Jump to content

Henke

Forumdeltagare
  • Posts

    23
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Henke

  • Birthday 04/12/1962

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Helsingborg

Profile Fields

  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

2,576 profile views
  1. Hej alla jag har börjat tänka om lite. Egerntligen hadde jag tänkt bygga med ford 2,9 v6 och MT75 låda. Jag tycker dock att det verkar lite väl tungt med sexan, så jag undrar om någon har provat att montera Zetec på MT75 låda. Även de eventuella ändringar man behöver göra är av interresse. Enda skälet till att jag gärna vill behålla MT75 är att jag har en kardan klar till denna låda. Förmodar att jag får skaffa en MT75 från en fyrcylindrig isf. den jag redan har. Tacksam för svar & tips. Mvh Henke
  2. Original är det 14" fälgar på Sierra 2,9. 13" blir nog lite trångt. Jag köpte plåtlocken på Ford i Helsingborg (Hedbergs) för ca 1 månad sedan, dom hadde ett hemma, och beställde ett till, det kom dagen efter, inga problem.Kostade 42:- ink moms, tror jag.
  3. Flänsarna måste alltid vara paralella, annars får man olämpliga brytningar i kryssen, endast vid nytjande av cv-knut kan man ha en viss vinkling.
  4. Ja, detta motsvarar mina egna funderinggar ganska väl. Det blir väl till att göra en adaptorplatta, och en kardan med 2 kryss, samt skjutbar del.
  5. Hej Funderar på att göra en kardan till MT75 - sierra diff. Frågan är, om det funkar med hardyskiva i ena änden och kardankryss i den andra. Ingen skjutbar del. Längden blir ca 750 mm, höjdskillnad mellan centrum växellåda och diff är ca 15 mm. Frågan är, klarar hardyskivan centrumsförskjutningen, samt kompensering för saknad skjutbar del???
  6. Henke

    Delar

    Jodå, Darren George samarbetar med Rally Design. De få delar i Rally Design`s katalog (Kitcar marketplace-delen) där art.nr börjar med DAR, är från GTS. I stort set allt du hittar på GTS hemsida kommer från Rallydesign eller andra, oftast seriösa leverantörer, FÔRUTOM just glasfiberdelar, hans egna ramar och därtill hörande bärarmar. Om du beställer från Rally Design på måndagen, har du oftast delarna redan på torsdagen. :racesmile:
  7. Grattis!! Kanonsnyggt bygge. :notworthy: Var kommer baklamporna ifrån??
  8. Då jeg äntligen har fått mina delar från england, kan det vara tid att lägga upp en byggtråd. Bygget startades i höstas, men har legat still 5 mdr, i ren frustration över att inte ha fått delat från GTS Tuning. Problemet är dock numera undanröjt, och bygget kan fortskrida. Detta är den andra sevenklonen jag bygger, denna gången efter Gibbs bok, med lite modifikitationer. Jag har valt att bygga med en egentligen alldeles för tung motor, ford 2,9, V6, mest för att få en giltig ursäkt för att ha ett avgasrör på varje sida av bilen. Med på köpet följde även en MT75, och en 7,5" diff. Försöker att lägga in ett par daggsfärska foton.
  9. Henke

    Gts Tuning

    Tar upp denna tråd igen. Var över och besökte GTS Tuning i måndags. Jag får väl anse att jag hadde tur, då min bank ringde, precis då jag skulle gå ombord på flyget, och berättade att de hadde lyckats återta de pengar jag hadde betalat i augusti, då jag beställde delar från GTS. :racesmile: Då jag ändå var på väg, så tänkte jag likaväl titta in hos GTS/Darren. När man tittar på deras hemsida är det lätt att förledas att tro att det är ett stort, "fint" företag. Verkligheten är en annan. Firman ligger bakom en beg. bilhandlare, och är inrymd i ett plåtskjul på ca 300 m2, och Darren var inte där. Det bör dock sägas att hans anställda, tidigare båtbyggare, verkar vara riktigt duktig på glasfiber. Då jag inte hadde lust att spendera mera tid/pengar på detta företag, så körde jag till Faversham, ca 3 mil norrut, till Rally Design. Lustigt nog, så har dom utökat sitt sortiment, med diverse delar för kitcarbyggare. (Det råder ingen tvekan, om att de samarbetar med Darren George/GTS Tuning, då de bl.a. säljer hans A-armar, med ovala rör) Där fick jag alla delar, som jag har väntat på sedan augusti månad, rakt över disk, SAMT!! sammanlagt ca 2000 skr billigare, delvist beroende på bättre kurs. Äntligen kan jar komma igång med mitt bygge igen. :thumbsup: Mitt tips till alla som frestas att handla delar från GTS är :: Kolla med Rally Design först, då detta är ett välrenomerat, seriöst företag. Mvh Henrik Kristensen
  10. Hej allihopa Jag ska evt. byta kam på en kompis pinto, men minns inte om kammen ska ut framåt eller bakåt på en sådan. Nån som kan hjälpa med den informationen?? På förhand tack :thumbsup:
  11. Hej Jon Jag har tidigare byggt med X-flow, 711 block, trivsam och hyfsat lätt motor som verkligen har rötterna i motorsport. Du kan fortfarande få tag på hur mycket trimgodis som helst i england till dessa maskiner. Helt rätt i en seven om man gillar stötstångsmotorer. :racesmile: Förmodligen är det svårt att ritta ett billigare alternativ, med samma "Classic racing"känsla Mvh Henrik
  12. Henke

    Gts Tuning

    Hej Anders Kan man hyra dina MIB-killar??? Även jag har problem med att får tag på den gode Darren, har försökt sedan 30 augusti. Det är inget problem att beställa, och betala, elendet börjar först när man ska ha sina grejor!! Mvh Henrik Kristensen
  13. Hej Johann DIn ide med plenum + filterburk är samma sätt som används från fabrik, funkar garanterat. Vad gäller ljuddämpare, kan det vara en ide att titta på en MC-skrot. På min förra sjua, använde jag en högerdämpare från en Honda blackbird, snygg sak i rostfritt stål samt väldigt tyst. 79db med ekstra insats, 81 db utan. Mvh Henrik Kristensen
  14. Hej igen, har inte varit nära en dator på 6 dagar, så jag har inte sett alla svaren. Först o. främst, tack till Toffe, det var precis de data jag var ute efter. :notworthy: Sedan, tack till Friberg, jag hadde inte uppmärksammat dessa tidigare inlägg. Jag kommer nog att kontakta Ake ang. omsvarvning av mina spindlar!! :racesmile: Mvh Henrik Kristensen Fjärestad/Helsingborg (Bygger enligt Gibbs bok, 2.9v6/mt75/7,5"diff)
  15. Sidem`s sida hittade jar inget matnyttigt på, kanske bara jag som är Dum?? Att modifiera med dremel känns inte riktigt bra, då hellre försöka sätta upp spindlen i svarv. Detta är dock inte riktigt frestande!! är det någon som har koll på koniciteten, vinklen på Maxi leden?? Mvh Henke
×
×
  • Create New...