Zyxx Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 (edited) Nu är det dax att montera prylarna för sista gången och vad ska man välja Har två st lådor att välja på en 4 petare och en 5 petare typ 9 låda som ska ihop men Zetec 1.8 130Hk... vilken skulle ni välja den 4 växlade väger mindre och med den 5 växlade blir det lägre varv.. vad ska man ta ? : ) 4:an kommer från en Cortina GT 72:a 5:an från en Sierra ( tror jag ) Edit: text Edited April 5, 2008 by Zyxx Quote
therealpinto Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Tja, om Cortina GT hade en tätstegad fyrväxlad låda (jag är inte säker, kan kanske kolla...) så är det en riktigt trevlig låda. Ska bilen mest gå på kortare banor, konbana och kurviga vägar (kanske inte i den ordningen) så får du en kul bil med fyrväxlat. Spara Typ 9-lådan för framtida äventyr ;-) /Gustaf Quote
Zyxx Posted April 12, 2008 Author Posted April 12, 2008 Jag är bra sugen på att montera den fyrväxlade lådan men orkar inte flytta dem fram o till baka så har man någon nytta av den femte växlen i dessa bilar ? Quote
Acke Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 som Gustaf säger så beror de nog lite på vad du skall ha bilen till.. Blir det mest ut å glida i solskenet, eller skall du mest piska bana ?? Skall du ha den mest på gatan skulle jag nog ta en 5 växlad... Quote
Zyxx Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 För min del kommer jag nog mest att vara på gatan men kommer givet vis försöka rulla iväg på bankörningar också när det bjuds på det. Jag tar den fyrväxlade lådan o trivs man inte med den så får jag väl bara byta.. Quote
stigge Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Fyrväxlat skulle räcka för mig i alla fall. Nu är femman mest en överväxel som nästan aldrig används, jo förresten jag petar in den när jag kör till jobbet med bilen (tre mil motorväg) men ärligt talat känns det inte alls behagligt att ligga mil efter mil i 120 blås. Fyrväxlat och välja krokiga vägar i stället, det är det bästa. Quote
Arrowsmith Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Jämför stegningen mellan växlarna i lådan och ta din slutväxel i axeln i beräkningen och se vilken låda som passar bäst... de kan ju skilja lite men är det samma i båda och det bara är en ren överväxel i den 5vxl. lådan så kan du ju lika gärna ta den ändå ..... Jag har 5 växlat i min bil och använder 5:an som i vilken annan bil som helst. På bana så är man ju sällan på 5an och kör men den stör inte där den är..... Däremot kunde jag leva utan 1:an om jag skulle välja bort en växel.... den är rätt så meningslös. Quote
eslöv Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 "Däremot kunde jag leva utan 1:an om jag skulle välja bort en växel.... den är rätt så meningslös." Jag har samma känsla med min bil, testa med g-krafts mätare och bilen har högst ax i 2 an o 3 an, 3 an tar också 1 an vxl. har bak diff på 3,17 tänkte byta till 2,84 senare. då blir det kanske lite bättre ax, slipper växla så mycket (motorn hinner jobba) Går alltid att byte tillbaks om det inte går bra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.