Jonsolo89 Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Hej Hörde av en annan som bygger bil här uppe i skogarn att man nu mera måste ha kavlite bevis för stålet på ramen också ? är det så, eller är det olika mellan olika besiktningsmänn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Bevis och bevis. Du bör ju veta vilket stål som använts i din ram, speciellt om du svetsat själv... Kvitto från stålhandlaren borde räcka. Vi som köper färdiga ramar har vanligtvis materialdeklaration från kit-tillverkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 18, 2007 Author Share Posted December 18, 2007 Okej, men det låter rimligt. Det ska jag väll ha kvar någon stans hoppas jag. Mvh/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Man skulle kunna vända på frågan, hur dåliga stålprofiler är det möjligt att få tag på i sverige? Å då menar jag inte specialbeställt? Är sedan detta 25*25*2 klenare än det 1,6 mm stålet som kommer i de engelska kitten? Detta är ingen kritik utan en tanke bara! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 20, 2007 Author Share Posted December 20, 2007 det jag hörde var att det hade kommit in något ryskt skit stål som inte dög till något. Men vem vill bygga på det isf... det är ju till sig själv som man bygger så, kanske man inte köper det då. Å som sagt 25*25*2 vanligt stål borde vara starkare än 1.6 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Räkna på hur många procent 1,6 mm är av 2,0 mm ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 80% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 men ibland är det det lilla som gör att det håller ihop och inte mattar ut sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Anledningen till varför 1,6 är ok på engelska kit är väl att man liksom har bevisat att det håller genom att det rullar så många bilar redan. Bygger man en "one-off" hemma i garaget så vet man ju inte riktigt och bygger därför i 2mm för att få lite större marginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 21, 2007 Author Share Posted December 21, 2007 jag har inte tänkt att bygga med 1.6*25*25 snarare 30*30*2 pga en felbeställning. Men frågan var den att jag hade hört att man behövde likadan deklaration av vilket material man använt, som man bör ha till bärarmarna. Men vilket fall som hälst kan jag nog leta rätt på material kvittot, beställde genom min pappas företag och han bör nog ha med kvittot i bokföringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts