Jump to content

Svetsa Spindlar


Jonsolo89

Recommended Posts

Hej

Jag hade tänk att använda volvo 164 spindlar fram, men jag ska använda escort syrväxeln så för att få p-änden att passa så har jag två för mig tänkbara alternativ.

1 - jag svarar en konisk hylsa som passar i Spindel och med rätt mått för escort P-änden.

2 - för att slippa svarva en liten hylsa kapar jag av en bit från dem gammal spindel och svetsar dit en ny bit med kona som passar för escorten, då får jag armen från spindel till p-änden kortar och jag borde få en lite direktare styrning.

Orginal på Spindlarna är armen relativt lång.

Link to comment
Share on other sites

Hade personligen inte svetsat i spindlarna, tror inte SFRO gillar det heller...

Men alternativ 3, använd Volvos p-ände och fixa så den passar på eskortens styrväxel. Gängorna kan vara samma om du har tur, volvo har m14x2, escorten vet jag inte. Du måste säkert förlänga mellan styrväxeln och p-ände ändå och då kan förlängaren agera adapter mellen eventuellt olika gängorna.

Link to comment
Share on other sites

Din SFRO-besiktningsman kommer aldrig att godkänna en omsvetsad spindel! För att få något sådant arbete godkänt så tror jag att man måste veta vilken typ av matrial som spindeln är gjord av. Välja rätt svetsmaterial. beredning av material rätt! Värmebehandling innan svetsning möjligen svalna i ugn och sedan har jag nog missat massor. Sen kan jag misstänka att röntgning även krävs.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så har std escort II styrväxel M14Rx2 som gänga. Gängan är utvändig på styrväxeln och följaktligen invändig på P-ändan.

Volvo verkar ha utvändig gänga M14x1.5 på sina P-ändar Höger och vänstergängat enligt Sidems katalog.

Jag har två escort II (ej RS) p-ändar hemma, kan dubbelkolla gängan på dessa i kväll.

Jag kör volvo 140 spindlar fram. I volvo 140 spindlarna finns tillräckligt med material så att det går att brotscha/svarva upp till rätt kona för escort II P-ändar(ej RS den har för liten kona!).

Volvo konan är 1/10 och escort konan är 1/8 så de passar ej i varandra utan bearbetning trots att diametern är mycket nära.

Om man väljer Escort II-RS P-ändar är gängan samma som ovan, men konan är mindre. Det borde gå att svarva en bussning som passar mellan P-ändan och spindeln. Escort RS P-ändar är gröna till färgen så jag antar att de är biodynamiskt odlade och komposterbara, eller kanske bara för att man skall kunna skilja dem från icke RS varianten..

Escort rack och konor klippt frånnätet:

mk1 racks have the english thread (fine)

mk1 and mk1 rs ends are english thread and small english taper.

mk2 racks are metric, much coarser.

mk2 std ends are metric thread and larger metric taper.

mk2 rs ends termed green,are metric thread and small english taper.

mvh Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

De borde passa då. Jag skall dubbelkolla gängan på Esortändarna i kväll.

Fan då hade jag sluppit kona om 140 spindlarna + att volvo p-ändarna säkert absolut inte är dyrare än escortens.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag ringde och pratade med han som jag troligtvis kommer besiktiga min bil hos idag, och han sa att NEJ till att svetsa i spindel, det var alldeles för omständigt för att det skulle vara värt det (som jag också ser nu efter att ha läst era svar). Så nu ska jag jaga en ny spindelled jag tror att jag väljer en av följande:

Trihump Herald eller liknanade

Cortina

Taunus

Styrarmen som går ut från spindel tycker jag är förlång, vilket kommer göra att jag måste tokratta för att svänga, jag vil ha en lite mer direkt styrd bil :icon_oops: så det var ju surt att man inte tänker på sådana saker tidigare ! :banghead: men om det är nån som vill ha volvospindlar med ok och skivor så hojta till.... har även en volvo 240 styrväxel som ligger.. kanske någon som vill byta lite :thumbsup:.

Link to comment
Share on other sites

det är inte bara så att kapa styrarmen för snabbare styrrespons. de har en viss längd för att det ska stämma när man styr. innerhjulet måste svänga mer än ytterhjulet. om du ändrar där så kan förhållandet mellan inner och ytter ändra sig o då plogar den.

Link to comment
Share on other sites

Escortens P-ändar har M14x2 Högergänga så volvo 240 bör ju passa.

Att hjulen vrids olika mycket i en sväng kallas väl Ackerman. Jag tror den beror av att styrarmen inte pekar rakt bakåt utan är vinklad lite då båda hjulen står rakt fram.

Ackerman

Jag tror att det är ok att kapa styrarmarna för att få snabbare styrning ur ackermanperspektivet. Givetvis förutsatt att det är tillräckligt med material i armarna längre in så att det håller att bulta P-ändarna i.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Det där med att bara kapa styrarmarna för att få snabbare respons begriper jag inte ett dugg av hur ni har tänkt er? :blink: Jag själv hade ett elände att få ihop framvagnsgeometrin och sedan få ett minimum vad gäller den s.k "Bump steer".

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skaffat ny spindlar som jag hoppas ska fungera bättre! det var från en triumph, Sfro mannen jag jag snacka med tycket dem spindlarna var bra för att den arm som p-änden sitter i är löstagbar. Jag hoppas jag fick tag i rätt bara, den Triumphen jag tog från var fram hjulsdriven, men jag tror inte det ska bli några problem att bygga om dem lite, det problem som har uppstått är att jag inte vet vad modellen heter, jag glömde ta kort på bilden så jag får tillbaka och försöka ta reda på mvad den heter.

Link to comment
Share on other sites

Triumph 1300 var framhjulsdriven, men det har även funnits modernare bilar som har kallats för Triumph men som i själva verket var från Honda.

Jag är tveksam till om det är dessa spindlar man menar att man skall använda till Seven.

Det borde i stället vara de till Herald/Vitesse och Spitfire/GT6

De spindlarna används av bla Dutton (eller hur Thomas!), Marcos och Lotus ( i lite modifierad form).

Michael TH kan säkert lägga in ett par bilder på dessa!

Link to comment
Share on other sites

Michael - Vad använder man för nedre led på Caterham? Är det den gamla vanliga mässingstrunnionen?

Jag såg den på någon Seven på Uråsa - vi diskuterade vad den skall smörjas med. Den skall aldrig smörjas med fett utan med hypoidolja.

Link to comment
Share on other sites

dom äldre lotus/caterham använde trunnions.. men från -91 tror jag!? används ett ledlager.. det går att svarva om en äldre mod triumph upright (har gjort det själv) och skära gänga..skar m16.. ett ledlager kostar ca en hundring i england.. så det e ju överkomligt.. på uprights med ledlager är det ca m14 fingänga..men då gamla triumph uprights har ett hål för smörjoljan vill man ju ha så mycket material kvar som möjligt.. men om gängan är okey kan man montera en ny trunnion (lika med gängad brons lagring) det fungerar och håller oxå. men om trapets gängan e sliten går det ju som sagt att slätsvarva lite och använda ledlager..

kommer att använda original Caterham bärarmar..

Link to comment
Share on other sites

För den som inte vet vad en trunnion är så lägger jag här in Wikipedias lite negativa syn på Triumph och trunnions.

In older cars, especially those by the Triumph Motor Company, the trunnion is part of the suspension and either allows free movement of the rear wheel hub in relation to the chassis or allows the front wheel hub to rotate with the steering. On many cars the trunnion is machined from a brass or bronze casting and is prone to failure.

Link to comment
Share on other sites

Detta måste ju vara något typ av rekord från min sida :banghead: ... hur många spindlar brukar ni gå igenom innan ni hittar rätt ? ne skämt och sido, jag gick in och kollade på wikipedia och där stog det att Triumph 1300/1500 använder McPherson! Men när jag var och hämtade dessa spindlar så såg det inte alls ut som en sådan konstruktion. Jag hade tänkt att bygga om navet lite eftersom det är byggt för framhjulsdrift och jag tror jag borde lyckas få till något med dessa, men om det någon som säger att dem gärna byter mot sina Spitfire spindlar så kan jag väll gå med på ett byte :icon_oops: Om nån vill så jag kan lägga upp en bild på dem ? nån av er kanske har en bild på en Bakhjulsdriven Triumph spindel.

//Jon

Link to comment
Share on other sites

91a.gif

bild från www.rimmerbros.co.uk som bla säljer triumph delar.. bilden visar en triump Spit/herald gt6 upright/spindel med övre bärarmar för sk trunnion i nederkant dvs tappen längst ner är gängad... obs enheterna till vänster...UPDUALA_7.JPG

caterham upright komplett för ledlager bärarmar.. tyvärr inte mina utan bild från caterham. £622.68 phu... :banghead:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

För att för, en gång skull, få vara en Messerschmit:

På ovanstående klipp ur Rimmer så är inte trunnion illustrerad . Trunnionen är den del som gängas på spindeln och därmed blir den nedre spindelleden. Sprängskiss som visar hur den ser ut finns även den på Rimmer.

Deras dåliga rykte kommer nog från att, oftast, sitter där en smörjnippel i spindeln och smörjer man den med vanligt fett och inte olja så kommer gängan att haverera och leden att "poppar" ur, vi behöver inte diskutera hur jag vet det.........

post-121-1200518227_thumb.jpg

Trunnion= #140919 alt 140920

Link to comment
Share on other sites

What Is a Trunnion? A Fish?

By Tim Engel <tengel@isd.net>

Q: Can someone describe the idea behind the triumph based front suspension lower trunnions used on Europas? Why not just a ball joint

A: Trunnions are low-tech alternatives to ball joints. They are older than dirt and and go back to the days when machining was done on far simpler equipment. It was much easier and cheaper to bore a couple of holes in a brass casting than to precision grind matching spherical radii in a hardened steel ball and socket and stake them together.

A similar low-tech approach is the king-pin arrangement (as used on MG's). It has all the technology of a door hinge. The suspension upright is align-bored vertically (actually at a slight incline or king-pin inclination angle) and a hinge pin slipped in place. At the bottom of the pin was a steel boss that was cross drilled fore and aft to accept a bolt for the outer control arm pivot... very much like a trunnion. At the top of the king-pin, another cross-drilled boss could be bolted on, or a trunnion, or go crazy and use a ball joint.

lite ur ett urklipp. resten är en annan historia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...