Kenneth Lundblad Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hej Ni som snart skall registreringsbesiktiga tänk på att från och med Måndag (20080204) är det inte SBP som utför ursprungskontrollen utan vägverket. Ursprungskontrollen måste vara utför av VV innan man kan beställa tid hos SBP. Info finns på här http://www.vv.se/templates/page3____22669.aspx //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Vad är det här för skumt? Vad går det ut på? Att se att den skrotade sierran jag snodde grejer från inte var stulen? Förklara för mig :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Någon som kan förklara vad som krävs. I mitt fall har jag inte en donator utan i princip alla delar är köpta en och en på skroten. Vill vägverket se Kvitton och registreringsnummer från alla bilar som jag plockat minsta del ifrån, eller vad vill de ha för information? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 På vilket sätt gynnar detta mig som konsument?Det har hänt att personer köpt en bil i god tro av bilhandlare vilken senare har visat sig vara stulen. Du kan då bli av med bilen. De nya reglerna minskar risken för att stulna fordon registreras i Sverige. Låter som det bara gäller hela bilar som importeras, ej delar från svenska bilar... fast vem vet ?!? det är en myndighet å allt som gör att byråkraterna har fullt upp å gör livet surare för vanligt folk verkar göra dom glada... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Ja, byråkrater brukar inte vara så medvetna om hur samhället dom skriver lagar för egentligen funkar och ser ut... Så det kan bli skitdumt ibland det dom hittar på... Det är ju skitsvårt för mig att visa hur jag skaffade sierran och komma ihåg vad den hade för reg.nr. är ju inte det lättaste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Detta måste kollas upp, speciellt denna del Finns det några undantag från de nya reglerna? Ja, följande undantag finns: • Nya fordon som tas in av en registrerad importör (inklusive generalagenter) berörs inte av de nya reglerna. • Fordon som byggs av yrkesmässiga tillverkare i Sverige berörs inte. Notera att det bara är de yrkesmässiga tillverkarna som undantas, inte hemmabyggarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Precis den delen lät väldigt skum... Det innebär ju att vi också måste registrera våra delar på något vis... Det låter skumt alltihop det där tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 31, 2008 Author Share Posted January 31, 2008 Hej Detta är inget nytt tidigare gjorde SBP ursprungskontroll i samband med regbes för 800:- från och med Måndag är det VV som gör detta för 500:-. Skillnaden är att mann nu måste göra först ursprungskontoll och sen regbes tidigar gick det att göra i ett moment. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Men vad är en ursprungskontroll och vad innebär det för oss som bygger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Antagligen kollar vägverket att bilen du tänkt amatörregistrera verkligen är en järnsäng med glasfiberkaross och inte en Porsche 911 med skinnklädsel. För oss här är detta ju inget problem och inte ens svårt för inspektören. Men bygger man en sån där skum 911-replika med fordmotor bak som vi sett i england eller en in i detalj Ferrari 360 replica kan man förstå att dom måste kolla upp hur det ligger till.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Exakt vad som kommer att krävas i form av underlag vet jag (vi) inte än, om inte VV släppt formulären nu (jag kollade förra veckan senast). Men det handlar egentligen om att försöka säkra att bygget är vad det utger sig för att vara, inte stulna prylar som man försöker ge ny identitet eller andra konstigheter. Som någon skrev är förfarandet med ursprungskontroll i sig inget nytt, men det har nog inte märkts så mycket att Bilprovningen har gjort den tidigare. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 31, 2008 Author Share Posted January 31, 2008 Men vad är en ursprungskontroll och vad innebär det för oss som bygger? Hej Jag vet inte riktig men som jag har förståt det så skall man kuna visa var man har fått delarna från (inte stulet motor och växellåda). När jag besiktigade hade jag med en bunt kvitto som jag lämnade till bilprovaren och sen betalade jag 800:-. //kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hmm, okej... Innebär det då att dom vill ha nummer på motor och sånt också då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Motornummer vill dom väl ha ändå, för effektkontrollen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Ja, det kanske dom ska ha... Jag vet inte riktigt exakt vad det är, aldrig gjort det... Är det något annat? Ska dom ha reg.nr. på bilen man haft som donator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Opps kvitto... ska man ha med dem till bilprovningen ? När jag besiktigade hade jag med en bunt kvitto som jag lämnade till bilprovaren och sen betalade jag 800:-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Lite info: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=73270 Som vi gissade så är inte vi riktigt måltavlan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 När vi besiktade vår förra MK Krävde SBP in så mycket kvitton att vi tom fick faxa in resterande kvitton som vi ansåg vara utan intresse för besiktningen :wacko:.... -Ett tips är att Spara / Kopiera regbesiset från den bil (donator) alla delar kommer från.... - Ha en burk eller pärm att spara alla kvitton på inköp.... "eller allt i en ICApåse till SBP" ;) Men gör vi detta till en vana (att spara eller kräva/ordna kvitton) så kommer inte det att bli några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Att spara kvitton kommer att innebära problem för mig. Tänk om söta fröken börjar rota i pärmen och helt plötsligt inser omfattningen av min hobbyekonomi. :busted_cop Då är det morsning och goodbye. Men ärligt talat. Nog får det lov att vara en särskilt stelbent besikningsman som kräver kvitton på Pintomotorer och gamla Zetec. Knappast sånt som kan misstänkas härstamma från ljusskygga aktiviteter. Jag kan förstå om frågan kommer upp på bordet när det handlar om vassa hojmotorer - försäkringsbedrägerier lär vara legio enligt en polare som är skadereglerare - eller bilmotorer från prestandamodeller. Får väl be min bilskrotare skriva kvitto på 240-bakaxeln då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Jag tror det är lite olika beroende på besiktningsstation. När jag besiktigade min senaste MK hade jag gjort en pärm med kvitton och bilder som dokumenterade bygget. Vid både SFRO och SBP vilket underlättade för de som skulle besiktiga bilen, sen är det väldigt smidigt vid en eventuell försäljning att den som köper bilen vet vad det är för komponenter i den. Stigge, du har helt rätt i att man måste förvara den säkert och att det bara är förtroende valda som får läsa den, tror inte min tjej heller skulle uppskatta hobbyekonomin. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Jojo. Det gäller att lägga rabarber på postavierna innan sambon får tag på dom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.