Henke Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Hej Funderar på att göra en kardan till MT75 - sierra diff. Frågan är, om det funkar med hardyskiva i ena änden och kardankryss i den andra. Ingen skjutbar del. Längden blir ca 750 mm, höjdskillnad mellan centrum växellåda och diff är ca 15 mm. Frågan är, klarar hardyskivan centrumsförskjutningen, samt kompensering för saknad skjutbar del??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 hardy ska inte ändra axel läge, den ska gå rakt ut. sen kan du inte bara ha ett knutkors om du ska vinkla ingående axel på bakdiffen. knutkorset kommer inte att hålla länge om det arbetar ensamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Ja, detta motsvarar mina egna funderinggar ganska väl. Det blir väl till att göra en adaptorplatta, och en kardan med 2 kryss, samt skjutbar del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 CV-knutar är trevliga annars... (Samma typ som i drivaxlar modell Westfield/Sierra. Sitter orginal på både kardan och drivaxlar på bl a Honda S2000.) Inget flex, men tar upp rörelser både i vinkel och längsled utan ofrivillig utväxling. Har en S2000-låda och Sierra-klump och fick monterat en CV-knut modell S2000 i framänden på en kapad Sierra-kardan. Förhoppningsvis har jag fått vinklarna små nog för att inte rycka sönder korset. Funkar det så funkar det - annars får jag väl bygga om igen med adapterplatta på klumpen och CV-knut i båda ändarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 själv använde jag hardy vid v-lådan och CV vid diffen. min CVn är skjut bar ca 15-20mm. o motorn montra jag så den ligger i linje med ingående axel i diffen så blir det jö rakt från vevaxeln, o hardyn tar rycken + vibrationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Skjutbar del (splines) kan väl inte behövas om man har delad bakaxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 (edited) Skjutbar del (splines) kan väl inte behövas om man har delad bakaxel? Om du kan garantera mycket liten motor rörelse över hela bilens liv är det nog ett JA. Jag våga inte lova det :) trots hårda kuddar, (kan vara de där 800hp + fullgas växlingarna ...) så det blev splines och hardy i båda ändarna Edited March 30, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Skjutbar del (splines) kan väl inte behövas om man har delad bakaxel? Inte om man har någon transaxelvariant med ett stumt rör mellan lådan och klumpen (eller motorn och lådan, som på vissa Alfa, Porsche m fl). Där kan ju inget röra sig, så det behövs inga knutar eller något sådant alls. Annars blir det ju att alla vibrationer i längdriktningen i motor och diffhus/låda ska överföras genom de stumma knutarna, och då blir de nog inte så långlivade. Minst en hardyskiva eller CV-knut ska man nog ha om man inte har någon splines-lösning någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Hardy absolut, men jag har för mig att jag bara sett kardaner med splines på bilar med stel bakaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Ska man köra utan splines så gäller det ju dessutom att växellådsfläns och bakaxelfläns sitter exakt parallellt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Ja, detta motsvarar mina egna funderinggar ganska väl. Det blir väl till att göra en adaptorplatta, och en kardan med 2 kryss, samt skjutbar del. Har precis blivit klar med min och jag gjorde precis som du tänkt... Svarvade en ny medbringare fram och svestsade på den på utgående från växellådan. Modifierade medbringaren bak. Fick rådet att köra med två kors, annars skulle det skada hardyn för mycket. Och jag har delbar kardan. Tog en Volvo 240-kardan till min BMW-motor och Ford-axel. Skön mix! Den blev 790mm lång. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Hardy absolut, men jag har för mig att jag bara sett kardaner med splines på bilar med stel bakaxel. Finns på flertalet av Westfields kardanaxlar för delad bakaxel - men då är det ett knutkors i var ände. Förutom att det gör att man kan sätta motorn var man vill (lämpligen så långt bak som växellåda/ram tillåter) så kan det ha att göra med att CV-knutar är dyra och hardyskivor är stora... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke Posted March 31, 2008 Author Share Posted March 31, 2008 Flänsarna måste alltid vara paralella, annars får man olämpliga brytningar i kryssen, endast vid nytjande av cv-knut kan man ha en viss vinkling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.