Jump to content

Recommended Posts

Hej

Ni som snart skall registreringsbesiktiga tänk på att från och med Måndag (20080204) är det inte SBP som utför ursprungskontrollen utan vägverket.

Ursprungskontrollen måste vara utför av VV innan man kan beställa tid hos SBP.

Info finns på här http://www.vv.se/templates/page3____22669.aspx

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan förklara vad som krävs.

I mitt fall har jag inte en donator utan i princip alla delar är köpta en och en på skroten. Vill vägverket se Kvitton och registreringsnummer från alla bilar som jag plockat minsta del ifrån, eller vad vill de ha för information?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt gynnar detta mig som konsument?

Det har hänt att personer köpt en bil i god tro av bilhandlare vilken senare har visat sig vara stulen. Du kan då bli av med bilen. De nya reglerna minskar risken för att stulna fordon registreras i Sverige.

Låter som det bara gäller hela bilar som importeras, ej delar från svenska bilar... fast vem vet ?!? det är en myndighet å allt som gör att byråkraterna har fullt upp å gör livet surare för vanligt folk verkar göra dom glada...

Link to comment
Share on other sites

Ja, byråkrater brukar inte vara så medvetna om hur samhället dom skriver lagar för egentligen funkar och ser ut... Så det kan bli skitdumt ibland det dom hittar på...

Det är ju skitsvårt för mig att visa hur jag skaffade sierran och komma ihåg vad den hade för reg.nr. är ju inte det lättaste...

Link to comment
Share on other sites

Detta måste kollas upp, speciellt denna del

Finns det några undantag från de nya reglerna?

Ja, följande undantag finns:

• Nya fordon som tas in av en registrerad importör (inklusive generalagenter) berörs inte av de nya reglerna.

• Fordon som byggs av yrkesmässiga tillverkare i Sverige berörs inte. Notera att det bara är de yrkesmässiga tillverkarna som undantas, inte hemmabyggarna!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Detta är inget nytt tidigare gjorde SBP ursprungskontroll i samband med regbes för 800:- från och med Måndag är det VV som gör detta för 500:-.

Skillnaden är att mann nu måste göra först ursprungskontoll och sen regbes tidigar gick det att göra i ett moment.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Antagligen kollar vägverket att bilen du tänkt amatörregistrera verkligen är en järnsäng med glasfiberkaross och inte en Porsche 911 med skinnklädsel. För oss här är detta ju inget problem och inte ens svårt för inspektören. Men bygger man en sån där skum 911-replika med fordmotor bak som vi sett i england eller en in i detalj Ferrari 360 replica kan man förstå att dom måste kolla upp hur det ligger till....

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad som kommer att krävas i form av underlag vet jag (vi) inte än, om inte VV släppt formulären nu (jag kollade förra veckan senast). Men det handlar egentligen om att försöka säkra att bygget är vad det utger sig för att vara, inte stulna prylar som man försöker ge ny identitet eller andra konstigheter.

Som någon skrev är förfarandet med ursprungskontroll i sig inget nytt, men det har nog inte märkts så mycket att Bilprovningen har gjort den tidigare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men vad är en ursprungskontroll och vad innebär det för oss som bygger?

Hej

Jag vet inte riktig men som jag har förståt det så skall man kuna visa var man har fått delarna från (inte stulet motor och växellåda).

När jag besiktigade hade jag med en bunt kvitto som jag lämnade till bilprovaren och sen betalade jag 800:-.

//kenneth

Link to comment
Share on other sites

När vi besiktade vår förra MK Krävde SBP in så mycket kvitton att vi tom fick faxa in resterande kvitton som vi

ansåg vara utan intresse för besiktningen :wacko:....

-Ett tips är att Spara / Kopiera regbesiset från den bil (donator) alla delar kommer från....

- Ha en burk eller pärm att spara alla kvitton på inköp.... "eller allt i en ICApåse till SBP" ;)

Men gör vi detta till en vana (att spara eller kräva/ordna kvitton) så kommer inte det att bli några problem.

Link to comment
Share on other sites

Att spara kvitton kommer att innebära problem för mig.

Tänk om söta fröken börjar rota i pärmen och helt plötsligt inser omfattningen av min hobbyekonomi. :busted_cop

Då är det morsning och goodbye.

Men ärligt talat.

Nog får det lov att vara en särskilt stelbent besikningsman som kräver kvitton på Pintomotorer och gamla Zetec.

Knappast sånt som kan misstänkas härstamma från ljusskygga aktiviteter.

Jag kan förstå om frågan kommer upp på bordet när det handlar om vassa hojmotorer - försäkringsbedrägerier lär vara legio enligt en polare som är skadereglerare - eller bilmotorer från prestandamodeller.

Får väl be min bilskrotare skriva kvitto på 240-bakaxeln då...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är lite olika beroende på besiktningsstation.

När jag besiktigade min senaste MK hade jag gjort en pärm med kvitton och bilder som dokumenterade bygget. Vid både SFRO och SBP vilket underlättade för de som skulle besiktiga bilen, sen är det väldigt smidigt vid en eventuell försäljning att den som köper bilen vet vad det är för komponenter i den.

Stigge, du har helt rätt i att man måste förvara den säkert och att det bara är förtroende valda som får läsa den, tror inte min tjej heller skulle uppskatta hobbyekonomin.

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...