Jump to content

Svetsbänk


Recommended Posts

Jag har svetsat ihop en svetsbänk av 25x25x2 som jag nu tänkte lägga en plåt på som bänkskiva. Vad kan jag ha under plåten? Funkar det med en spånskiva eller kommer jag bränna ner garaget? Gipsskiva? Det bästa skulle väl vara en sån där brandsäker fiberskiva men dom är ju svettigt dyra...

Link to comment
Share on other sites

plåt direkt på trä känns vanskligt och gips har inte bärigheten som krävs. Varför inte bägge? Benställning - spånskiva för bärighet, gipsskiva för värmeisolering och sen en plåt ovanpå.

Eller så tar du en tillräckligt rejäl plåt för att slippa tramsa med nåt underlag. En bit "körplåt" (som vägverket lägger över sina hål dom gräver) kan du nog få tillskuren hos en bra metallskrot.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde mitt svets bort i 18 mm plåt, det gick till en seven ram men var inte mer så det åkte på skroten när ramen var klar. skulle jag byggt ett till så skulle jag använt 60 * 60 profil med 25 mm plåt på. precis som du skriver så vill man kunna banka och svetsa i bordet utan att det slår sig, behövs inte mycket slag eller värme för att de ska slå sig. jag fick rikta min 18 mm plåt ett par gånger med gasen o de var bara efter fast häftade tvingar för att hålla ram delarna på plats vid svetsningt.

Link to comment
Share on other sites

Vissa dyra "proffsbänkar" har tunn plåt (2mm?) och spånskiva under. De är kanske inte tänkta till svetsbord, men i alla fall. Kan tänka mig att det är ruskigt svårt att tända eld på spånskiva som är täckt med plåt. Om inget annat så är det ju dåligt med syre för elden (om det inte är hål på plåten).

Link to comment
Share on other sites

Vi har lagt en 5mm plåt på en arbetsbänk på jobbet där vi går lös ordentligt ibland och även svetsar. Det har inte varit några problem än så länge. Bänken är av något trämaterial.

Link to comment
Share on other sites

Hemma hos mina päron har vi ett hemmagjort svetsbord som har en "skiva" gjord av 3mm plåt av bonn-kvalitet med en tjock plywoodskiva under. Den har jag svetsat ungefär 5 varv runt jorden med under de senaste 10 åren utan någon minsta tendens att den skulle fatta eld. Bordet har mest använts till att svetsa en himla massa fyrkantsprofiler. hur bra som helst. eftersom ytan är ganska stor så leds värmen från det ställe som man svetsar vid bort ganska fort. Men visst, jobbar man extra och svetsar järnvägsräls med 500 A så kanske man får tänka om. Men... har inte haft några problem alls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...