pelle17B Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Någon som vet någon bra färg, eller etsande primer + färg, som tål hög temp och fäster ( + sitter kvar) på blästrad aluminium? Tänkte försöka få till oken till frambromsarna över julledigheten. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 jag har vanlig hammarlack på mina visserligen järnok, men färgen sitter kvar utan missfärgning.. Oken blir inte lika varma som klotsar/skivor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 20, 2007 Author Share Posted December 20, 2007 Hammarlack + hamarlack alu primer kanske funkar. Är ibland lite svårt att få färg att sitta kvar på aluminium har jag förstått. Såg att både lacken och primern är specad till 150 grader. Hur varma blir oken med R-däck på en banträff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Använd Temacoat RM 40, Först ett varv rejält tunnat och dagen efter ett par stadiga varv så blir det kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Glömde tala om att Hammarlac är en vanlig alkydfärg med silikon i, den är inte så lyckad att använda på broms ok. Alkyder klarar inte bromsvätska särskilt bra och om man inte lägger någon form av sealer mot aluminiumet är risken att färgen släpper stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 ja inte har jag bromsvätska på utsidan av oket. insidan har jag inte målat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 21, 2007 Author Share Posted December 21, 2007 Kollade databladet för temacoat rm 40. Verkar ju helt rätt på alu i utomhusmiljö. Står att man skall blästra med icke metalliskt blästermaterial firman jag anlitede använde stålkulor. Det blir väl att blästra om med sand i så fall antar jag (kan jag göra själv), eller skrubba av med scotchbrite eller liknande kanske. Står inget om max temp. Klarar den tempen på bromsok? Var får man tag i den i Stockholmsområdet? Verkar vara proffsprodukt. Inte alltid att sådana firmor är helt välvilligt inställda till att sälja till privatpersoner. mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Kollade databladet för temacoat rm 40. Verkar ju helt rätt på alu i utomhusmiljö. Står att man skall blästra med icke metalliskt blästermaterial firman jag anlitede använde stålkulor. Det blir väl att blästra om med sand i så fall antar jag (kan jag göra själv), eller skrubba av med scotchbrite eller liknande kanske. Står inget om max temp. Klarar den tempen på bromsok? Var får man tag i den i Stockholmsområdet? Verkar vara proffsprodukt. Inte alltid att sådana firmor är helt välvilligt inställda till att sälja till privatpersoner. mvh Peter Det var inte bra att dom blästrade med stål. Jag har försökt luska lite om vad som kan göras för att rädda godset, men inte blivit klar på hur ännu. Problemet är att det alltid blir lite blästermedel kvar i godset och järn är ädlare en aluminium. Detta kan innebära att man råkar ut för alla möjliga konstigheter som färgsläpp och onormal oxidation. Kallade dom bästermedlet shot eller grit? Tempraturen är knappast ett problem för färgen, bortåt 200°C brukar inte vara några större bekymmer för den här typen av färger. Jag skickar ett personligt meil så får vi komma på en lösning of line. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 22, 2007 Share Posted December 22, 2007 Dammskydden på kolvarna är nog mer kritiska än färgen ang. värme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted December 22, 2007 Share Posted December 22, 2007 Jag har målat mina ok (gjutjärn) med hammarlack, och dom har överlevt ett antal banträffar med R-däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 23, 2007 Author Share Posted December 23, 2007 Tack för alla tips! Jag stoppar i en av de gamla rostiga kolvarna i loppet, maskar ordentligt, och blästrar om oken med aluminiumsilikat för att få bort så mycket järn som möjligt från ytan. Därefter blir det Temafärgen den verkar tåla tempen, den biter direkt på aluminiumen utan primer och den tål bromsvätska bättre när jag spiller. Hammarlack verkar ju vara beprövat och funka fint på på gjutjärn, men jag känner mig inte så sugen på att testa om Hammarlacks primer för aluminium funkar lika bra vid lite högre temp. Förmodligen funkar det, men vem vet? Får se om dammskydden överlever. Finns väl inte så många alternativ föutom de två att köra Med eller Utan dammskydd. Utan verkar inge bra för gatbruk. Puhhh! Vilket krångel med Alfa 75 oken just från Brembo. Svårt att hitta icke sönderärgade exemplar på skroten. problem med blästringen. Svårt att hitta reservdelar. ..... Men de väger inte mycket. Jag kan f.ö. rekommendera Bil och Industribromsar i Stockholm när det gäller att hitta reservdelar till lite udda ok. Visade sig att jag kunde använda renoveringssats för ett jaguar 4-kolvsok. Räcker till 2 av mina ok :D. De kan också fixa fram lösa kolvar till många ok. (Man skall kanske inte be dem blästra alu ok eftersom de använder stålkulor attblästra med dock). /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.