janne85 Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 (edited) Hejsan.. Tänkte först presentera mig.. Heter Janne och kommer från Vara i Västra Götaland..Har fått upp ögonen för detta med en egenbyggd bil och när jag hittade detta forum så blev ju inte saken bättre precis,så nu har jag en nästan färdig ram ståendes i garaget. Jag valde att utgå från Collin´s ritningar men har valt alla måtten själv för att det ska bli som jag vill.. Bilen kommer byggas enligt följande recept: Motor: Volvo B230 med lite sugtrim Växellåda:M47 från Volvo 740,modifierad sprängkåpa med Saab slavcylinder Bakvagn: 1031 från Volvo 740 upphängd i fyrlänk och panhardstag Framvagn: 140 spindlar,140 nedre spindelled,kontimaled som övre spindelled. kortad volvo 240 styrväxel,m14 uniballs som yttre styrleder Ram i 25x25x2,5mm fyrkantsrör och diverse 20x20x2mm Bromsar: fram blir det Bromsok och skivor från volvo 760 v6 med egna okadapters,bak blir det 740 original Hjul:AEZ fälgar 7,5x16" et 20 med 195/45 16 Karossen blir blandat med glasfiber och aluminium Bild på ramen, dock ej färdig. MVH Janne Edited June 22, 2008 by janne85 Quote
Maestro7 Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Du är hjärtligt välkommen! Kör hårt. :racesmile: Quote
Kilkenny Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Med dom komponenterna är du ju lika sinnessvag som jag! :wohow: Välkommen! Quote
janne85 Posted April 2, 2008 Author Posted April 2, 2008 (edited) Motor och växellåda i.. Den ombyggda sprängkåpan med slavcylinder från en saab 900 En till bild på slavcylindern Edited May 13, 2008 by janne85 Quote
Michael Th Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 jag funderar på ditt motor fäste... det kommer att bli stora brytkrafter inne vid plattan... om du byter ut röret mot en konisk lådkonstruktion i tex 3 mm stålplåt så blir det mycket starkare... börja med tex ett plattjärn i 6 mm med hål för motorkudden. sedan triangelformade sido stycken. och ett lock som en ostbit utan spetts. .om du förstår min rotvelska inte illa menat men... kolla på ett original och försök kopiera principen.. Quote
Thomas Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 jag tänkte precis som michael. bättre att göra det nu än vänta när det är skevt o krokigt Quote
Kilkenny Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 Håller med Michael, ganska tung motor både du och jag har valt. Enklast är att bocka till en 3mm plåtbit som den i vänstra översta hörnet på bilden, och eventuellt boxa in ovansidan. Grannt bygge i övrigt! :) Glöm inte bort att kritisera mitt bygge också! :P Quote
Olofson Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 (edited) Måste hålla med angående motorfästet, tyvärr. Rent instinktivt känns det som om det förr eller senare kommer att bli sprickbildning vid svetsen, i röret eller mer troligt plåten, om den inte är åtskilliga mm tjock. På min V6:a (som har viss brist på "normala" fästpunkter, då den är byggd för att sitta på tvären och hänga huvudsakligen i växellådan) byggde jag fästen av modell "trefot" av ganska tunnväggiga rör. Lätt och extremt stabilt, men det kräver att man har ganska långt mellan fästhålen i motorn. Principen blir dock precis densamma även i mindre skala; samma sak som triangulering i en rörram t ex. Här är delarna: EDIT: Men...! Värst vad vi gnäller då! :D Edited April 2, 2008 by Olofson Quote
Michael Th Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 det är inte gnäll det e ju i all välmening.. tanken är ju att vi kan lära massor av varandra...+ att om vi så säger gör si eller så... I slutänden är det ju ändå ägaren, som bestämmer hur han (eller hon) vill göra... så bara jobba på och hoppas det blir så bäst som du vill ha det.! Quote
BeLo Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 (edited) Ett rör klarar en hel del belastning. Möjligen skulle man lägga in några "fjädrar", dvs triangulära plåtar, mellan röret och plåten mot motorn för att fördela lasten och minska risken för sprickbildnng. Utan dessa håller jag med om att det troligen blir elaka laster i svetsen in mot motorn. Ursäkta den totala bristen på skärpa! /Bengt (Som också kör med rör! Visserligen inte horisontellt... ;-) Edited April 2, 2008 by BeLo Quote
Gerhard Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Och för att spä på den konstruktiva kritiken :lol: Så skulle jag aldrig montera motor kudden plant utan vinklad som BeLos bild vissar det blir mycket stadigare. Quote
Thomas Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 ja. egentligen ska de sitta i cirkel så att motorns rörelser går i den. jag har som Bengt samt har jag dem högre framåt så de tar inbromsningskrafter också. titta på en gammal volvo (PV- Amazeon-140) som exempel Quote
janne85 Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Tack för alla ideér..tanken har själv slagit mig att det troligen blir för starka krafter för motorfästet..kommer med stor sannorlikhet göras om och även "lutas"som det är på 240/740 original.. Har även en ide att använda en bussning modell större till motorfäste.. Quote
Arrowsmith Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 jag kör med motorkuddar som enligt tillverkarens rekommendation bl.a "är lämpliga för stationära dieselmotorer". Skitbra, hårda, lättmonterade med två bult i sin fästplatta och centrerad bult i övre plattan. De har även genomryckningsskydd så inte hästarna kommer lös på ett negativt sätt under huven. Quote
Gerhard Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Tack för alla ideér..tanken har själv slagit mig att det troligen blir för starka krafter för motorfästet..kommer med stor sannorlikhet göras om och även "lutas"som det är på 240/740 original..Har även en ide att använda en bussning modell större till motorfäste.. Att använda en bussning tycker jag personligen är det bästa då det elliminerar risken med en trasig motorkudde. När jag höll på med rally så körde jag med den modellen, användes bla. på Fords Escort sk grupp 4 framvagnar har jag för mig. Quote
janne85 Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Gerhard: Har du några bilder på motorfäsyen med bussnig??kan du rekomendera nån bra bssning.. Quote
janne85 Posted May 11, 2008 Author Posted May 11, 2008 (edited) Har inte hänt så mycke.. Edited June 22, 2008 by janne85 Quote
Thomas Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 Den motorkudden Arrowsmith använder är lika säker som bussning. Quote
Gerhard Posted May 12, 2008 Posted May 12, 2008 Gerhard: Har du några bilder på motorfäsyen med bussnig??kan du rekomendera nån bra bssning.. Sorry Janne :icon_oops: Jag misade din fråga. Långt ner på den här sidan syns Fords modell. http://www.lugo.pt/ingles/ing-ford.htm Jag använde mig av en annan modell, där jag pressade i en bussning i en rör bit som jag svetsat en bult på. Den monterades i motorns original motorfäste, sen byggde jag ett fäste från framvagnsbalken. Så min variant är tvärtom Fords. Quote
janne85 Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 (edited) Nya motorfästen under konstruktion.. Höger,ska få några trekantiga plåtar för att fördela ut krafterna mot bultarna.. Vänster,ska nog också få några extraplåtar.. Edited May 13, 2008 by janne85 Quote
Kilkenny Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 Det där håller garanterat, boxa in ramfästet bara! :racesmile: Quote
janne85 Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 Ramfästet kommer att boxas in..så det är lugnt.. Quote
janne85 Posted May 18, 2008 Author Posted May 18, 2008 Då har man fått gjort lite i helgen då...fått fixat bakaxelupphägningen..ska bara helsvetsas.. Bärarmsstag bak Bakaxelupphängning Panhardstag Justering panhardstag Quote
Kilkenny Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Hur stor gänga är det på panhardstaget? är nyfiken då jag själv håller på med justeringen på min egen bil. :Hmm: Quote
janne85 Posted June 22, 2008 Author Posted June 22, 2008 Då har det hänt lite sen senast.. Stötdämpare fram på plats Styrväxel på plats Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.