Uttis Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Jag har börjat lura lite på att bygga en ny bil och denna gången med mittmotor. Tanken är att ta en motor+låda från ngn fwd bil och sätta bak. Jag skulle vilja ha tips från er som förmodligen har sneglat på samma sak, byggsatser mm ang vilken motor/låda man skulle kunna tänka sig. Skulle vilja ha tag i en rak 4 med turbo, billig och vanlig snurra helst jag tänker själv saab eller volvo utan att ha nån större koll på vad dom har att erbjuda. Hur är det med saab 9000, sitter lådan framför motorn eller är det en mer passande "vanlig" montering? Alla galna tips emottages även om det inte passar med mina ösnkemål. Även länkar till olika byggen/kittillverkare är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Toyota MR2 har i princip tagit hela frontpaketet från en Celica och monterat det bak. Ytterst simpel konstruktion när man tittar under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Jag kör med audi motor(APX 1,8t) i min bil inte världens vassaste motor men det funkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Med risk att bli förutsägbar så tipsar jag om en saab turbo :) som du redan sagt. En 900 turbo runt 1995 kan man nog få för 5' om man hittar en sönder rostad bil med körförbud på med bra drivlina. Tror en 9000 faktiskt är lite dyrare ( de rosta mindre). Men om budgeten är lite bättre så finns ju alla saabar med turbo från 94-97 som lämpliga objekt. Vill man sedan ha en oförstörbar låda kan man byta upp till den 6 växlade från 93-ss. Men det är ju en penga fråga. Är lite sugen på denna kombination i speedster när 7:an blir klar. en 2.3 med mycket vrid ....och HP Vill man inte gå turbo hade jag siktat på en honda vtec men där fyller nog snart Acke i ändå : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 tror också mer på honda tycker saaben inte har motorn i mitten, ser lite dumt ut. sen är det roligare när det varvar lite där är det ett stort + med honda. se på ariel de använder honda, s2000 240 hk på 2 liter utan överladd så och ett varv stopp på 9500rpm, okej den är bakhjulsdriven men motorn är ganska lik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 tycker saaben inte har motorn i mitten, ser lite dumt ut. hur menar du inte i mitten :blink: sitter inte alla tvär ställda motorer i sort sett på samma sätt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 öppna huven på en saab så ser du att motorn inte sitter mitt i mellan hjulen (ej centrerad) mycket över till höger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Sitter inte alla tvärställda motorer förskjutet i sidled?? Blir svårt att få plats med växellådan annars och inte minst få till en hyffsat centrerad tyngdpunkt. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 honda är mer centrerad, saab är extremt mycket över till höger. gick runt på skroten senast idag. funderar själv på något liknande ariel bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 tror det blir nått liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 aha , förstår vad du menar, men bygger man egen bakhjuls driven bil kan man ju göra våld på detta och flytta motorn närmare mitten. Drivaxlar har ju ett lätt jobb ändå ( fast i en ariel ser man ju allt i och för sig). Fast jag kanse mest har den 6 växlade saab lådan i huvudet som är tre axlig det gör ju lådan kortare Man får gå på en S80 autoat som har lådan bakm motor :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 (edited) På tal om Saab motor.... kan se fel nu men tror de bilderna du har kommer från den amerikanska arielen med. 2.0 Gm/Saab 9-3 L850 motorn men med kompressor istället , samma grund motor som i min speedster mao, men min suuuger. Tror det har med avgas regler att göra. Lär ju dock inte vara lika trevligt alls. Så uppläget höger vänster på den motorn är ca det samma som andra bilar. i vilket fall som helst en honda motor är nog rätt om man inte vill ladda :racesmile: Edited May 13, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 tror också mer på hondase på ariel de använder honda, s2000 240 hk på 2 liter utan överladd så och ett varv stopp på 9500rpm, okej den är bakhjulsdriven men motorn är ganska lik. Jo, Honda is the shit... :D Dock kör Ariel med CRTmotorn dvs K20A2, inte F20C som sitter i S2000.. :) I Ariels 300 hästare sitter det en kompressor monterad på K20 spisen.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted May 13, 2008 Author Share Posted May 13, 2008 Det lutar starkt åt saab 900, ~150hk och snigel som man kan vrida på enkelt när allt är klart. Bilar verkar det finnas gott om så 5000kr ska så bör man ha motor+låda+hjulupphängning och vad mer man nu kan tänkas vilja ha av en donator. Det råkar inte finnas någon med mått på motorn och eventuellt växellåda? alternativt några bra bilder på snurran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonde_robban Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 varför inte en 850 spis med hjälpram o allt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.