Jump to content

5 Eller 4 Växlad Låda ?


Zyxx

Recommended Posts

Nu är det dax att montera prylarna för sista gången och vad ska man välja

Har två st lådor att välja på en 4 petare och en 5 petare typ 9 låda som ska ihop men Zetec 1.8 130Hk... vilken skulle ni välja den 4 växlade väger mindre och med den 5 växlade blir det lägre varv.. vad ska man ta ? : )

4:an kommer från en Cortina GT 72:a

5:an från en Sierra ( tror jag )

Edit: text

Edited by Zyxx
Link to comment
Share on other sites

Tja, om Cortina GT hade en tätstegad fyrväxlad låda (jag är inte säker, kan kanske kolla...) så är det en riktigt trevlig låda. Ska bilen mest gå på kortare banor, konbana och kurviga vägar (kanske inte i den ordningen) så får du en kul bil med fyrväxlat.

Spara Typ 9-lådan för framtida äventyr ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

som Gustaf säger så beror de nog lite på vad du skall ha bilen till.. Blir det mest ut å glida i solskenet, eller skall du mest piska bana ??

Skall du ha den mest på gatan skulle jag nog ta en 5 växlad...

Link to comment
Share on other sites

För min del kommer jag nog mest att vara på gatan men kommer givet vis försöka rulla iväg på bankörningar också när det bjuds på det.

Jag tar den fyrväxlade lådan o trivs man inte med den så får jag väl bara byta..

Link to comment
Share on other sites

Fyrväxlat skulle räcka för mig i alla fall. Nu är femman mest en överväxel som nästan aldrig används, jo förresten jag petar in den när jag kör till jobbet med bilen (tre mil motorväg) men ärligt talat känns det inte alls behagligt att ligga mil efter mil i 120 blås. Fyrväxlat och välja krokiga vägar i stället, det är det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Jämför stegningen mellan växlarna i lådan och ta din slutväxel i axeln i beräkningen och se vilken

låda som passar bäst... de kan ju skilja lite men är det samma i båda och det bara är en ren

överväxel i den 5vxl. lådan så kan du ju lika gärna ta den ändå .....

Jag har 5 växlat i min bil och använder 5:an som i vilken annan bil som helst. På bana så

är man ju sällan på 5an och kör men den stör inte där den är.....

Däremot kunde jag leva utan 1:an om jag skulle välja bort en växel.... den är rätt så meningslös.

Link to comment
Share on other sites

"Däremot kunde jag leva utan 1:an om jag skulle välja bort en växel.... den är rätt så meningslös."

Jag har samma känsla med min bil, testa med g-krafts mätare och bilen har högst ax i 2 an o 3 an, 3 an tar också 1 an vxl. har bak diff på 3,17 tänkte byta till 2,84 senare. då blir det kanske lite bättre ax, slipper växla så mycket (motorn hinner jobba)

Går alltid att byte tillbaks om det inte går bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...