Jump to content

Recommended Posts

Jag håller på med en Opel XE eller 2,0 16v från kadett.

(För dom som inte är insnöade som jag... COSCAST för dom som är )

Blir 12,5:1 i komp, 4st 42mm spjällhus, vassare kammar med justerbara drev, standard ventilstorlek men med special stjälkar från QED, omex sprut, ja allt blir totalrenoverat.

Vad tror ni om att mappa den för E85?

Kul och regga som miljöbil.............. Om man nu kan regga om en besiktigad bil?

Men tror ni det blir nån effekt i den? Vill ju ha 200+

/m

Link to comment
Share on other sites

Tror nog du kan glömma det där med att regga den som miljöbil.

Möjligheten finns helt enkelt inte om jag minns rätt.

Har för mig att det finns ett avsnitt i bestämmelserna som säger att det ska vara bensin eller diesel, punkt slut. Tyvärr.

Och att presentera kompletta kördata enligt fastställd ECE-cykel och sedan få hela skiten certifierad kostar stora pengar. Om det nu skulle finnas en chans i regelboken.

Jag tänker testa att köra min bil på sprit i sommar, mest bara för att det är kul att lattja lite. Jag körde min Duett på sprit redan 1997, totalt cirka 1500 mil - på överblivna skvättar testbränsle (jag jobbade med alternativa bränslen i motorlab på den tiden)

Link to comment
Share on other sites

Den möjlighet som kommer finnas kräver att man använder en "certifierad" konverteringssats, vilket alltså betyder att man inte får etanolkonvertera vad som helst, hur som helst. I praktiken lär det bara vara vanligare modeller som firmor likt BSR väljer att ta fram godkända satser till.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Saxat ur Saabs WIS:

"Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller bl.a. koppar och mässing. Val av plast och gummi måste anpassas. Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin. Bilen har därför utrustats med bensintank som normalt används på US-marknaden där normalbensinen kan ha en något större etanolinblandning än normalbensinen har på svensk marknad (mer än 5 %). US-tanken har ORVR (On board Refuelling Vapor Recovery system). Vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret och en mindre mängd luft sugs med bränslet ner i tanken och vädras sedan renad ut genom kolkanistern. Påfyllningsröret är bara ca 25 mm i diameter för att få rätt funktion och detta kan i enstaka fall leda till för tidig avstängning av pistolmunstycket vid tankning. Alla delar av mässing har bytts ut mot rostfritt stål. Packningar är gjorda av Viton. Elektriska ledningar i tanken har fått teflonisolering för att tåla bränslet och tätningar i pumpmodulens el-anslutning har förbättrats. De delar i tanken som utsätts för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet. Bränslepumpen har fått rostfritt hus och kommutator av kol. Bränsletrycksregulatorns membran är av nytt etanoltåligt material. Urluftningsslangen till insugningsröret är också av annat material. MIU har ändrats så att tankgivaren pulsas. Kontinuerlig mätning skulle medföra att tankgivaren fick avsevärt förkortad livslängd på grund av korrosion. "

Link to comment
Share on other sites

Då slutar det kanske med att jag ploppar in en gammal eltruckmotor i lillbilen...

De ska gå att regga! som motorbyte! mindre effekt och mer bly....

På nåt j.... vis ska jag bli laglig skattesmitare

En skrotad gammal eltruck är inköpt.

Har en lillbil, men skulle nog ha en automat?

Batterier? kör max 6km per laddning.

Jag ger mig inte!! det ska gå

Link to comment
Share on other sites

ang. etanol så tror jag det skiljer en del på olika bilar. jag har en kamrat som kört sin Audi på 50-60%etanol minst 2år och en annan har kört sin Volvo 760 på ren etanol likalänge. på Volvon så sväller oljepåfyllningslocket så det fastnar så det är nersvarvat och kör han sen på bensin inför besiktning så krymper det igen så det glappar.

Och 200hkr får du ur din C20Xe motor. SBD säger sig ta ut 208 enbart med spjällhusen och annan motorstyrng (MBE)

gå in på sbd och titta. ventiler brukar de inte byta förrän de passerar 225hk. däremot ett krav. vevstaksbultar ARP eller hellre andra stakar med ARP-bultar. original är 10,9 stål. ramlager kan man ta 12,9 insex. jag gav 50:- för 10 styck hos en bulthandel. och mina hade samma radie under skallen som 6:kantbultarna som var original så momentet blir riktigt.

jag drog dem 90nm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...