Superswift Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Jag håller på att kolla upp om man kunde anordna en snabbkurs över en helg på Gotland Ring och ta en licens. Det vore det kul att utnyttja deras entusiasm över den nya banan samt att få åka på knappt inkörd asfalt. Siktar på maj/juni, de håller på att sammanställa licenskörningsdagarna nu. Hör av er om någon är intresserad. Jag återkommer med svar om de kommer med något vettigt erbjudande. Det är ju många andra som erbjuder samma sak, men tänkte att det kunde vara en kul utflykt till Gotland. Quote
Swedsew Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Gotland Ring låter som en kul ide :wohow: Var själv där och provkörde steg 1 av banan. Jag har licens och om bilen är klar så hänger jag gärna på, annars får jag väl rasta Golfen :twisted: lite. De är ett oerhört glatt gäng och jag tror att de vill nog gärna få igång alla slags motor aktiviteter där. Quote
Eddy Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Gotland Ring låter som en kul ide :wohow: Var själv där och provkörde steg 1 av banan. Jag har licens och om bilen är klar så hänger jag gärna på, annars får jag väl rasta Golfen :twisted: lite.De är ett oerhört glatt gäng och jag tror att de vill nog gärna få igång alla slags motor aktiviteter där. Jag tog licens för många år sedan...körde SSK serien och Volvo cup ett par år. Du som nyss gått kursen, vet du om licensen är tidsbegränsad, kan min fortfarande gälla :blink: (tror det faktiskt inte själv :( ) Ville bara kolla så man vet. Vi bygger också Dala7, men det blir bökigt att hinna bli färdig till sommar´n, vi gör så gott vi kan :whip: Vi ses säkert snart. Eddy Quote
Swedsew Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Det finns lite olika typer av licenser den jag har är en Formel licens och det går till enligt följande. Steg 1 och 2 kurs tog jag på mantorp kostade ca 9000kr bilen vi använde var en Formula ford. Steg 3 med licensdelen tog jag också på mantorp kostade ca 5000kr. Vad man får då är en sk debutantlicens för att underhålla den måste man gå med i en klubb och betala in en licens avgift på ca300 kr per år, när man sedan kört 3-5 tävlingar kan man ta steget upp på en Nationel licens den kostar ca 700kr per år och vill man sedan ta steget upp till en internationel licens kostar den ca 2000 om året. Det fina med Formellicensen är att den gäller både Touring bilar och formelbilar. Vad jag vet så anordnar också Bilsportförbundet kurser jag tror att det kan vara lite billigare där. Quote
Per Wackt Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 En vanlig racinglicens, alltså inte formelbilar, är en kurs på en dag med teori och lite körning med din vanliga standardbil eller tävlingsbil om du har. Kursen kostar ungefär 8-900 kr och de flesta motorklubabr som är sbf-anslutna fixar sådana utbildningar. När du har gått kursen så går du med i en SBF-ansluten motorklubb och begär ut din licens från SBF, detta hjälper klubben dig med. Du får så en debutantlicen som innebär att du får köra tävling i Sverige. Licensenavgiften på ca 300 kr betalas sedan varje år för att behålla den. Ev går SBF med på att förnya en icke utagen licens upp till fem år efter det att du sist betalade den, men det är inget att lita på. Annars får man helt enkelt gå om kursen. Så börja kör racing nu... :thumbup: (ska jag själv säga som inte gått tummen ur...) Quote
Eddy Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 En vanlig racinglicens, alltså inte formelbilar, är en kurs på en dag med teori och lite körning med din vanliga standardbil eller tävlingsbil om du har. Kursen kostar ungefär 8-900 kr och de flesta motorklubabr som är sbf-anslutna fixar sådana utbildningar. När du har gått kursen så går du med i en SBF-ansluten motorklubb och begär ut din licens från SBF, detta hjälper klubben dig med. Du får så en debutantlicen som innebär att du får köra tävling i Sverige. Licensenavgiften på ca 300 kr betalas sedan varje år för att behålla den. Ev går SBF med på att förnya en icke utagen licens upp till fem år efter det att du sist betalade den, men det är inget att lita på. Annars får man helt enkelt gå om kursen.Så börja kör racing nu... :thumbup: (ska jag själv säga som inte gått tummen ur...) Det var som jag misstänkte...min licens är borta sedan länge. Men nu vet vi det iaf. och nå´n ny ar det nog inte aktuellt med för mig, får väl sponsa grabben i stället. ;) Eddy Quote
BeLo Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 På Karlskoga Motorstadion körs det racingkurs nu på lördag, 3/4. Vi är några Locost-byggare från Karlstad anmälda, men jag tror den är fullbokad nu tyvärr. 800 riksdaler har jag för mig det kostade. http://www.karlskogamotorstadion.com/motor...otorstadion.htm Eftersom våra byggen är långt från klara än så blir det till att åka std-bil. Suck... I stort sett varje onsdag ges sedan tillfälle till träning. Till rimliga kostnader, särskilt om man är/blir klubbmedlem. Bengt Quote
Jonte Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Jag håller på att kolla upp om man kunde anordna en snabbkurs över en helg på Gotland Ring och ta en licens. Det vore det kul att utnyttja deras entusiasm över den nya banan samt att få åka på knappt inkörd asfalt. Siktar på maj/juni, de håller på att sammanställa licenskörningsdagarna nu.Hör av er om någon är intresserad. Jag återkommer med svar om de kommer med något vettigt erbjudande. Det är ju många andra som erbjuder samma sak, men tänkte att det kunde vara en kul utflykt till Gotland. Skulle vara skitkul med racinglicens....nästa år kanske :prop: Quote
Guest real7 Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Det stämmer med fem år vad gäller outtagen licens. Har man debutantlicens är antalet år färre, kommer inte exakt ihåg hur mycket. Det fina med Formellicensen är att den gäller både Touring bilar och formelbilar. Detta är inte helt korrekt. Licensen gäller för det som står på den. Om det bara står formelbil på den gäller den bara för formelbil. Däremot är det så att om man går kursen med formelbil har man rätt att ta ut licens för formelbil, historisk foeml, standard & historisk standard. Jag tog licens för allt detta med medhavd formelbil & betalade 600 spänn för hela klabbet. B Quote
Marcus a Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Vad får man göra om man har licens som man inte får göra utan? Quote
Per Wackt Posted March 31, 2004 Posted March 31, 2004 Vad får man göra om man har licens som man inte får göra utan? Tävla !!! ;) Plus att vissa arrangörer av banträffar kräver licens för att få köra på deras träffar. Sen är det rätt utvecklande för dig själv som förare också... Quote
Marcus a Posted March 31, 2004 Posted March 31, 2004 Tävla såklar. Har aldrig varit med om att man måste ha licens för att köra på bana:) Har kanske aldrig varit så seriös... Vad är det för några som kräver det? Utveklande är det nog:) Hur fungerar det med försäkringar vid bankörning? Quote
Guest real7 Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Hur fungerar det med försäkringar vid bankörning? Det är just det som är det fina i kråksången när man kör en SBF-sanktionerad tävling eller bandag. Då är alla försäkrade. Man kan lösa en prova bilsportlicens vid sanktionerade körningar. Detta får man dock bara göra vid ett begränsat antal tillfällen per år (ett eller två vill jag minnas). Om man inte har tidtagning brukar vanlig försäkring gälla (så länge hastighetsbegränsningen hålls; svensk bashastighet 70 km/h gäller). Flera försäkringsbolag har numera en extra klausul som säger att försäkringen INTE gäller vid några som helst banåkningar. Detta gör ju normalt inte så mycket, man får ju sas skylla sig själv. Riktiga problem blir det när "tredje man" drabbas om man tex kör på en gående i depån. SBF försöker få det till att alla som i någon form kör på bana MÅSTE ha licens & driver just nu en process mot ett eventföretag för att få ett prejudikat. Fler & fler arrangörer av bandagar kräver licens... B Quote
Superswift Posted April 2, 2004 Author Posted April 2, 2004 Om man inte har tidtagning brukar vanlig försäkring gälla (så länge hastighetsbegränsningen hålls; svensk bashastighet 70 km/h gäller). Det där lät ju inte så kul. Kan du utveckla det där med svensk bashastighet? Är det så att man inom inhängnat område utan hastighetsreglering har en högsta fartgräns om inget annat är angivet? Låter annars ganska användbart på 30-sträckor. - Men snälla konstapeln, jag höll ju bara svensk bashastighet... :blink: Quote
Guest real7 Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Om jag minns rätt gäller 70 km/h på alla svenska vägar. Alla andra begränsningar eller ökningar är lokala undantag. På samma sätt fungerar de flesta lagar. En regel gäller generellt för allt sedan görs undantag & avsteg. Tex (intresseklubben- fram med anteckningsblocken) är alla djur i grunden fridlysta enligt jaktlagen. Vissa djur undantas dock från detta hela eller delar av året. Är man inte säker på om det är jaktbart vilt man har på kornet kan man alltid tänka på vad lagen i grund & botten säger: fridlyst! På banor som normalt inte har hastighetsbegränsning gäller 70 km/h då man kör utan tidtagning med trafikförsäkring. Det kan väl hända att jag åkt 70+ vid något tillfälle... B Quote
Marcus a Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 70 är det på alla svenska vägar om inte annat anges, som det så finnt heter:) Finns det någon "grund" licens som man ska ha? Det är väl olika sorters licens beroende på vika bilar man ska köra med? Eller är licensen som krävs bara någon slags grundutbildning ? Quote
Guest real7 Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Man skall ha licens för den fordonstyp man framför. Vill man lägga till fordonstyper måste man gå kurs för dem. Varför man skiljer på formelvagnar & standard vet jag inte då kurserna är identiska bortsett från bilarna... B Quote
SJUAN Posted April 2, 2004 Posted April 2, 2004 Man skall ha licens för den fordonstyp man framför. Vill man lägga till fordonstyper måste man gå kurs för dem.Varför man skiljer på formelvagnar & standard vet jag inte då kurserna är identiska bortsett från bilarna... B När jag prövade på att köra F-3 på Sweistabananoch tog första steget, så gick det bra men 5000:- är lite mycket pengar å så ska man ut med 5000:- två gånger till för att få licensen, men då sulle man få köra nästan allt vad SVENSK MOTORSPORT KAN UPPBRINGA.påstogs det då. :) Men det finns / kommer säkert andr ställen man kan åka på som holler måttet ned säkerhet men förhopningsvis till ett snyggare pris.till ett rimligarepris,. :icon_blink: :whistling: :whistling: :whistling: Quote
Superswift Posted April 3, 2004 Author Posted April 3, 2004 Min tanke är att ta bort alla hinder som gör att jag inte kan få köra min sjua på bana i vissa mer reglerade sammanhang, och det är därför jag tänkte ta en licens. Om man tänker åka med Se7endays till finland tex så måste man ha licens för stadsloppet och eventuellt för vissa andra banor. Så det kanske inte just är för att tävla utan mer som ett "bankörkort" eftersom fler och fler kräver det. Om man kan köra Formel Ford på samma licens eller ej spelar igen roll för mig. Det är ändå inte det jag tänker göra. ;) Quote
Marcus a Posted April 3, 2004 Posted April 3, 2004 Hur många olka sorters licenser finns det då? Om man tar licens för "formelvangn" så får man då bara köra med sån bil? måste jag ha yterligare en licens för att köra med min Saab på bana? Quote
Guest real7 Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Finessen med att ta för formelbil är att man kan ansöka om licens för både standard & formelbilar. Som standrad räknas i detta avseende alla bilar med skärmar dvs allt från RS (Radical, CN, RS1800 osv) till Austin A40 -61... Om man tar en standardlicens är man endast utesluten från formelbilar, rallycross & kart. Se dock till att du även kryssar i rutan "historisk standard" så det inte blir problem om du vill tävla med en äldre bil i framtiden! B Quote
Acke Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Hmm.. Någon som vet vad det skulle kosta å ta licens för "allt" som real7 skriver om här ovan ?? Quote
Marcus a Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Så med formel licens så får man kör det mesta? Quote
Guest real7 Posted April 4, 2004 Posted April 4, 2004 Svaret på de senaste frågorna från Marcus & Acke finns redan ovan! B Quote
Acke Posted April 6, 2004 Posted April 6, 2004 Hmm.. jo, men om jag läser rätt så skriver "Swedsew" att "steg 1 och2" kostar 9000:- och "steg 3" kosta 5000:- vad är det för skillnad på de olika "stegen" och vilka behöver man ??? och sedan skriver "Per Wackt" att för vanlig racinglicens (standardbil eller tävlingsbil) kostar det 8-900:- sedan skriver du (real7) att "om man går kursen med formelbil har man rätten att ta ut licens för formelbil, historisk foeml, standard & historisk standard", och att du tog "för allt detta med medhavd formelbil & betalade 600 spänn för hela klabbet." var det 600 i tillägg för att få de extra "historisk foeml, standard & historisk standard" eller totalt??? sedan skriver "sjuan att "När jag prövade på att köra F-3 på Sweistabananoch tog första steget, så gick det bra men 5000:- är lite mycket pengar å så ska man ut med 5000:- två gånger till för att få licensen, men då sulle man få köra nästan allt vad SVENSK MOTORSPORT KAN UPPBRINGA.påstogs det då" så jag hittar priser från 600:- till 15000:- :blink: det var därför jag frågade... ;) Quote
Guest real7 Posted April 6, 2004 Posted April 6, 2004 Om man väljer att gå kurserna på en av våra racingskolor får man betala för att man går hos en affärsdrivande verksamhet som håller sig med året-runt-personal & fräscha moderna bilar. Om man går en av de ideella kurserna hos någon av klubbarna (ösk, ssk, mgcc, svkg mfl) Kostar det i år mellan 400-1500 SEK. Man måste då ha med sig egen bil. Jag gick en av LMS kurser & betalade ca 600 SEK för den. Då den bil jag hade med mig var en formelbil hade jag rätt att ta ut licens för ALLA ovan nämnda biltyper. Detta påverkade inte priset på kursen utan styrdes av att jag "körde upp" i en FF. Om man skall ta licens med en Locost rekommenderar jag att man går svkg eller mgcc (HMS) kurs. De är erkänt bra. Lite dyrare för att vara ideella men bra med mycket körning. B Quote
Acke Posted April 6, 2004 Posted April 6, 2004 Ok.. glasklart svar.. det tackar jag för.. :thumbup: liten följdfråga dock.. vad räknas som "formelbil" ?? är det rena tävlingsbilar typ Formula 3 m.m ( förkrymta F1or mao.. ) Quote
Guest real7 Posted April 6, 2004 Posted April 6, 2004 En fomelbil är en bil där hjulen inte täcks av skärmar. B Quote
Acke Posted April 6, 2004 Posted April 6, 2004 så tar jag av skärmarna på min kan jag avända den vid formellicens ?? [:D] Quote
Guest real7 Posted April 7, 2004 Posted April 7, 2004 Rent tekniskt - ja. Skulle tro att du även behöver en vagnbok som specar vilken klass den tillhör... En femtiotals Formula junior är ju i princip en seven utan skärmar. Kolla på Elva 100, Alexis mk 1 mfl. En ombyggd Lotus seven S1 gjorde faktiskt ett par F1-starter under tidigt sextiotal... B Quote
Superswift Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 Har varit lite svårt att få besked från arrangören på Gotland Ring, de håller som bäst på att sammanställa säsongens aktiviteter. Här är ett kort svar iallafall: Utbildningen ger efter godkänt prov rätt att söka debutlicens inom racing både för standardbil och formulabil. Tanken är att man håller med egen bil med möjlighet att hyra bil från Gotland Ring. Vi kommer att köra en första kurs internt för frivilliga som hjälpt till under byggnationen av Gotland Ring nu i helgen och därefter kommer vi att bestämma ytterligare datum. Priset är ännu inte fastställt då SBF ännu inte släppt det nya utbildningsmaterialet.. Jag återkommer till dig så fort vi har datumen spikade.. Hälsningar Gotland Ring Quote
Swedsew Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Skulle vara superkul! Jag börjar närma mig slutfasen äntligen vilket gör att bilen kommer att vara körbar inom en månad, dock ej besiktigad och klar men det spelar väl ingen roll vid bankörning. Skulle kunna bli ett supertillfälle att testköra lite :twisted: Quote
Superswift Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 Det är bara att lasta upp den på trailern! :wohow: John, har inte du förresten kört Formel Ford eller liknande? Quote
Swedsew Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Stämmer! Jag har kört Formel ford, Formel 3000, och lite annat smått och gott, det har dock varit rätt lungt de senaste 5 åren beroende på köp av hus och att jag blivit pappa. Nu har dock intresset vaknat och bilen är snart klar, har också börjat på nästa projekt som är en replika av en Porsche 718, (race modellen av Porsche 550RS) Jag tror dock inte min Dala7 kommer att vara någon raket på bana utan är mer byggd för att lära mig hur det går till vid ett eget bygge. Har redan börjat fundera på nästa bygge och har en del tankar om ramkonstruktion och val av donator, precis som någon tidigare varit inne på tror jag att en Mazda MX5 kan vara en bra donator, har också varit och titta på en bil med en Wankel motor. Har också varit på ett studiebesök hos Öhlins för inspektion av dämpare, bomsar och pedalställ. Quote
Superswift Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 John, menar du den lilla öppna Porschen med rundad vindruta? Bygg en sån till mig också när du ändå håller på. :wohow: Quote
Superswift Posted May 18, 2004 Author Posted May 18, 2004 Arrghhh!!!! :whip: Nu äntligen har de spikat ett datum för licenskörning och självklart lägger de det den 12-13 juni.... :( Då jag har bokat Tullinge..... Teori första dagen och körning på banan den andra. Anmälan direkt till jorgen.gustafsson@gotlandring.com. Pris 1500kr för icke-medlemmar och 1000kr för medlemmar i Gotland Ring Motorsport Club. Medlemskap kostar 350kr/år och kan lösas i samband med kursen. Surt. :mad: Quote
Acke Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 Hmm.. har starkt för mig att det körs "rattlåsracing" på Säve samma dag.. :( Quote
Superswift Posted May 18, 2004 Author Posted May 18, 2004 Vi drar ihop ett gäng till nästa år och åker dit tillsammans annars! :wohow: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.