Antas Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Ett diskret råd. Min rådgivare i svetsfrågor (licenssvetsare) gav mej rådet att punktsvetsa i hörnen och inte mitt på "järnbitarna". Inte för att jag vet om det har någon större betydelse men jag fann det bäst att följa yrkesmannens råd. Antas i ett regnigt Luleå. Quote
ezroller Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 Antas: Det där stället är väl i stort sett det enda där jag inte gjort som du säger. Är medveten om saken: det vrider sig inte lika mycket när man helsvetsar plus att man oftast slipper slipa bort nesten. Men här var det så många håll det kunde luta fel åt så jag var tvungen att skapa ett "gångjärn" så jag kunde få alla vinklar rätt. Men tack för omtanken ändå. :) Det där med att sätta nest ÄR bra att ha koll på. Rätt placerat (ihop med vettig ordning på i vilken ordning man tar sömmarna vid helsvets) förhindrar att det slår sig onödigt mycket. Har själv fått goda råd av fasterns gube med 40+ år i svetssvängen. Quote
ezroller Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Ingen som har en idé om ngn firma som kan bock mina rör till bågen? :P Quote
Jocke4U Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Ingen aning men vore fint med info om ett bra ställe som kan göra det i stan då jag lär komma dit vad det lider :) Quote
ezroller Posted April 14, 2010 Author Posted April 14, 2010 Ytterligare en efterlysning: Ett bra ställe att köpa "lagoma" bitar delrin- (bärarmsbussningar) och nylon-stång (pedalställ mm). I GBG-trakten helst. :) Quote
mloisg Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Andrén o söner inte långt från Göteborgs handelsstål, säljer spillbitar för kaffepengar. Quote
ezroller Posted April 14, 2010 Author Posted April 14, 2010 Ah.. mysigt. Då ska jag ta en tur dit vid tillfälle. :) Quote
ezroller Posted April 15, 2010 Author Posted April 15, 2010 (edited) Det verkar ha löst sig med rör-bockning av bur-rören. NU ska jag ja en funderare på om jag ska svarva trissor för en egentillverkad för-bockare för bärarmarna.. de övre. :) Hittade ett "ämne" härom dagen i samlingarna från farfaderns tid. En bit axelstål på ca. 250mm diameter. 35cm lång. Vikt: går knappt att lyfta! :D Om någon har en bra idé om hur jag får till en bra rundning på "spåret" i trissan så¨skrik gärna till! I'm clueless! Edited April 16, 2010 by ezroller Quote
ezroller Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 (edited) Idag lämnades rören för bockning. Återfås sannolikt i nästa vecka. På vägen hem införskaffades en bit 33x3mm rör och Delrin-stång i 30mm och 50mm. Röret för att fästa pedalerna på och Delrin:et till bussningar för pedalställ & hjulupphängningar. :) Btw Jocke4U: TYvärr inget ställe jag kan dela med mig av. mloisg: Bra tips om Andrén & Söner! Inte gratis men Fick bra pris, De verkar ha det mesta i plaststång! :) De håller på och flyttar så det är läge att kolla med dem var de har sitt lager innan man åker... Edited April 17, 2010 by ezroller Quote
ezroller Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 Nu har jag ännu inte bestämt mig för om det blir 8V eller 16V i bilen från början… men eftersom jag har en 8V B230F liggande (300:- kostade den.. dyr! Eller inte!) så ska vi väl fissla till motorfästen och så med den. Har kommit fram till att oavsett vad det blir för motor så ska den bli rakställd av en drös olika skäl. Således har jakten på B20/240-sprängkåpa påbörjats. Ligger du på en sådan så hojta! Mycket talar ändå för en 16V B234F i bilen innan registrering då den ganska enkelt spottar ur sig 220-230hk med enbart eftermarknadssprut, fräsigare kammar och bättre grenrör. Och det med en lätthanterlig karaktär! Tanken är då att man ska byta till en en B230FT/FK bottendel med Parner-stakar och lite sådant när budgeten tillåter… detta så man kan hänga på en stress-fläkt och dubblera kusarna. En bra byggd B230FT/FK med oljekylda kolvar, H-profilstakar och 16V cylinderhuvud ska kunne leverera 400-450hk bed bra driftsäkerhet under lång tid. LMP-2:orna har ju 2-liters turbo-fyror de tar 450hk ur (restriktor) och reglerna tillåter inte att man river motorn hur många gånger per säsong som helst. Därför tror jag att den erkänt skottsäker konstruktion masserad på rätt sätt blir minst lika driftsäker som LMP-2:ornas. Vi har även inhandlat lite material till bussningar. :) Här följer lite bilder av tvätt o pyssel... så ni slipper skrika på bilder.. ;) Quote
Kilkenny Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Det är därför han ska trimma å ha sig, fattaruväl :prop: Quote
ezroller Posted April 22, 2010 Author Posted April 22, 2010 Jag har nog tänkt mig att det där svänghjulet snarare ska bli boj-sänke eller lampfot eller så... OCH trimma. :D För kusar kan man ju inte ha för många! Quote
Arrowsmith Posted April 22, 2010 Posted April 22, 2010 Sikta på 5,5kg svänghjul, det funkar bra att komma dit utan att det kostar hur mycket pengar eller arbete som helst. Ska du ha lättare än så, då börjar det kosta mer än det smakar. Mitt väger 6kg (9,7std.)och jag är nöjd med det i dagsläget, funkar fint vid snabba växlingar och höga varv med den vikten. Quote
ezroller Posted April 23, 2010 Author Posted April 23, 2010 Folkrace-shoppen säljer skelettsvänghjul på 895:- mot att man skickar in valfritt B21/23-svänghjul. Eftersom jag ändå ska köra MSnS Extra och vad det lider även balansera vevpartiet (ett parti för boxare?) så känns det som att det vore en enkel o bra lösning att köpa ett sådant. Ska väga 4,5-5kg ngt sådant. :) Quote
Thomas Posted April 23, 2010 Posted April 23, 2010 jo men det är väl nersvarvade originalhjul som är i gjutjärn=sprickbenäget. Jag köpte stål främst av den orsaken. gjutjärn sprängs lättare. Quote
ezroller Posted April 23, 2010 Author Posted April 23, 2010 Stål-svänghjul kostar väl en slant...?? Vad betalade du Thomas? Och så beror det väl på hur mycket man tänkt varva... jag tänker nöja mig med 7500rpm. Röd-motor-svänghjulen har väl en relativt liten diameter.. det borde väl påverka hur syor risken är för sprängt svänghjul? Håkan; du som har koll på Våfflo-grejor... M47:an har ju en 3-bultad medbringare för Hardy-skiva ? nämnd skiva... hur löste du det. Nu ska jag ju ha stummonterad diff och HÅRDA motorkuddar och även ett fäste ovanpå motorn... men problemet kvarstår: Den lilla kardanen fram kommer ju inte gå att få ihop med sknut från bakre kardan eller ens från en Scorpio-kardan. Även andra får givetvis svara! :) Quote
Thomas Posted April 23, 2010 Posted April 23, 2010 Jag heter ju inte håkan men antingen svetsat du på en övergång till vanlig kardan eller tar en medbringare från äldre samma låda för kardan. jag har såna lådor. jag gav 1500:- inkl. frakt från UK. Quote
cealm Posted April 23, 2010 Posted April 23, 2010 (edited) Du kan göra likadan M47 - B230 adapter som Stefan Berglund gjorde till sin bil. eller Liknande modell men för en annan motor- och låda-kombination i Rikard Larssons tråd inlägg #87 Edited April 23, 2010 by cealm Quote
Arrowsmith Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 mitt nya i stål väger 4kg inkl. startkrans Jo, men det är ju eftermarknads opel delar.... Lätta ett std. Volvo hjul till 4kg är en del jobb! Ska du köpa ett svänghjul från folkraceshopp så se till att det blir balanserat separat först innan du balanserar det ihop med vevpartiet. Rykten går som jag inte personligen har några belägg för. Visst blir dom svagare när de blir så pass urfrästa att dom väger så lite, och personligen tror jag inte du märker någon skillnad om det väger 4,5 eller 6kg i praktiken. Själv har jag istället haft funderingar på att addera vikt genom att bygga om min svängningsdämpare. Det finns ingen anlednig att lägga tid på göra en adapter när det går 13 på ett dussin av medbringare som är bolt-on på lådan på bilskrotarna. Detta förutsatt att du inte ska ha en avvikande kardanknut mot växellådan. Volvo har även två storlekar på sina knutar så kontrollmät vilken medbringare du behöver innan du åker till skroten, Så ska du ha en "volvo kardan" så borde valet vara lätt tycker jag. Jag bytte så på min, från hardyversion till medbringare på M47 och kör med volvos "stora" medbringare. Quote
Thomas Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 Hi Hi jo jag skrev att det var nytt från UK. jag läste en intressant artikel om sv.hjul vikt. på den bilen de räknade med gjorde 1 kg motsvarande en lättning av 45 kg av bilens vikt på ettans växel och sedan minskade det till ung. hälften på 2:an o så fortsatte det. motorn varvar upp snabbare p.g.a. mindre svängmassa ju. så 3kg gjorde 135kg. klart märkbart. men 3-3,5 kg lättning på Volvos hjul är genomförbart och hamnar kring 6,5-7kg om man inte har potthålshjulet som väger 13,5 original. Quote
cealm Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 ---- när det går 13 på ett dussin av medbringare ---- Det var som tusan, här uppe finns de knappt. Förresten vad pratar vi om för priser i dina hemtrakter på medbringarna? Quote
Arrowsmith Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 -------- Off topic så det förslår, men... --------- Cealm: Jag betalade inte en krona för min medbringare vad jag minns, jag fick en gratis "ur högen". Thomas m.fl. Lättning av svänghjul är ju ett "ingrepp" med dokumenterad verkan, men många gånger enkelspårigt beskrivet. En fördel som inte är att förbise är att maskiner som går på höga varv -i synnerhet med hög intern svängmassa som en rödblockare, har stor glädje av den sänkta totala svängmassevikten även vid omvänd situation. Många gånger i kombination med synkad låda så funkar det inte helt klockrent att riva i nästa växel när v.lådans ingående axel håller 7500rpm. Så i många situationer vinns det tid och vinns lopp och sträckor p.g.a. att varvtalet även faller snabbt så att det går att skicka i nästa växel trots att du inte har dogringlåda. Tidigare har jag själv varit inne på att lätta svänghjulet ännu mera och istället öka vikten på min svängningsdämpare d.v.s flytta delar av den "koncentrerade" svängmassan till andra änden av vevaxeln för att minska torsionen i vevaxeln. Ännu en anledning att lätta hjulet enligt mitt sätt att se det, iallafall om du har en motor med bra pulver och klen vev (vilket inte volvo har). Men nu har planerna på mer effekt lagts på is tills vidare p.g.a andra projekt. Quote
Thomas Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 (edited) ja svängningsdämparen tar ju upp slag o vridningar i veven. därför tycker man det är konstigt att firmor säljer aluminumremhjul för att minska massan i nosen,helt tokigt. och likaså så hade B18-20 bara en plåtskiva till remmen men däremot B30 med lång vev hade en fin sv.dämp. och Audis 5:or med. nu var vi utanför ämnet här i tråden. Vad har du för kul projekt pg? Edited April 25, 2010 by Thomas Quote
ezroller Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Angående växellådan kan det kanske vara så enkelt att man kan byta en hard-M47:a mot en för knut hos "hus-skrotaren"! :) Får se hur jag ska göra med svänghjulet. Inget som behöver tas hand om snarast direkt. Däremor så har jag funderingar på ett likadant svänghjul till bruks-volvon som ska gå i GTR på Anderstorp i sommar innan den hamnar i bilhimlen: Man kan kanske svarva av den utstickande flänsen (3-4 kg??) och sätta på en annan tryckplatta. Borde göra skillnad då all den vikten sitter längst ut! Quote
cealm Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Lite OT men ändå inom ämnet svänghjul. Är det därför min V8a har en REJÄLT stor svängningsdämpare framtill. Kanske inte så att just jag behöver den...... Jag har alltid undrat över dessa. Jag kunde välja mellan två olika som jag hade och rådet var, ta den största och tyngsta. Den är väl i tyngd som ett lättat Volvo svänghjul....... Quote
ezroller Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 (edited) Amerikaner gillar väl inte vibrationer eller annat som talar om för dem att de kör bil eller på annat sätta lämnat soffan. Och så är väl V8:or av naturen inte 100% balanserade så en svängningsdämpare kan ju råda bot på en del av det. Fast rejsigt är det då inte! Edited April 25, 2010 by ezroller Quote
Thomas Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Amerikaner som inte gillar vibbar? jag säger Harley? Quote
ezroller Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Det är väl mest outlaws som åker HD? 99% av befolkningen åker helst i ngt som liknar en soffa! ;) Jag har bott där och sett vad folk gillar! Sportbilar av europeiskt snitt är mycket ovanliga! Tänk Taurus så vet du vad genomsnittsamerikanen åker i! :prop: Quote
Arrowsmith Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Angående växellådan kan det kanske vara så enkelt att man kan byta en hard-M47:a mot en för knut hos "hus-skrotaren"! :) Man kan kanske svarva av den utstickande flänsen (3-4 kg??) och sätta på en annan tryckplatta. På fråga 1 svarar vi, JA På fråga 2 svarar vi, Nej, hämta ett från typ en gammal B21 (vänster). Då är det klart istället för att lägga ner jobbet på det befintliga (typ höger). Använd därmed även kopplingen till en dito. http://img440.imageshack.us/img440/9302/p7231698mg2.jpg Quote
Thomas Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 men se upp om du ska köra originalsprut som läser på svänghjulet. Både att det hamnar rätt och att ditt sk. "nya" svänghjul har hålen för det. Quote
ezroller Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 (edited) Håkan: på 245:an (GTR-räsern) behöver Jetronic vara kvar.. så där behövs 60/2-hålen. SÅ B21-svänghjul funkar inte. Ett B230-svänghjul borde bli likt B21/23 nedsvarvat?? Hade jag haft ett B21/23-hjul att jämföra med hade det varit enklare... :P Kikade på bilden du hade där och det ser ju ut som det skulle bli ganska likt... men man måste nog ha det i handen för att se på riktigt! Edited April 26, 2010 by ezroller Quote
Arrowsmith Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 jag var insnöad på att det var till ditt locostbygge.... Ska du ha volvos gamla std prylar till insprut så går det ju naturligtvis inte utan hålen till hall-givaren Quote
ezroller Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 Det ska vara delar till både locost och gtr-räser. Klart du blev förvirrad.. hehe. Quote
ezroller Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 Det ska vara delar till både locost och gtr-räser. Klart du blev förvirrad.. hehe. Quote
ezroller Posted May 8, 2010 Author Posted May 8, 2010 Lödde på scuttle-bågen. Och kardantunneln har fått ett par pinnar oxå. En del pinnar börjar bli invecklade vinklar på nu... Bilden är tagen av farsan så därför är perspektivet inte 100%.. :prop: Quote
ezroller Posted May 8, 2010 Author Posted May 8, 2010 Hehe.. japp! Dock ingen eldsvåda på byggbordet än konstigt nog! ;) Den uppmärksamme noterar att scuttle-bågens rör är skarvat med insvetsade böjar... detta då de som skulle bocka inte kunde bocka fullradie-böjar i 48mm och med den radien de kunde bocka hunde de inte göra det med tunnare gods än 5mm... så det är böjar i 5mm gods. Ett totalt viktstraff på ca 1kg.. :P Quote
ezroller Posted May 16, 2010 Author Posted May 16, 2010 Lite bilder från senaste svetsandet. Mycket skumma geringar på piporna nu... Arbogan får jobba hårt då bandsågen inte riktigt löser dubbelgering. Eller rättare inte gör det alls egentligen. Men ibland kan man komma nära genom att fusk-klämma röret i skruvstycket på sågen... inte sågens förtjänst. Tänderna på första bladet har börjat trilla av så smått så sågen hoppar till lite smått när tandlösa biten är slut... :D Snygga snitt ändå, konstigt nog. :) Arbetshästen... slipen. Kardantunneln, där det ska bo en växellåda! Här ska det in en sned pinne till höger oxå, bakänden av tunneln Från en annan vinkel... En vinkel till... Quote
ezroller Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Bara att konstatera att det gått styvt 3 månader sen senaste uppdateringen... jobb & semester kom emellan! Nu i augusti har jag till slut fått till ett par byggtillfällen och i fredags började jag helsvetsa grundstrukturen så jag kan börja med triangulering och att bygga fästen för hjulupphängning. Känns som en viktig milstolpe! :) Slutligen tror jag att jag bestämt hur bakvagnen ska se ut... undre bärarmarna blir cirkus 650 mm långa! Snaabel-spindlarna är inte helt idealiska och enda sättet att få till en vettig geometri på bakvagnen var lååånga undre bärarmar. Då hamnar ändå RC väldigt lågt, ca 45mm från backen. Funkar inte denna lösning i verkliga livet så får jag helt enkelt byta spindlar och bygga nya bärarmar/fästen. En frågeställning jag brottas med i mitt huvud är diffens placering. Man vill ju ha den så långt fram som möjligt samtidigt som man ska få plats med fästena för bärarmarna. Iom. att undre bärarmarna är så långa blir ju även avståndet mellan infästningarna stort. Lite grand kan man ju vinkla drivaxlarna bakåt men mer än 10-20mm är nog lurigt. En annan sak är ju hur lågt. Växellådans utgående axel är ju lite högre än vad jag vill ha den i förhållande till diffen så min tanke är ju då att man låter motor/växellåda luta lite bakåt på ett sådant sätt att nederkant på sprängkåpan hamnar i underkant ramrören och bakkant på växellådan hamnar ungefär likadant. Nytt bakre fäste för växellådan går ju att göra. Man får ju då även luta diffen lite så ingående axel kommer upp och i linje med växellådans utgående axel. Tankar om detta? Quote
ezroller Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 (edited) Då tänkandet hos de som läser (om någon nu gör det) tråden verkar ha avstannat så... :515: får jag väl lägga upp en bild från gårdagens lödande. Belly up! Edited September 12, 2010 by ezroller Quote
ezroller Posted October 3, 2010 Author Posted October 3, 2010 Nu är byggbordet nedsänkt till ca 50cm höjd. Och ramens huvustruktur är helsvetsad. Slog sig kanske 2 mm så det får väl anses som OK. :) Nu tar triangulering vid, liksom några förändriungar för att kunna få motorn så långt bak som jag vill. Mer om det senare. Har nu tänkt att skaffa bärarmsrör och har kikat runt i trådarna och DIN2391/C ST37.4 NBK från Hydroscand verkar gälla. En fundering jag har då är att iom. att mina undre bärarmar kommer bli ganska långa (50cm+, anledningen heter Saab og900-spindel) så kommer ju funderingen om man behöver gå upp i dimension. Får ju sätta infästningarna i ramen mer isär förstås men ska jag gå upp en dimension oxå till 30 x 3mm? Quote
cealm Posted October 3, 2010 Posted October 3, 2010 30 x 3mm är aldrig fel. Jag har den dimensionen till V8-bilen. Quote
ezroller Posted October 4, 2010 Author Posted October 4, 2010 Tror det får bli undre bärarmar i 30x3 och övre 25x3. Tänkte göra fästöglorna (och bussningen) i Delirium.. jag menar Delrin ca. 50mm i de nedrebärarmarna och lurar på ledlager i överändans insida för justerbarheten. Åtminstone i framvagnen, så man kan justera caster utan att shimsa och dona. Quote
Jay-c Posted October 4, 2010 Posted October 4, 2010 vad är det för speciella egenskaper hos Delrin? Quote
Thomas Posted October 4, 2010 Posted October 4, 2010 som hårdplast. jag föredrar polyeretan hellre. lite mjukare och tar upp stötkrafter. Quote
ezroller Posted October 5, 2010 Author Posted October 5, 2010 Delrin är starkt och lite halt och lätt att svarva. Utmärkt för sånt här om man inte bryr sig om komfort. :prop: Quote
cealm Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 --- Tror det får bli undre bärarmar i 30x3 och övre 25x3. --- Ett klokt val. Quote
Arrowsmith Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Jag svarvar mycket Delrin (POM) på jobbet till olika lagringar i maskiner mm. Jag tror det är ett utmärkt val. Jäklar va stryk det får på många av de ställen det sitter men det bara funkar...... :thumbsup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.