Jump to content

snobben

Forumdeltagare
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Johan Karlsson
  • Ort
    Kumla
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Är väl med största sannolikhet en Neodymmagnet. För de som inte har hårddiskar liggandes kan man köpa såna på bl.a. Clas Ohlsson. Min far har hur många som helst, brukar stjäla några nu som då. Alltid lika kul att se hur förvånade folk blir som inte sätt såna här magneter tidigare. Har för mig att de är rätt dyra, tyvärr. Och min känsla säger mig att hårddiskmagneterna är något starkare än de små, runda sakerna man kan köpa Clas Ohlsson. Har provat båda. :)
  2. Skulle gissa att du får vända dig till Stålshoppen ute på Holmen eller Örebro Handelsstål (tidigare Stålspecialisten) i Bista. Om du kontaktar någon av dom får du gärna berätta hur många pesetas de vill ha för sitt stål. :) Lycka till!
  3. Jag vill minnas att Porsche trycksatte en aluminiumkonstruktion med någon gas. Man mätte därefter trycket i ramen. När det föll innebar det att sprickor uppstått (troligen på grund av utmattning). Det här kanske får SFRO att släppa igenom en och annan aluminiumbil? Har man dessutom lite tur, kanske man kan värmebehandla aluminium när det blir utmattat, för att få tillbaka dess tidigare hållfasthet. Jag vet tyvärr för lite om hur aluminium fungerar. Känns väldigt omständigt. Stål känns väldigt fördelaktigt att använda. Starkt, billigt och svetsbart. Helt fenomenalt!
  4. Det vore väl isåfall utmärkt. Skulle bli enklare att besikta än med en nyare R1-motor som ligger på 180 hästkrafter, om jag inte minns fel. Det är dock rätt vanligt förekommande. ;) Vore ju dunderkanon att kunna skaffa sig 30 extra sughästar på ett enkelt sätt. Får jag fråga hur mycket en sån här pjäs kostar, mellan tummen och pekfingret?
  5. Måste säga att jag är imponerad över vad du åstakommit på sån kort tid i och med dina tidigare förkunskaper i CAD! :thumbsup: Tänkte också passa på att fråga om det på sikt går att få ta del av de här filerna. Hade tänkt att utvärdera lite chassin hållfasthetmässigt såfort jag läst ett par FEM-kurser, men det sker inte förrän i höst om jag minns rätt. Försökte tjuvstarta lite förra veckan, men insåg snart att det inte var så lätt som jag hade hoppats på att komma igång.
  6. Är inte så hemma på det här med galvaniska element, trots att jag borde det, men oavsett vilken nit man använder så har man väl alltid en offeranod på det mesta som ligger i vatten?
  7. Bröder och systrar! Jag planerar att rita ett chassi i Pro Engineer. Att använda sig av europeiska standarder istället för amerikanska eller brittiska, kunna anpassa bilen efter mina framtida delar och sist men inte minst få en bra översikt över chassit är mina drivande krafter. Jag tänkte först följa boken och använda mig av de modifieringar som man vanligtvis använder i Australien. Det är ett litet chassi (uppskattas, jag är inte stor) och dessutom förhållandevis styvt. Hos våran vän McSorley hittade jag ritningar på bokchassit (http://www.mcsorley.net/locost/drawings/bookChassis.pdf) och hos Clubman Builders Resource laddade jag ner beskrivning om hur chassit kan styvas upp (http://www.locost7.info/files/chassis/aussiemods/lowcostmods.doc). Nu börjar problemen. Det stämmer inte. Det jag hakat upp mig på är att man triangulerat vid A1/A2 och D1/D2, vilket inte nämns någonstans. Enligt McSorleys ritningar finns inte dessa. Jag tittade efter i Haynes Roadster-boken (... on a budget, skriven av Chris Gibbs) och här finns dessa. Vart härstammar dessa ifrån? Hur är det med BeLos ritningar? Det är ju inte egentligen värre än att lägga till dessa. Eller hoppa över. Men ogillar skarpt tanken att lämna det åt slumpen! Kan passa på att fråga om någon känner till fler uppstyvande alternativt viktbesparande ändringar man kan göra på chassit!
×
×
  • Create New...