Jump to content

Megasquirtexperter - Titta Hit!


_coffe_

Recommended Posts

Jag har byggt ihop alltihop nu och håller på att testar mig fram för att se om allt funkar... MSII v.3.0 för den delen...

MS'et funkar kanonbra, rätt lampor lyser och blinkar tillsammans med stimulatorn, stoppar jag in kommunikationssladden (seriell-usb som jag kör) funkar även det här testet med loop-back funktionen till processorn, alltså jag får en bokstav tillbaks när jag skriver i hyperterminal.. det för att kolla att kommunikationen till processorn är rätt...

Jag får dock inte allt riktigt att funka när jag ställer in MegaTune Configurator till rätt ms-version... Jag sätter ju MSII på set och MSI på unset, för det är ju MSII jag kör, sen har jag ändrat lite andra bra-att-ha-parametrar... Men när jag sedan försöker köra igång MegaTune så får jag felmeddelandet:

"ERROR:megatune.ini:0040 - The included file 'MegaSquirt-II.ini' could not be opened. MegaTune is terminating."

Och går man då in och kollar i mappen "MegaSquirt/MegaTune2.25/mtCfg" så finns det ingen fil som heter bara MegaSquirt-II.ini, men däremot så finns det väldigt många alternativ på MegaSquirt-II.ini, t.ex. MegaSquirt-II.ini.1.0, 1.3, 1.31 osv... Dock finns det ingen 3.0, som jag antar att jag ska köra?!

Hur rättar man till det här problemet och finns det en nyare version av MegaTune där man har .ini-filen för version 3.0?? Vart i konfigurationsfilerna säger man till programmet vilken version av MegaSquirt den ska starta??

Jag försökte regga mig på megasquirt.se's forum, men det blev något fel så det gick aldrig...

Någon som kan hjälpa mig och har någorlunda koll på det här? Gustaf?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju MegaTune version 2.25, men en sådan .ini-fil finns inte?! Ska jag bara döpa om den sista, den med högst nummer, till bara .ini??

Vad är det för adress till det engelska forumet?? Det var visst inte megasquirt.com, där var man tvungen att vara 18 för att komma in, och väl inne så var det inte bilder på bilar och insprutningssystem :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag kom också fram till det, dock inte av den modellen som jag har tänkte jag skriva... men söker :lol:

Jag har kollat runt i dom flesta manualerna där, men det står inget direkt om det problemet som jag har.. Det står ju att man ska ställa in i mtCfg vilken typ av MS man kör med, men det står inget om dom här .ini-filerna...

Allting fungerar som det ska, förutom kommunikationen till MegaTune, och det är då pga av den där megasquirt-II.ini-filen som MegaTune inte hittar... Men kör inte du MSII också Jonte? Hur har du fått ditt att fungera? Eller det kanske bara funkade utan problem?!

Kan man hitta en länk på megamanual till det engelska forumet? Jag har kollat runt lite, men jag kanske är lite förblindad :P

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades lista ut att det var www.megasquirt.info istället... Där fanns ett forum rörande rätt insprutningssystem ;)

Har lagt upp mitt problem där, och det var visst några mer än jag som har haft det problemet förrut, men jag har inte hittat något bra svar än... Man ska visst "aktivera" rätt version av den där megasquirt-II.ini-filen beroende lite på vilken modell man har... Eller nåt sånt :P

Det kommer nog snart en bra lösning även till mig, det är säkert något jäkligt simpelt som jag har missat...

Link to comment
Share on other sites

Woho, nu fungerar det bra som fan :icon_bach:

Det var bara lite små simpla saker som är för pinsamma för att ens nämna, men nu funkar det... alla funktioner fungerar och jag blir hur glad som helst!!

Nu ska jag bara försöka trycka in MS extra och få igång det å sen så jäklar, final adjustments...

Någon som har en basic mappning för en pinto-motor? :D

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, å det var ju lätt har jag hört...

Men men, det ska väl inte alltid gå smärtfritt det här va? När jag kör firmware-programmet för att ladda upp ny programvara i processorn får jag bara det här i rutan:

"This should count up to 1750+ lines

.

src/download.exe -c1 msns-extra.s19

Ms Download 1.10

Dowload failed:

Expected response "

Boot>",

but received this "".

Tryck ned valfri tangent för att fortsätta..."

Ja, sen så stängs det bara av igen... Så jag vet inte riktigt vad det är som är fel, men forskningen går vidare.. säkert något jag missat/glömt nu igen...

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har med saken att göra, men vad ska du med extrakoden till?

Jag har inte hittat några större fördelar fast jag har å andra sidan inte kollat om det är ett måste om man ska köra med respirator på motorn.

Kan också vara så att jag har missat godbitarna med extrakod.

Link to comment
Share on other sites

JAg behöver den för att kunna direktdriva tändspolen och få inställningsmöjligheterna för tändningen också... Sen finns det väl en hel del mer funktioner, men just nu känns allt mer och mer som en stoooor djungel... Så jag försöker ta det här lite sakta och metodiskt...

Först och främst ska jag försöka få in den här nya koden i processorn, det går väl lite sisådär... Vad jag har läst mig till nu på lite forum är det fler som har haft samma problem och troligtvis beror det på att jag använder mig av en usb-serielladapter... Jag ska forska lite mer innan jag försöker leta upp en dator med serieport (undra om jag har någon!?)....

Nä, sen så är det väl bara att försöka programmera in alla funktioner och rätt inställningar, det är hur mycket som helst att tänka på... Måste kolla igenom mitt MS också en gång till och se så att jag har fått alla byglar och rätt funktioner innan jag till slut skruvar ihop lådan...

Link to comment
Share on other sites

Aha, man kör extrakod om man envisas med fördelartändning.

Jag köpte EDIS-prylar för 450 spänn och gick den vägen i stället. 300 för triggerskivan och 150 för resten på skroten.

Fast det kanske finns nackdelar med det också, vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är stor skillnad på att köra EDIS eller att programmera tändningen?! Kanske inte så krångligt att köra EDIS, det blir ju mindre parametrar att greja med... Jag vet ärligt talat inte, jag har inte ens tänkt tanken att köra triggerskiva istället.. Jag kollade bara vad som fanns original å så kör jag på det...

Link to comment
Share on other sites

Edis fungerar kanon, därmed inte sagt att det är bättre.

Hursomhelst måste man antingen låta fördelaren sitta kvar eller tillverka någon slags dummy eftersom oljepumpen drivs via fördelaren i Pintomotorn...

Så det kan nog kvitta lika egentligen!

Link to comment
Share on other sites

För en som inte är så tekniskt belevrad i alla dom här uttrycken och orden, vad är flat-shift för något å hur fixar man en sån grej?? Klart att man måste ha eldslågor ur avgasröret, det är mäktigt :wub:

Link to comment
Share on other sites

För en som inte är så tekniskt belevrad i alla dom här uttrycken och orden, vad är flat-shift för något å hur fixar man en sån grej?? Klart att man måste ha eldslågor ur avgasröret, det är mäktigt :wub:

Det är en anordning som bryter tändningen för att få automatisk varvtalsmatchning när man växlar. Det är alltså bara att rycka till i spaken så sköter elektroniken resten. Mer avancerade lösningar ger även automatisk "blip" (mellangas) när man växlar ner.

Teoretiskt borde det väl funka med vilken låda som helst, men normalt kör man det bara på dog-boxar med sekventiell växling, vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

"Fuskvarianten" på MS är att ha en brytare under kopplingspedalen. När man ska växla behåller man fullgas och trycker ner kopplingen, tändningen bryts så motorn inte övervarvar, men bränsle fortsätter att sprutas in. När man släpper upp kopplingen (efter nästa växel är i...) kommer tändningen igen och överskottsbränslet antänds :D

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj, är jag ensam här som vill ha en enkel och gärna diskret bil? :unsure:

Skämt åsido, om jag i framtiden glider in på turboinstallation (i så fall på en modernare snurra än Pinto) kommer jag absolut att lägga slantar på ett mer avancerat sprut som möjliggör ALS även om det i praktiken är totalt meningslöst för mitt vidkommande. Asballt att vippa strömbrytaren i trafikljuset och gå upp till startvarv samtidigt som det smäller värre ur avgasröret än på en skjutbana inför älgjakten. Och eldar vid växling om man vill.

Som sagt, meningslöst men ball. B)

Herregud, jag är ju bara 44 år. :whistling:

Typ så här kanske:

Några Subbor med ALS

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...