Staffan Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Hejsan, Jag behöver veta måtten på Rallydesigns camberjusteringspryl för att veta om det är lönt att beställa den. Om någon har en sådan hemma, kan ni vara vänlig och mäta den cylindriska delens längd samt diameter, även nyckelgreppets vidd är intressant. Tack på förhand! //Staffan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Jag har ett par som ligger på hyllan i garaget. Återkommer om någon timme eller två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted April 4, 2008 Author Share Posted April 4, 2008 Jag har ett par som ligger på hyllan i garaget.Återkommer om någon timme eller två. Perfekt, ser fram emot ditt svar!! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Åkej. Cylindriska delens YD:cirka (hittar inte rätt skjutmått) 21.6 mm Cyl. längd: ca 64.2 mm Nyckelvidd: ca 25.6 mm (ska väl vara 1" plus ytbehandling och brittisk inbyggd tolerans) Totallängd 72 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted April 4, 2008 Author Share Posted April 4, 2008 Åkej.Cylindriska delens YD:cirka (hittar inte rätt skjutmått) 21.6 mm Cyl. längd: ca 64.2 mm Nyckelvidd: ca 25.6 mm (ska väl vara 1" plus ytbehandling och brittisk inbyggd tolerans) Totallängd 72 mm. Helt perfekt! Tackar för ett snabbt svar! Mvh //Staffan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 (edited) Tänk på att dessa klämmer mellan "nyckelfästet" och röret. De jag har bygger på en lite annan princip där jag klämmer med främre delen av justerprylen mot en 6 mm tjock främre del av röret där den sticks in... Visst är jag duktig på att förklara! :banghead: EDIT Hittade en bild jag lagt upp tidigare: http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=1833 Notera röret till höger - det är som sagt 6 mm tjock i botten och länkhuvud med mutter sticks in där och sedan agerar justerprylen kontramutter från andra hållet... Edited April 4, 2008 by Sonett7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Efter en veckas hårt arbete...Fredag kväll.....aaaaahhhh - nu fattar jag. Mycket tjusigt gjort. GTS hylsan är i aluminium, men det skall väl hålla det också även om din konstruktion ser betydligt bättre ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Tänk på att dessa klämmer mellan "nyckelfästet" och röret. De jag har bygger på en lite annan princip där jag klämmer med främre delen av justerprylen mot en 6 mm tjock främre del av röret där den sticks in... Visst är jag duktig på att förklara! :banghead: EDIT Hittade en bild jag lagt upp tidigare: http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=1833 Notera röret till höger - det är som sagt 6 mm tjock i botten och länkhuvud med mutter sticks in där och sedan agerar justerprylen kontramutter från andra hållet... Tjena Mats, Jag gjorde på samma sätt som din lösning.... :racesmile: men med transit P-ände. På röret med gänga i svetsade jag fast ett insexbulthuvud istället för nyckelgreppet som du har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Så här blev mina... De ingående komponenterna... Här syns klacken inuti hylsan Den gängade delen Monterat.... (inte fullt iskruvad P-ände) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 Precis så! Får väl byta ut mina nyckelgrepp mot en insex när "Projekt viktminskning" påbörjas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Om man har en gängdel som inte är justerbar och kör med 1,5mm gänga, dvs man får endast hela varv justerbarhet så får jag det till 0,4 graders steg. Jag har inga jätteambitioner av att kunna finjustera men vill ha Camber lika på båda sidor och har sett specifikationer på högre tolerans än 0,4 grader. Jag inser ju medan jag skriver detta att om jag kan justera 0,4 på båda sidor kan det ju aldrig diffa mer en 0,2 grader mellan höger och vänster Camber. Det måste väl räcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Hej! Det räcker mer än väl. Den stora fördelen med denna metod är att du inte behöver ta loss spindelleden fån spindeln för att justera. Att ta loss spindeln kan vara "bökigt", speciellt om du vill köra på bana och eventuellt justera framvagnen. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 (edited) Hej Är det någon av er som gjort dessa fina saker själva som har de på ritning? Pappers cad är OK scannade eller liknande så att man kan få en uppfattning om dimentionering och godstjocklek? Ni har ju gjort dem och monterat opch vet att de fungerar - något ni har lust att dela med er av? Mvh /Fredrik Edited April 12, 2008 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Hej! Jag gjorde dessa skisser och lät den lokala mekaniska verkstaden svarva till dem. För min del så skulle de nog har varit 50 mm långa isf 60 mm. M :D h Janne Ps Jag tar inget ansvar om någon önskar använda skisserna :-) Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Jag hade visst lagt upp dessa ritningar på min sida... Inte hög upplösning men förhoppningsvis tillräckligt för att kunna apa efter. :D Är det några mått ni inte kan läsa så säg bara till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Super Tack för dem. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Vad skall man tänka på ang. materialval... Krav?? Intyg?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.