du rita upp ett lite schema på hur du kopplat, och vilka delar du använt? //Nisse Quote
Micael Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 (edited) Schemat finns i första inlägget :) Nu ska jag ge mig på shift light ala F1 Edited July 6, 2008 by Micael Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.