Jösse Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Hej ny på forumet Har tänkt dra i gång ett bygge baserat på volvodelar och en mc motor. Efter en del letande så har jag hittat ett komplett motorpaket från en Yamaha FZ1N -06 150 hkr Tror ni att denna motor skulle funka bra till mitt byggebygge? MVH Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snobben Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Det vore väl isåfall utmärkt. Skulle bli enklare att besikta än med en nyare R1-motor som ligger på 180 hästkrafter, om jag inte minns fel. Det är dock rätt vanligt förekommande. ;) Vore ju dunderkanon att kunna skaffa sig 30 extra sughästar på ett enkelt sätt. Får jag fråga hur mycket en sån här pjäs kostar, mellan tummen och pekfingret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jösse Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Vet du vad det är för skillnad på den där motorn o en vanlig r1 motor förutom hk, går den att modda till en vanlig ?/micke Hej Micke Har ringt runt och frågat men har inte fått något bra svar Men att den ska ha bättre bottenvrid och mellanregister än r1 06 kanske bara är mjukvaran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jösse Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Det vore väl isåfall utmärkt. Skulle bli enklare att besikta än med en nyare R1-motor som ligger på 180 hästkrafter, om jag inte minns fel. Det är dock rätt vanligt förekommande. ;) Vore ju dunderkanon att kunna skaffa sig 30 extra sughästar på ett enkelt sätt.Får jag fråga hur mycket en sån här pjäs kostar, mellan tummen och pekfingret? Hej snobben Jag hadde hoppat satt jag skulle kunna ta red på det Vore ju bra om man bara behövde byta styrdonet eller något liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Har en fundering kring detta med mcmotor. Grejen med en sådan motor är ju att den är lätt, men om den lämnar en effekt på ca180Hk och sitter i en bil som är just lätt, hur får man den då genom besiktningen? 180Hk betyder ju att bilen ska väga närmare 900Kg för att kunna besiktas! Att vikta den från ca 6-700kg till 900kg är ju ganska mycket... Hur gör ni? GSX1300R lämnar väl ca 180hk och en megabusa väger väl inte mer än 5-600kg. Nån som kan avslöja knepet? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jösse Posted February 28, 2008 Author Share Posted February 28, 2008 Tack micke Jag förstog nästan att det skulle vara stor skillnad mot r1 motorn Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Har en fundering kring detta med mcmotor. Grejen med en sådan motor är ju att den är lätt, men om den lämnar en effekt på ca180Hk och sitter i en bil som är just lätt, hur får man den då genom besiktningen? 180Hk betyder ju att bilen ska väga närmare 900Kg för att kunna besiktas! Att vikta den från ca 6-700kg till 900kg är ju ganska mycket... Hur gör ni? GSX1300R lämnar väl ca 180hk och en megabusa väger väl inte mer än 5-600kg. Nån som kan avslöja knepet?/Fredrik Jag skulle gissa på att dessa har blivit viktade till 900kg. Hur man löst det rent praktiskt kan de som gjort det svara på... Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 på den tiden jag flängde runt på skrevraket (mc) så fanns det strypningskit till förgasarna för att få ner hästarna och därmed de hutlösa försäkringspremierna... verkar lättare än att vikta 300-400 kilo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 SFRO brukar väl inte gilla strypningar, men Roadster fick igenom sin Megabusa på det sättet: http://www.roadster.se/M010723.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Oooops, utgick från att den var reggad, sorry :icon_oops: Tänkte att strypningen var pga. det. Varför har de annars strypningen? För att köra i någon speciell klass på bana? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Kanske var planen att besikta med strypning men det kanske inte godtogs. Vad jag har hört godtar inte SFRO strypta motorer utan det är ostrypt effekt som gäller när vikten beräknas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Har också hört att man inte får strypa effekten... så det är väl bara att sandfylla alla rören då + en bottenplugg :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Fick detta svar av nån på sporthoj.com fz1ans motor är baserad på -05ans R1 motor, men det sitter andra kammar i den, annan vev, och lägre komp! /micke Då kanske den är typad på lägre effekt och man kan ha den vid inregistrering, sen kan man ju alltid byta till R1:ans kammar osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Vad jag vet så är det enbart motornummer som duger till SFRO för att ange effekten. Bromsintyg om ändrad effekt mm. ska (enligt hörsägen) visst inte duga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.