Jump to content

Mått På Camberjusterare


Staffan

Recommended Posts

Hejsan,

Jag behöver veta måtten på Rallydesigns camberjusteringspryl för att veta om det är lönt att beställa den. Om någon har en sådan hemma, kan ni vara vänlig och mäta den cylindriska delens längd samt diameter, även nyckelgreppets vidd är intressant.

Tack på förhand!

post-260-1207302634_thumb.jpg

//Staffan

Link to comment
Share on other sites

Åkej.

Cylindriska delens YD:cirka (hittar inte rätt skjutmått) 21.6 mm

Cyl. längd: ca 64.2 mm

Nyckelvidd: ca 25.6 mm (ska väl vara 1" plus ytbehandling och brittisk inbyggd tolerans)

Totallängd 72 mm.

Link to comment
Share on other sites

Åkej.

Cylindriska delens YD:cirka (hittar inte rätt skjutmått) 21.6 mm

Cyl. längd: ca 64.2 mm

Nyckelvidd: ca 25.6 mm (ska väl vara 1" plus ytbehandling och brittisk inbyggd tolerans)

Totallängd 72 mm.

Helt perfekt!

Tackar för ett snabbt svar!

Mvh

//Staffan

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att dessa klämmer mellan "nyckelfästet" och röret. De jag har bygger på en lite annan princip där jag klämmer med främre delen av justerprylen mot en 6 mm tjock främre del av röret där den sticks in...

Visst är jag duktig på att förklara! :banghead:

EDIT

Hittade en bild jag lagt upp tidigare:

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=1833

Notera röret till höger - det är som sagt 6 mm tjock i botten och länkhuvud med mutter sticks in där och sedan agerar justerprylen kontramutter från andra hållet...

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Efter en veckas hårt arbete...Fredag kväll.....aaaaahhhh - nu fattar jag.

Mycket tjusigt gjort. GTS hylsan är i aluminium, men det skall väl hålla det också även om din konstruktion ser betydligt bättre ut!

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att dessa klämmer mellan "nyckelfästet" och röret. De jag har bygger på en lite annan princip där jag klämmer med främre delen av justerprylen mot en 6 mm tjock främre del av röret där den sticks in...

Visst är jag duktig på att förklara! :banghead:

EDIT

Hittade en bild jag lagt upp tidigare:

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=1833

Notera röret till höger - det är som sagt 6 mm tjock i botten och länkhuvud med mutter sticks in där och sedan agerar justerprylen kontramutter från andra hållet...

Tjena Mats,

Jag gjorde på samma sätt som din lösning.... :racesmile: men med transit P-ände. På röret med gänga i svetsade jag fast ett insexbulthuvud istället för nyckelgreppet som du har...

Link to comment
Share on other sites

Om man har en gängdel som inte är justerbar och kör med 1,5mm gänga, dvs man får endast hela varv justerbarhet så får jag det till 0,4 graders steg. Jag har inga jätteambitioner av att kunna finjustera men vill ha Camber lika på båda sidor och har sett specifikationer på högre tolerans än 0,4 grader. Jag inser ju medan jag skriver detta att om jag kan justera 0,4 på båda sidor kan det ju aldrig diffa mer en 0,2 grader mellan höger och vänster Camber. Det måste väl räcka.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det räcker mer än väl. Den stora fördelen med denna metod är att du inte behöver ta loss spindelleden fån spindeln för att justera. Att ta loss spindeln kan vara "bökigt", speciellt om du vill köra på bana och eventuellt justera framvagnen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är det någon av er som gjort dessa fina saker själva som har de på ritning? Pappers cad är OK scannade eller liknande så att man kan få en uppfattning om dimentionering och godstjocklek? Ni har ju gjort dem och monterat opch vet att de fungerar - något ni har lust att dela med er av?

Mvh

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde dessa skisser och lät den lokala mekaniska verkstaden svarva till dem. För min del så skulle de nog har varit 50 mm långa isf 60 mm.

M :D h

Janne

Ps Jag tar inget ansvar om någon önskar använda skisserna :-) Ds

post-16-1208008887_thumb.jpg

post-16-1208008899_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade visst lagt upp dessa ritningar på min sida... Inte hög upplösning men förhoppningsvis tillräckligt för att kunna apa efter. :D

sonett7_3.JPG

sonett7_4.JPG

Är det några mått ni inte kan läsa så säg bara till!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...