Jump to content

Locost Se7en


Recommended Posts

Hejsan..

Tänkte först presentera mig..

Heter Janne och kommer från Vara i Västra Götaland..Har fått upp ögonen för detta med en egenbyggd bil och när jag hittade detta forum så blev ju inte saken bättre precis,så nu har jag en nästan färdig ram ståendes i garaget. Jag valde att utgå från Collin´s ritningar men har valt alla måtten själv för att det ska bli som jag vill..

Bilen kommer byggas enligt följande recept:

Motor: Volvo B230 med lite sugtrim

Växellåda:M47 från Volvo 740,modifierad sprängkåpa med Saab slavcylinder

Bakvagn: 1031 från Volvo 740 upphängd i fyrlänk och panhardstag

Framvagn: 140 spindlar,140 nedre spindelled,kontimaled som övre spindelled. kortad volvo 240 styrväxel,m14 uniballs som yttre styrleder

Ram i 25x25x2,5mm fyrkantsrör och diverse 20x20x2mm

Bromsar: fram blir det Bromsok och skivor från volvo 760 v6 med egna okadapters,bak blir det 740 original

Hjul:AEZ fälgar 7,5x16" et 20 med 195/45 16

Karossen blir blandat med glasfiber och aluminium

Bild på ramen, dock ej färdig.

20080311050.jpg

MVH Janne

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Motor och växellåda i..

20080311055.jpg

Den ombyggda sprängkåpan med slavcylinder från en saab 900

20080311054.jpg

En till bild på slavcylindern

20080311053.jpg

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

jag funderar på ditt motor fäste... det kommer att bli stora brytkrafter inne vid plattan... om du byter ut röret mot en konisk lådkonstruktion i tex 3 mm stålplåt så blir det mycket starkare... börja med tex ett plattjärn i 6 mm med hål för motorkudden.

sedan triangelformade sido stycken. och ett lock som en ostbit utan spetts.

.om du förstår min rotvelska

inte illa menat men... kolla på ett original och försök kopiera principen..

Link to comment
Share on other sites

Håller med Michael, ganska tung motor både du och jag har valt.

Enklast är att bocka till en 3mm plåtbit som den i vänstra översta hörnet på bilden, och eventuellt boxa in ovansidan.

post-2567-1207165391_thumb.jpg

Grannt bygge i övrigt! :)

Glöm inte bort att kritisera mitt bygge också! :P

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med angående motorfästet, tyvärr. Rent instinktivt känns det som om det förr eller senare kommer att bli sprickbildning vid svetsen, i röret eller mer troligt plåten, om den inte är åtskilliga mm tjock.

På min V6:a (som har viss brist på "normala" fästpunkter, då den är byggd för att sitta på tvären och hänga huvudsakligen i växellådan) byggde jag fästen av modell "trefot" av ganska tunnväggiga rör. Lätt och extremt stabilt, men det kräver att man har ganska långt mellan fästhålen i motorn. Principen blir dock precis densamma även i mindre skala; samma sak som triangulering i en rörram t ex. Här är delarna:

post-447-1207165617_thumb.jpg

EDIT: Men...! Värst vad vi gnäller då! :D

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

det är inte gnäll det e ju i all välmening..

tanken är ju att vi kan lära massor av varandra...+ att om vi så säger gör si eller så...

I slutänden är det ju ändå ägaren, som bestämmer hur han (eller hon) vill göra...

så bara jobba på och hoppas det blir så bäst som du vill ha det.!

Link to comment
Share on other sites

Ett rör klarar en hel del belastning. Möjligen skulle man lägga in några "fjädrar", dvs triangulära plåtar, mellan röret och plåten mot motorn för att fördela lasten och minska risken för sprickbildnng. Utan dessa håller jag med om att det troligen blir elaka laster i svetsen in mot motorn.

Ursäkta den totala bristen på skärpa!

/Bengt

(Som också kör med rör! Visserligen inte horisontellt... ;-)

post-25-1207167476_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

ja. egentligen ska de sitta i cirkel så att motorns rörelser går i den. jag har som Bengt samt har jag dem högre framåt så de tar inbromsningskrafter också. titta på en gammal volvo (PV- Amazeon-140) som exempel

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla ideér..tanken har själv slagit mig att det troligen blir för starka krafter för motorfästet..kommer med stor sannorlikhet göras om och även "lutas"som det är på 240/740 original..

Har även en ide att använda en bussning modell större till motorfäste..

Link to comment
Share on other sites

jag kör med motorkuddar som enligt tillverkarens rekommendation bl.a "är lämpliga för stationära dieselmotorer".

Skitbra, hårda, lättmonterade med två bult i sin fästplatta och centrerad bult i övre plattan.

De har även genomryckningsskydd så inte hästarna kommer lös på ett negativt sätt under huven.

post-151-1207341881_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla ideér..tanken har själv slagit mig att det troligen blir för starka krafter för motorfästet..kommer med stor sannorlikhet göras om och även "lutas"som det är på 240/740 original..

Har även en ide att använda en bussning modell större till motorfäste..

Att använda en bussning tycker jag personligen är det bästa då det elliminerar risken med en trasig motorkudde.

När jag höll på med rally så körde jag med den modellen, användes bla. på Fords Escort sk grupp 4 framvagnar har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Gerhard: Har du några bilder på motorfäsyen med bussnig??kan du rekomendera nån bra bssning..

Sorry Janne :icon_oops:

Jag misade din fråga.

Långt ner på den här sidan syns Fords modell. http://www.lugo.pt/ingles/ing-ford.htm

Jag använde mig av en annan modell, där jag pressade i en bussning i en rör bit som jag svetsat en bult på.

Den monterades i motorns original motorfäste, sen byggde jag ett fäste från framvagnsbalken.

Så min variant är tvärtom Fords.

Link to comment
Share on other sites

Nya motorfästen under konstruktion..

Höger,ska få några trekantiga plåtar för att fördela ut krafterna mot bultarna..

20080513082.jpg

Vänster,ska nog också få några extraplåtar..

20080513084.jpg

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Då har man fått gjort lite i helgen då...fått fixat bakaxelupphägningen..ska bara helsvetsas..

Bärarmsstag bak

20080517086.jpg

Bakaxelupphängning

20080517089.jpg

Panhardstag

20080518093.jpg

Justering panhardstag

20080518094.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...